kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۴۰۶
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹

نطق ضد‌چینی دبیرکل ناتو در ژاپن

 
 
دبیرکل ناتو در مراسمی در توکیو، چین را قدرتی در مسیر «مستبدتر» شدن خواند که «بی‌محابا رفتار می‌کند» و باید جلوی آن ایستاد. او بر اهمیت همکاری نزدیک ناتو با شرکای خود در اقیانوس هند و اقیانوس آرام نیز تأکید کرد.
همزمان با حرکت رو به جلوی چین در همه حوزه‌ها به ویژه اقتصادی و نظامی، نگرانی صاحبان نظم کنونی نیز افزایش می‌یابد. گو «تهدید» تبدیل چین به یک قدرت تمام عیار برایشان «معتبر» شده و برای جلوگیری از تغییر شرایط، باید حرکتی کنند. یکی از این حرکت‌ها، سفر به منطقه و تحریک همسایگان اژدهای زرد است. برای همین هر از چندگاهی، خبری از سفر فلان مقام آمریکایی یا ناتو به ژاپن یا کره جنوبی و این روزها تایوان منتشر می‌شود. 
تحرکاتی که در مورد روسیه، به آغاز جنگ اوکراین منجر شد! 
«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو که به توکیو رفته در این باره و در دانشگاه «کیئو» گفت: «همکاری با شرکا در سراسر جهان، به ویژه در هند -آرام، بخشی از پاسخ به دنیای خطرناک‌تر و غیر قابل پیش‌بینی است...ایده‌ای مبنی بر اینکه چین برای ناتو اهمیتی ندارد، کارآمد نیست...جنگ در اوکراین نشان داد که چقدر امنیت در هم تنیده و مرتبط است. این نشان می‌دهد که آنچه در اروپا اتفاق می‌افتد، تبعاتی برای شرق آسیا دارد و آنچه در شرق آسیا رخ می‌دهد، برای اروپا از اهمیت برخوردار است.» گرچه او گفت چین یک دشمن نیست، اما افزود که این کشور در حال تبدیل شدن به یک «قدرت مستبدتر» است که «رفتار بی‌محابا نشان می‌دهد، تایوان را تهدید می‌کند و قابلیت‌های نظامی‌اش را توسعه می‌دهد که می‌تواند به کشورهای ناتو هم برسد.» آن‌طور که ایسنا نوشته، این استولتنبرگ حتی متعهد شد که روابط ناتو را با توکیو تقویت کند! 
واکنش چین
اما از طرف دیگر سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه گفت، پکن امیدوار است که ژاپن و ناتو از دامن زدن به مسئله «تهدید چین» و تحریک تقابل منطقه‌ای دست بردارند و اجتناب کنند. «مائو نینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری‌اش اضافه کرد: «چین همواره یک مدافع ثبات و صلح منطقه و بین‌الملل بوده و این برای همه مشخص است. امیدواریم که طرف‌های مرتبط به مسئله تهدید چین و تحریک تقابل منطقه‌ای دامن نزنند.» گفتنی است، دبیرکل ناتو قبل از توقف در ژاپن به کره‌جنوبی سفر کرده و از سئول خواسته بود حمایت نظامی خود را از اوکراین افزایش دهد و همزمان هشدارهای مشابهی در مورد افزایش تنش با چین داده بود.