kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۴۱۷
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰
سخنگوی دولت در پاسخ به کیهان مطرح کرد

فعال‌‌سازی 2 هزار واحد تولیدی نیمه‌تعطیل یا تعطیل توسط دولت فقط در بخش صنعت

بهادری جهرمی گفت: سازمان صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی آماری تفصیلی به شکل شهری و استانی ارائه کرده است که نشان می‌دهد دولت بیش از ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی در طول همین یک‌سال و چند ماه اخیر احیا کرده‌ است.
 
 
 
 
علی بهادری جهرمی روز گذشته (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با تبریک آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی و ولادت حضرت امیر المومنین‌(ع)، افزود: آرزو می‌کنیم سیر تعالی و پیشرفت کشور که از اول انقلاب اسلامی آغاز شده است، در گام دوم انقلاب با سرعت مضاعف پیش برود.
وی ادامه داد: در جلسه هیئت دولت، گزارش‌های متعدد از سوی دستگاه‌های مختلف درخصوص برنامه‌های دولت در دهه فجر ارائه شد. گزارش مبسوطی از سوی وزیر کشور و بهداشت از نحوه امدادرسانی به زلزله‌زدگان شهرستان خوی ارائه شد. توزیع گسترده چادر و امکانات مختلف انجام شده، اما حجم تخریب و سرمای زیاد هوا، اذیت‌کننده است که رئیس‌جمهور و معاون اول برای تسریع و استمرار خدمات‌رسانی دستور داده‌اند.
بهادری جهرمی درباره مصوبه مولد‌سازی دارایی‌های دولت نیز اظهارکرد: این طرح اختصاص به سال جاری ندارد و شش هفت سال هست که در قوانین بودجه سنواتی، مجلس تکلیف می‌کند تا بسیاری از دارایی‌های بخش‌های مختلف دولتی که به نوعی معطل مانده، تعیین تکلیف شوند. مردم این زمین‌ها و اموال راکد یا طرح‌های نیمه تمام را در شهرستان‌ها می‌بینند و می‌دانند متعلق به دستگاه‌های اجرایی است. با وجود آنکه قانونگذار در قوانین بودجه مقرر می‌کند که این اموال صرف مولد‌سازی شود، اما تجربه نشان داده که این قانون و فرآیندها و روال‌های موجود توانایی انجام وظایف قانونی ندارد. بعضا درصد تحقق این قانون به ده درصد هم نرسیده است.
وی درباره زمان ارائه برنامه هفتم توسعه به مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فرآیند نگارش برنامه توسعه هفتم برای پنج سال آینده به کار کارشناسی دقیق نیاز دارد. سیاست‌های کلی برنامه‌ توسعه در شهریور ابلاغ شده و پنج ماه گذشته است که پنج ماه برای تدوین برنامه توسعه حداقل زمان ضروری است. سازمان برنامه و بودجه در حال نهایی کردن برنامه هفتم است که بلافاصله در دولت با سرعت بررسی شود و تا پایان سال آماده و تقدیم مجلس شود.
سخنگوی دولت درباره زمان تشکیل سازمان بازرگانی نیز گفت: پس از تصویب دولت، لایحه تشکیل این سازمان باید در مجلس بررسی شود و در دستور کار قرار گیرد. تصمیم‌گیر نهایی درباره تشکیل سازمان بازرگانی مجلس است. دولت آمادگی کامل دارد که پس از تصویب مجلس، این سازمان را بلافاصله تشکیل دهد.
بهادری جهرمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به حادثه اخیر در سفارت آذربایجان، آیا دولت برنامه‌ای برای افزایش ضریب امنیت در سفارتخانه‌ها دارد، اظهار کرد: شرایط امنیت کشور وضعیت خوبی دارد و ما مشکلی در این زمینه‌ها نداشته و نداریم. آنچه پیش آمد، مشکل خانوادگی یا شخصی بوده است که اقدامات قضایی و انتظامی برای ‌آن صورت گرفته است. در ایامی که گذشت به شکل متعدد سفارت‌خانه‌هایمان در کشورهای اروپایی هدف حمله قرار گرفته و بانوی سفیر ما در کشور اروپایی مورد اصابت ضربه چاقو قرار گرفته است، اما جالب است که کسی نمی‌گوید تامین امنیت سفارتخانه در آن کشور با تدبیر تازه‌ای همراه می‌شود یا نه.
وی یادآور شد: با کوکتل مولوتف به مدارس ما در ‌هامبورگ حمله کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد در حالی‌که مشکل اصلی باید در آن کشورها حل شود، به این مورد اشاره می‌کنند. کشور ما حتما اقدامات قابل قبولی در حوزه تامین امنیت داشته است و بعد از این هم این اقدامات با قوت بیشتر ادامه می‌یابد.
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان درباره تعداد واحدهای تولیدی احیای تعطیل و نیمه تعطیل توسط دولت در یک سال و نیم گذشته نیز تصریح کرد: یکی از اولویت‌های دولت برای رشد اقتصادی و حل معضل بیکاری و ایجاد اشتغال، همین بحث فعال شدن واحدهای نیمه تعطیل و تعطیل شده بود. دولت تمرکز ویژه‌ای بر این واحدها دارد که آمارهای متعددی از سوی دستگاه‌ها درباره این واحدها منتشر شده است. سازمان صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی آماری تفصیلی به شکل شهری و استانی ارائه کرده است که نشان می‌دهد بیش از ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی در طول همین یک‌سال و چند ماه اخیر احیا کرده‌ایم.
