kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۴۱۱
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰
گزارش خبری کیهان

رکورد اعدام در دوران بن سلمان شکسته شد 147 اعدام در یک سال!

 
 
 
سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر می‌گوید صدور حکم اعدام در عربستانِ دوره بن سلمان رکورد زده است. رژیم سعودی در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۴۷ تن را اعدام کرده و این آمار بالاتر از مجموع کل دو سال قبل ترِ آن است.
چنان‌که بارها گفته و نوشته شده اساس رژیم آل‌سعود روی خونِ مسلمانان این کشور (و حتی برخی از دیگر کشورها) بنا نهاده شده و در طول تاریخ نه چندان بلندش همواره مشغول سرکوبگری بوده است، گاهی شدید و گاهی ضعیف‌تر؛ اما با سربرآوردنِ ولی‌عهد سودایی جدید این کشور که در غیبتِ پدرِ فرتوتش همه ارکان قدرت را به دست گرفته، همه چیز در عربستان سرعت گرفته است. رژیم سعودیِ تحت امر این ولی‌عهد خشن‌تر از همیشه است. 
سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد، حکم‌های اعدام در دوره ولی‌عهدی «محمد بن سلمان» در عربستان، هر سال تقریباً دو برابر شده و میانگین اعدام‌ها در دوره بن سلمان و پدرش ۸۲ درصد افزایش داشته است. آن‌طور که ایسنا نوشته، در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۲۲ عربستان ۱۴۷ تن را اعدام کرد و این آمار از مجموع کل حکم‌های دو سال گذشته که ۸۱ مورد بوده، بیشتر بوده است، از این ۱۴۷ تن ۸۱ نفر در یک روز در مارس ۲۰۲۲ اعدام شدند که به عنوان بزرگ‌ترین اعدام دسته‌جمعی تاریخ عربستان شناخته می‌شود و محکومیت‌های بین‌المللی را به دنبال داشت.
طبق این گزارش، در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ حکم‌های اجرا شده ۱۱۹ درصد افزایش داشته و صدور این حکم‌ها در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ نیز ۴۴۴ درصد افزایش داشته است. بر اساس اعلام مرکز رسمی حقوق بشر در سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۷ حکم اعدام و در سال ۲۰۲۱ میلادی ۶۷ حکم اعدام اجرا شدند. همچنین باید افزود که عربستان ده‌ها نفر را مخفیانه و بدون مطلع کردن خانواده‌ها اعدام کرده است. بازماندگان اعدام‌شدگان در عربستان به بی‌بی‌سی گفته‌اند که حکومت بدون آن که به آنها اطلاع بدهد فرزند یا عضو خانواده‌شان را اعدام کرده است. یکی از این موارد خانواده «مصطفی خیاط»
- یکی از این اعدام‌شدگان- است که می‌گوید هیچ خبر و اطلاعی پیش از اعدام به آنها داده نشده بود.