kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۳۸۷
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۴
نماینده مجلس:

نپیوستن سازمان‌ها و دانشگاه‌های دولتی به حساب ‌خزانه ‌جرم‌ است

 
 
 
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: متصل نشدن حساب دستگاه‌های مختلف به حساب واحد خزانه، در حکم تصرف در اموال عمومی است و جرم‌انگاری شده است.
‌مسعود خاتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره ‌اهمیت اجرای حساب واحد خزانه توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیان کرد: چارچوب عملکرد مالی در این دانشگاه‌ها باید مشخص باشد. مسئله‌ای که وجود دارد این است که این دانشگاه‌ها درآمدهایی از ناحیه‌‌ ارائه خدمات به بیماران دارند که باید این دریافتی‌ها حساب و کتاب داشته باشد.
وی درباره‌‌ دلیل هیئت امنایی بودن نظارت بر هزینه‌کردهای دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: از گذشته و حتی قبل از انقلاب، برای دانشگاه‌های بزرگ هیئت امنایی تعریف می‌شد تا دانشگاه‌ها برای هزینه‌کرد و مدیریت خود، مستقل باشند و بتوانند در زمینه امور آموزشی، رشد کافی را داشته باشند. 
این نمایند مجلس ضمن اشاره به عدم اجرای قانون حساب واحد خزانه و مسئله نظارت هیئت امنایی دانشگاه‌ها، اذعان داشت: دلیل متصل نشدن دانشگاه‌های علوم پزشکی به حساب واحد خزانه نیز وجود همین قانون هیئت امنایی اداره‌شدن دانشگاه‌ها است؛ زیرا این دانشگاه‌ها درصدد هستند تا بتوانند قدرت اعمال نظر خود را حفظ کنند.
خاتمی افزود: عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز باید مانند سایر دستگاه‌های دولتی تحت نظارت دستگاه‌های نظارتی بوده و برای هزینه‌هایی که می‌کنند، به یک نهاد بالادستی جواب پس بدهند، زیرا از بودجه دولتی استفاده می‌کنند. بنابراین عملکرد این دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد و دستگاه‌های نظارتی باید به عملکرد آنها ورود کنند.‌
وی تصریح کرد: همان طور که در بودجه ۱۴۰۱ مصوب مجلس آمده است، عدم اتصال حساب دستگاه‌های مختلف به حساب واحد خزانه، در حکم تصرف در اموال عمومی است و جرم‌انگاری شده است. از این جهت ‌دستگاه‌های دولتی نمی‌توانند به صورت سلیقه‌ای اجرا یا عدم اجرای قانون داشته باشند و یا دانشگاه‌های علوم پزشکی نمی‌‌توانند برای خود استثنا قائل شوند.
پیش از این مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم درباره اتصال دانشگاه‌های علوم پزشکی به حساب واحد خزانه، گفته بود: بر اساس این قانون، همه دستگاه‌ها باید به حساب واحد خزانه بپیوندند که تاکنون حدود 80 تا 90 درصد دستگاه‌های دولتی به این حساب پیوسته‌اند و برخی از ارگان‌ها مثل دانشگاه‌های علوم پزشکی که حدود 10 تا 15 درصد کل مشمولین این قانون هستند، هنوز به این حساب خزانه نپیوسته‌اند که باید هر چه سریع‌تر این قانون را اجرایی کنند.
وی ادامه داد: این در حالی است که قانون حساب واحد خزانه دانشگاه‌های علوم پزشکی را استثنا نکرده و آنها نیز باید تمام حساب‌های خود را در حساب واحد و تحت نظارت خزانه‌داری داشته باشند تا دولت بتواند بر آنها نظارت داشته باشد.
شایان ذکر است به گفته محمد تقی نقدعلی، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، نپیوستن دانشگاه‌های علوم پزشکی به حساب واحد خزانه اصلاً پذیرفتنی نیست و به طور کلی استثنائی بین دستگاه‌های دولتی برای پیوستن به این قانون وجود ندارد.