kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۴۲۱
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

روزنامه اصلاح‌طلب: برجام هسته‌ای که پوچ درآمد برجام منطقه‌ای را کلید بزنیم!

 
 
 
سرویس سیاسی- 
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «برجام منطقه‌اي ضرورت و نياز روز» نوشت: ««به نظر مي‌رسد احياي برجام فرامنطقه‌اي با حضور آمریکا كه توافقي بر مبناي شرايط يك دهه پيش و مقتضاي آرايش گذشته است، اگرچه بسيار مهم و تاثيرگذار است، با عوض شدن صحنه‌هاي رقابت و تخاصم فرسوده شده و براي احياي آن بايد اجبارا حلقه‌هاي كوچك‌تر به هم متصل شوند تا برجام فرامنطقه‌اي احيا و منافع آن محقق شود. يكي از اين حلقه‌هاي كوچك‌تر در منطقه خاورميانه دستيابي به توافق جامعي با كشورهاي عربي جنوب خليج فارس شامل مسائل امنيتي، اقتصادي و اجتماعي با تعبير «برجام منطقه‌اي» است. پذيرش اولويت راهبردي برجام منطقه‌اي به‌ طريق اولي مستلزم پذيرش سياست خارجي منفعت‌محور و توسعه‌گرا و قبول موضوعيت بازدارندگي‌هاي غيرنظامي در كنار بازدارندگي تسليحاتي و امنيتي براي تحقق اهداف امنيتي و توسعه‌اي است. به بيان ديگر، دستيابي به توافق جمعي با بازيگران منطقه‌اي در درجه اول مستلزم تعيين‌تكليف حوزه‌هاي نفوذ، نيروهاي نيابتي، ترتيبات امنيتي به صورتي اعتمادساز است.»
گفتنی است طیف مدعی اصلاحات تا دیروز با دادن آدرس‌های غلط به افکار عمومی و با بزک کردن آمریکا، کلید حل مشکلات را در مذاکره و توافق هسته‌ای با غرب نشان می‌داند. اما پس از 8 سال معطل نگه داشتن ظرفیتهای کشور به پای توافق خسارت‌بار، آن هم به بهای نابودی دستاوردهای هسته‌ای کشور‌، سهم ایران از این توافق تحقیقا هیچ بود. 
برجام زدگان با اعتماد بلاشرط و بلاوجه به آمریکا مسبب هدر رفتن فرصت‌ها و ظرفیت‌های ملی، کوچک شدن سفره مردم، بیکاری، تورم افسار گسیخته، رکود فراگیر و شرطی‌‌‌سازی اقتصاد شدند. آنها دیکته نوشتند و تحریم‌ها را دو برابر کردند. برجام‌بازان همچنین سیاست توجیه و ماله‌کشی و عهدشکنی حریف را در پیش گرفتند، آمریکا و اروپا هم آنها را سال‌ها سرکار گذاشتند و به استهزا گرفتند‌، اما اکنون به جای پاسخگویی به مردم و ابراز ندامت همچنان همان رویه سابق را در پیش گرفته‌اند و این بار به دنبال قربانی کردن سایر مولفه‌های قدرت ایران هستند. 
رهبر معظم انقلاب فروردین ماه 95 ضمن هشدار نسبت به طرح موضوعات خطرناکی همچون برجام منطقه‌ای فرمودند: در قضیه هسته‌ای توافق شد اسمش را گذاشتیم برجام؛ برجام دیگری در قضایای منطقه و قانون اساسی کشور؛ برجام 2 و 3 و غیره باید به وجود بیاید تا بتوانیم راحت زندگی کنیم. این منطقی است که سعی می‌کنند در میان نخبگان جامعه و از سوی نخبگان جامعه به افکار عمومی جامعه منتقل کنند.
معنای این حرف چیست؟ معنای این حرف این است که جمهوری اسلامی از مسائل اساسی که به حکم اسلام و برجستگی‌های نظام جمهوری اسلامی به آن پایبند است صرف نظر کند. از فلسطین و حمایت از مقاومت در منطقه صرف نظر کند. از مظلومان منطقه مانند مردم یمن، بحرین و غیره پشتیبانی و حمایت سیاسی نکند و آنچه را که طرف مقابل به دنبال تحقق آن است‌، نظام ما با تعدیل خواسته‌های خود، خود را به آنچه طرف مقابل یعنی آمریکا به دنبال تحقق آن است نزدیک بکند. معنایش این است که همچنانی که امروز برخی از کشورهای منطقه و دولت‌های منطقه، علی‌رغم حکم اسلام، خواست ملت‌هایشان، دولت‌ها با رژیم صهیونیستی کنار آمده‌اند و مسئله فلسطین را تحت‌الشعاع مسائل دیگر قرار داده‌اند جمهوری اسلامی هم به همین ترتیب عمل کند. معنایش این است که همچنانی که امروز برخی از دولت‌های عربی با کمال وقاحت دست دوستی به سمت دشمن صهیونیستی دراز می‌کنند جمهوری اسلامی هم آشتی کند.