kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۳۸۳
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۴
گزارشی از کنگره کنفدراسیون فوتبال آسیا

ابقای تاج و شیخ سلمان و راهیابی عربستان و قطر به شورای فیفا 

 
 
 
شیخ سلمان رئیس‌کنفدراسیون فوتبال آسیا برای سومین دوره متوالی به عنوان رئیس‌AFC انتخاب شد.
سی و سومین کنگره کنفدراسیون فوتبال آسیا دیروز به میزبانی بحرین آغاز شد. اصلاح اساسنامه AFC، انتخاب رئیس‌و نواب رئیس‌این کنفدراسیون و... از جمله دستور جلسات این کنگره بود. در ابتدای این مراسم، نمایندگان فدراسیون‌ها به احترام درگذشت پله اسطوره فوتبال برزیل، سعود المهندی نایب‌رئیس‌قطری AFC و لیم کیا تونگ رئیس‌کمیته انضباطی این کنفدراسیون یک دقیقه سکوت کردند.
استفاده دوباره رئیس‌فیفا از نام مجعول در حضور تاج!
شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه و جانی اینفانتینو رؤسای کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در این مراسم حضور داشتند و دقایقی برای حاضران سخنرانی کردند. متاسفانه رئیس‌فیفا بار دیگر در حضور تمام اعضای AFC در بخشی از صحبت‌هایش از نام مجعول به جای خلیج‌فارس استفاده کرد.
پیش از این رئیس‌فیفا بعد از برگزاری مسابقات کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس در عراق با گذاشتن پست، این نام جعلی را تایید کرده بود.فدراسیون فوتبال و وزارت خارجه کشورمان به استفاده نام جعلی خلیج‌فارس از سوی رئیس‌فیفا اعتراض کرده بودند ولی اینفانتنیو این بار در حضور عرب‌ها دوباره خوش رقصی کرد و این نام را در تبریک به قهرمانی عراق در این تورنمنت عربی و در حضور مهدی تاج رئیس‌فدراسیون فوتبال کشورمان تکرار کرد!
اصلاح اساسنامه با رای قاطع اعضا
سپس و در ادامه این نشست و بعد از توضیحات «داتو ویندزور جان» دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا، اصلاح اساسنامه این نهاد به رای گذاشته شد که با اکثریت آرا، تصویب شد. ایران هم به این اصلاح، رای مثبت داد.
آغاز انتخابات با اجرای یک ایرانی
جهانگیر بیگلری رئیس‌کمیته استیناف کنفدراسیون آسیا برگزاری انتخابات را بر عهده داشت. او ابتدا روند برگزاری و رأی‌گیری را توضیح داد و سپس کلیپی در این ارتباط پخش شد.
 اعلام ریاست دوباره شیخ سلمانِ بدون رقیب
در ادامه بیگلری نام شیخ سلمان را به عنوان تنها گزینه ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا ذکر کرد و با استناد به آیین نامه AFC، ریاست دوباره او را برای سومین دوره متوالی اعلام کرد. شیخ سلمان تا سال ۲۰۲۷ رئیس‌AFC خواهد بود.
انتخاب مهدی تاج به عنوان نایب‌رئیس
سپس نوبت به انتخاب نواب رئیس‌کنفدراسیون آسیا رسید که در ابتدا نام‌هاشم حیدر از لبنان از منطقه غرب آسیا اعلام شد. حیدر در این منطقه رقیبی نداشت. سپس بیگلری اعلام کرد که به خاطر حضور مهدی تاج در آسیای مرکزی و هموطن بودن با او، نمی‌تواند در این بخش حاضر باشد و جایش را به «محمد حمد» داد. حمد هم در نهایت نام مهدی تاج را به عنوان نایب‌رئیس‌AFC از منطقه آسیای مرکزی اعلام کرد.
مشخص شدن نواب رئیس
نواب رئیس‌کنفدراسیون آسیا متشکل از نمایندگان فدراسیون‌های منطقه‌ای در این قاره هستند که اسامی آنها در کنگره دیروز به این ترتیب اعلام شد:
*غرب آسیا..................................................................................‌هاشم حیدر از لبنان
*آسیای مرکزی............................................................................ مهدی تاج از ایران
*جنوب آسیا............................................................................. اوگن سچاپ از بوتان
*آ.سه.آن............................................................................................. زاو زاو از میانمار
*شرق آسیا............................................................. گنباتار آمگالانباتار از مغولستان
عربستان و قطر به شورای فیفا رسیدند
پس از مشخص شدن نواب رئیس‌AFC، انتخابات برای تعیین اعضای شورای فیفا برگزار شد. در نهایت کوزو تاشیما از ژاپن، داتو حاجی حمیدین بن حاجی از مالزی، ماریانو از فیلیپین، شیخ حمد خلیفه آل ثانی از قطر و یاسر المسحل از عربستان با کسب بیشترین آرا، به عنوان اعضای شورای فیفا انتخاب شدند. به این جمع، کانیا کئومانی از لائوس به عنوان عضو زن در شورای فیفا اضافه شد.
انتخاب ۴ عضو کمیته اجرایی در بخش بانوان
اعضای زن کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا در این نشست از کشورهای فلسطین، بنگلادش، لائوس و کره شمالی در این بخش انتخاب شدند.
عربستان میزبان جام ملت‌های آسیا 2027 
همچنین در ادامه این نشست و با تأیید فدراسیون‌های کشورهای آسیایی، عربستان میزبانی مسابقات جام ملت‌های آسیا 2027 را از آنِ خود کرد. عربستانی‌ها پیش از این چهار رقیب یعنی کشورهای ایران، قطر، ازبکستان و هند را به‌عنوان رقیب خود می‌دیدند که هر چهار رقیب پا پس کشیدند و عربستان تنها گزینه میزبانی رقابت‌ها بود.
عربستان در سال‌های 1984، 1988 و 1996 جام قهرمانی جام ملت‌های آسیا را بالای سر برده و برای اولین بار میزبان این مسابقات خواهد بود.