kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۳۹۰
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۴
اقتصاددان برجسته آمریکایی:

دلارزدایی کشورها برای آمریکا فاجعه‌بار می‌شود

 
 
 
 
اقتصاددان و تحلیل‌گر برجسته آمریکایی معتقد است سیاست مالی واشنگتن با هدف مصادره دارایی‌ها و اعمال تحریم‌ها، موقعیت دلار را تضعیف کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک، «پال کریگ رابرتس» اقتصاددان آمریکایی و یکی از مقامات کاخ سفید در دوران دولت «رونالد ریگان» در دهه 80، در مقاله‌ای‌ نوشت: اگر عربستان و سایر کشورها، دلارهای نفتی را کنار بگذارند این امر منجر به حوادث فاجعه بار در ایالات متحده خواهد شد. اعلان اخیر عربستان سعودی مبنی بر پذیرش پرداخت‌های نفتی با ارزهایی غیر از دلار، خبر مهمی است که مطبوعات نادیده گرفته‌اند.
این اقتصاددان آمریکایی تصریح کرد که سیاست مالی واشنگتن با هدف مصادره دارایی‌ها و اعمال تحریم‌ها، موقعیت دلار را تضعیف کرده است. اکنون بسیاری از کشورها تمایل خود را برای استفاده از ارزهای ملی در تجارت بین‌المللی ابراز می‌کنند تا تحت تاثیر تهدیدهای احتمالی ایالات متحده قرار نگیرند.
رابرتس افزود: اگر عربستان دلار نفتی را کنار بگذارد تقاضا برای پول آمریکا و ارزش دلار کاهش می‌یابد و این تهدیدی جدی برای اقتدار واشنگتن و قدرت مالی بانک‌های آمریکایی است.
گفتنی است، پال کریگ رابرتس اقتصاددان آمریکایی است، او معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در زمان تصدی «رونالد ریگان» رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در دهه 1980 و از مؤلفان اقتصاد ریگانی بود. رابرتس دبیر و ستون‌نویس سابق وال استریت ژورنال، بلومبرگ بیزنس‌ویک‌ و Scripps Howard News Service بوده و در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی برنده چند نشان افتخار در امور سیاست و اقتصاد شد. او همچنین در نشریه‌هایی چون «نشنال پالیسی»، «نشنال ریویو»، «تایمز لندن»، «وال استریت ژورنال»، «فیگارو» و ... هر از چندگاه مقاله و یادداشت می‌نویسد. 
گفته می‌شود، اختلاف‌های اخیر عربستان و آمریکا بر سر تولید نفت اوپک بر فرآیند پترودلار یعنی نفت عربستان به عنوان پشتوانه دلار آمریکا که از دهه ۸۰ میلادی ایجاد شده به خطر‌انداخته است.
به گفته اقتصاددانان اگر خواسته چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا در خرید نفت و گاز عربستان با استفاده از ارز یوان عملی شود ۳۵ درصد از مبادلات دلار در بازارهای جهانی کاهش خواهد یافت و جایگاه آمریکا به عنوان اقتصاد اول دنیا ‌به خطر خواهد افتاد و روند افول هژمونی دلار در بازارهای جهانی کلید می‌خورد، به‌خصوص که ممکن است به دنبال چین کشورهای دیگری هم بخواهند با ارزی غیر دلار نظیر یوان با عربستان معامله کنند.
ارزش دلار برای چهارمین ماه پیاپی منفی شد
همچنین به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، شاخص ارزش دلار که ارزش این ارز را نسبت به ارزهای مرجع می‌سنجد در معاملات دیروز خیلی تغییر نکرد و در رقم 102 و 24 صدم واحد ثابت ماند.
روز 28 سپتامبر سال گذشته این شاخص با رسیدن 
به 114و 87 صدم واحد در بالاترین سطح خود در 20 سال گذشته قرار گرفت اما به طور مداوم طی چهار ماه گذشته در حال از دست دادن ارزش خود است. در معاملات دیروز هر یورو برابر با یک دلار و 84 هزارم سنت ارزش‌گذاری شد. ارزش پوند انگلیس در برابر دلار اما در معاملات امروز 26 صدم درصد پایین آمد و به یک دلار و 2317 ده هزارم سنت رسید. ارزش دلار در برابر ین ژاپن هم
45 صدم درصد پایین آمد و به 129 و 85 صدم ین رسید.
بازار منتظر برگزاری نشست بانک مرکزی فدرال آمریکا است که قرار است طی چند روز آینده برگزار شود. البته کارشناسان بعید می‌دانند در نشست پیش‌رو بانک مرکزی آمریکا به سیاست خود بر افزایش نرخ بهره پایان دهد.