بیش از ۲۰ هزار چادر برای زلزله زدگان خوی برپا شد
احمد وحیدی وزیر کشور نیز در جمع خبرنگاران با ارائه آماری از امدادرسانی به زلزله‌زدگان شهرستان خوی در آذربایجان غربی گفت: بیش از ۲۰ هزار چادر و ۴۵ کمپ اسکان برای ساماندهی زلزله‌زدگان ایجاد شده است.حجم زیادی از کمک‌رسانی در این حادثه شکل گرفت و همه وارد صحنه شدند.
کدام مشترکان گاز تخفیف می‌گیرند؟
جواد اوجی وزیرنفت نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت به خبرنگاران اعلام کرد که حدود ۶۰ درصد از مشترکان گاز در هفته‌های اخیر هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشتند و ۷۰ درصد تخفیف برای مشترکانی اعمال خواهد شد که طبق سقف تعیین شده در جداول ۵ اقلیم آب و هوایی برای سه ماه زمستان گاز مصرف کنند. مشترکانی که خارج از الگوی مصرف گاز استفاده کنند باید به صورت غیریارانه‌ای پرداخت کنند.
جزئیات طرح فجر تا فطر از زبان وزیر کشاورزی 
سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر کشاورزی در جمع خبرنگاران درباره جزئیات این طرح گفت: از امروز طرح «فجر تا فطر» با همکاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور اجرا می‌شود. در این طرح ۳۴ قلم کالا که جزو کالاهای اساسی و مصرفی مردم است، با تخفیف ۱۰ تا ۲۵ درصد عرضه می‌شود تا بازار مصرف در ایام عید و ماه مبارک رمضان با آرامش و قیمت‌های متعادل همراه باشد.
دولت تصمیمی برای حذف یارانه نقدی ندارد 
سید صولت مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از آغاز طرح کالابرگ الکترونیکی در سه استان گیلان، مرکزی و قزوین خبر داد و گفت: با فروشگاه‌های زنجیره‌ای هماهنگ شده که در آینده نزدیک بتوانیم به صورت سراسری طرح کالابرگ الکترونیکی را اجرا کنیم. حتماً این طرح تا آخر سال به صورت سراسری اجرا می‌شود. 
وی همچین تاکید کرد: دولت هیچ بنایی ندارد که یارانه نقدی را حذف کند، اما تکلیف قانونی است که کالابرگ‌ الکترونیکی هم باشد.
جزئیات تردد خودروها در مناطق آزاد از زبان وزیر صمت 
سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد طرح جدید دولت درباره بازار خودرو گفت: در زمینه خودرو طرحی در دولت بررسی و نهایی شده است که جزئیات آن به‌زودی اعلام می‌شود.
وی ادامه داد: براساس این طرح، خودروهایی که در مناطق آزاد تردد می‌کنند با شرایطی که هفته آینده به دقت اعلام خواهم کرد این مجوز را خواهند داشت که شماره‌گذاری شوند و در کل کشور مورد استفاده قرار بگیرند که می‌تواند کمکی باشد برای افزایش عرضه در بازار باشد.
پرداخت وام‌های خرد از هفته آینده
سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز درباره مصوبه مولد‌سازی دارایی‌های دولت در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا توضیح داد: در کشور ده‌ها هزار پروژه نیمه تمام وجود دارد که می‌توان آنها را با تزریق منابع زنده کرد.
وی افزود: سه قوه در این مسیر فعال هستند و اساساً در این مسیر تحولی رو به پیشرفت و برای آینده سرمایه‌گذاری و پروژه‌های عمرانی استان‌ها هیچ عقب‌نشینی صورت نخواهد گرفت.
خاندوزی گفت: اگر ایرادات فنی و تخصصی وجود داشته باشد، شورای عالی هماهنگی سران سه قوه آن در مصوبه جدید خود در قالب اصلاحیه لحاظ خواهد کرد و تصمیم‌گیری‌ها در شفاف‌ترین حال ممکن اطلاع‌رسانی خواهد شد.
هیچ سؤالی از رئیس‌جمهور در دستور کار مجلس نیست
سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز در جمع خبرنگاران درباره شایعات مطرح شده مبنی بر طرح سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس گفت: هیچ سؤالی از رئیس‌جمهور در دستور کار مجلس نیست و امروز خبری در برخی روزنامه‌ها درباره اختلاف مجلس و دولت و طرح سؤال از رئیس‌جمهور منتشر شده که هیچ مبنا و اساسی ندارد و باعث شگفتی است.
بیش از ۱۴۰ مهمان خارجی در جشنواره فیلم فجر
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد و اسلامی نیز به خبرنگاران گفت: برای جشنواره فیلم فجر که از امروز آغاز می‌شود بیش از ۱۴۰ مهمان خارجی از شخصیت‌های برجسته سینمایی دنیا خواهیم داشت و برای این دوره از ۷۰ کشور آثاری ارسال شده بود که تعدادی به مرحله داوری رسیده است. وی افزود: همچنین نمایشگاه فناوری‌های نوین در حوزه تولید محتوا و بازی‌های رایانه‌ای از ۱۶ تا ۱۹ بهمن در مصلی تهران برگزار می‌شود.