kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۳۷۵
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۴
در کنار نیروهای سپاه، ارتش و هلال احمر انجام می‌شود

خدمت‌رسانی بسیجیان و طلاب جهادی  در مناطق زلزله‌زده «خوی»

از زمان وقوع زلزله 5.9 ریشتری شهرستان خوی گروه‌های جهادی بسیج و طلاب مثل همیشه در کنار نیروهای مسلح حاضر در صحنه و امدادگران هلال احمر به کمک هموطنان زلزله‌زده شتافته‌اند.
 
 
 
 
چند روزی است که بخش زیادی از مردم شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی به علت وقوع زلزله 5.9 ریشتری و پس لرزه‌های متعدد پس از آن در شرایط سخت زمستان و سرمای شدید و بارندگی، امکان اسکان در منازل خود را از دست داده‌اند و در چادرها و اردوگاه‌های احداث شده به سر می‌برند.  این زلزله سه فوتی و قریب هزار و 200 مصدوم برجا گذاشت.
از همان زمان ابتدایی وقوع زلزله در کنار نیروهای امدادگر هلال احمر و پوشش مناسب اورژانس و کادر درمانی بیمارستان‌ها، نیروهای ارتش و سپاه نیز به کمک هموطنان زلزله زده شتافتند تا با بهره‌گیری از امکانات و تجهیزات خود یاریگر مردم باشند. در کنار آنها باز هم مثل همیشه و در مواقع بحرانی و نیاز هموطنان در گوشه‌ای از کشور برای کمک و رسیدگی، مناطق زلزله‌زده خوی نیز شاهد حضور فعال و جهادی بسیجیان و طلاب حوزه‌های علمیه است که در بخش‌های مختلف امداد‌رسانی، برپایی چادرها و توزیع نیازمندی‌ها، طبخ و توزیع غذای گرم و سایر موارد مشغول خدمت‌رسانی هستند. به گفته سردار محمد زهرایی رئیس‌سازمان بسیج سازندگی کشور، ۱۰ قرارگاه منطقه‌ای 
و ۲۵ قرارگاه محله‌ای با حضور ۲۳۰ جهادگر در سطح استان آذربایجان غربی راه‌اندازی شده است و بیش از ۶۰ گروه جهادی، از نقاط مختلف استان در مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی حضور یافته‌اند. 
 تمام ظرفیت‌های امدادی و خدماتی سپاه
 در خدمت مردم زلزله‌زده 
به گزارش فارس، سردار شریف سخنگوی سپاه پاسداران نیز با اشاره به عملیات امداد و خدمات‌رسانی سپاه به زلزله‌زدگان خوی گفت: سپاه ظرفیت‌ها و آمادگی‌های امدادی و خدماتی خود را بسیج و به منطقه گسیل کرده است.
شریف با تأکید بر اینکه امداد و خدمت‌رسانی به هموطنان عزیز زلزله‌زده تا رفع مشکلات تداوم خواهد داشت، افزود: طی روزهای گذشته چهار هزار پرس غذای گرم در وعده‌های مختلف توسط گروه‌های جهادی در منطقه توزیع شده است و علاوه‌بر این روزانه پنج هزار پرس غذای گرم توسط مرکز پشتیبانی شمال غرب قرارگاه حمزه نیز طبخ و بین زلزله‌زدگان توزیع می‌شود.
 راه‌اندازی قرارگاه گروه‌های جهادی در خوی
خبر دیگر اینکه با هدف سامان دادن به کارهای جهادی، قرارگاه گروه‌های جهادی صاحب‌الزمان (عج) با حضور گروه‌های جهادی مستقر در شهرستان خوی به ریاست حجت‌الاسلام حجت قاسم‌خانی امام جمعه خوی در اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان راه‌اندازی شد.ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، جمعیت امام رضایی‌ها، بنیاد احسان، جامعه ایمانی مشعر، بنیاد علوی، قرارگاه کربلای ثارالله زنجان و گروه‌های جهادی فعال خود شهرستان خوی از جمله نهادها و گروه‌های حاضر در قرارگاه می‌باشند.
  خدمت رسانی طلاب جهادی به زلزله زدگان خوی
همچون مواقع مشابه دیگر، در روزهای اخیر هم با توجه به زلزله استان آذربایجان غربی، گروه‌های جهادی حوزوی و طلبگی با حضور در شهرستان خوی به کمک زلزله‌زدگان رفتند. به گزارش خبرگزاری حوزه، مسئولان حوزوی آذربایجان غربی و طلاب و روحانیون خوی از همان لحظات اولیه وقوع زلزله به یاری مردم شتافته و هر کاری که از دستشان بر می‌آید برای زلزله زدگان انجام می‌دهند تا هم گوشه‌ای از مشکلات را رفع کرده باشند و مرهمی باشند بر آلام آنان.
آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور نیز به مدیران حوزه‌های علمیه استان‌های آذربایجان غربی و شرقی مأموریت داد تا با بسیج همه امکانات نهادهای حوزوی و ظرفیت‌های گروه‌های جهادی طلاب به یاری زلزله زدگان بشتابند.  
گروه‌های جهادی طلاب خوی در روزهای اخیر با ایجاد کمپ، طبخ غذا و حضور در مناطق مختلف شهر و روستاهای اطراف به توزیع بسته‌های معیشتی و شناسایی نیازها و رفع آنها پرداختند. طلاب خوی روزانه ۵ هزار غذای گرم طبخ و میان زلزله زده‌ها توزیع می‌کنند.
همچنین طلاب نقطه به نقطه شهر و روستاهای اطراف را بازدید کردند و مناطقی که نیاز به ایجاد کمپ بود را شناسایی و با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اقدام به برپایی کمپ و چادر کردند.
 ارسال اقلام زیستی به خوی
رئیس‌جمعیت هلال احمر هم گفت: تاکنون 
۲۴ هزار و ۸۰۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته در بین متاثران زلزله هشتم بهمن در شهرستان خوی توزیع شده و ۲۴۰ تن مواد غذایی از تهران به شهرستان خوی ارسال شده است. یک محموله ١٥٠ تنی دیگر شامل چادر، وسایل گرمایشی و بسته غذایی نیز به سمت خوی ارسال شد.
به گزارش جمعیت هلال احمر، پیرحسین کولیوند افزود: تا دیروز (١٢ بهمن) تعداد ٢١ هزار دستگاه چادر توزیع و ٤٣ اردوگاه اسکان اضطراری در شهرستان خوی و روستاهای آسیب‌دیده برپا شده که براین اساس،
۷۶ هزار زلزله‌زده اسکان داده شدند.
وی تاکید کرد: اکنون یک هزار نیروی عملیاتی هلال احمر به طور شبانه‌روزی در حال امدادرسانی به زلزله‌زدگان هستند همچنین ۳۷ هزار دستگاه چادر از سوی ۱۵ استان برای توزیع و انبارهای امدادی به خوی ارسال شده است.
 کمک یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی مردم 
به زلزله‌زدگان خوی
رئیس‌سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر درباره میزان کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده برای کمک به زلزله‌زدگان خوی گفت: در دو روز ابتدایی شروع پویش «مهر تابان» از محل مشارکت‌های مردمی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون کمک نقدی به حساب‌های هلال‌احمر واریز شده است.
سلیمی افزود: در حوزه کمک‌های غیرنقدی تاکنون دو هزار و ۷۰۰ تخته پتو، هزار بسته غذایی، ۲ هزار بسته بهداشتی و حدود ۱۰ هزار شعله لوازم گرمایشی تامین و در دست تحویل است. این اقلام به مرور به منطقه ارسال می‌شود.
  ارتش برای امدادرسانی در زلزله خوی
نیروهای ارتش نیز به کمک هموطنان زلزله زده آمده‌اند.
رئیس‌اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی زمینی ارتش با اعلام آمادگی ارتش برای کمک به هموطنان زلزله‌زده گفت: به محض اطلاع از وقوع زلزله در شهرستان خوی، به دستور امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش بیمارستان‌های امام علی(ع) تبریز و بیمارستان ۵۲۳ منطقه ارومیه به حالت آماده‌باش کامل درآمدند.به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ دوم پزشک حبیب صدر افزود: برابر نیاز و درخواست مسئولان ستاد بحران استان، آمادگی داریم با تمام توان به یاری مردم آسیب دیده بشتابیم.
گفتنی است، حضور نیروهای جهادی بسیجی و طلبه و نیروهای خدوم مسلح در امدادرسانی به هموطنان زلزله زده یک بار دیگر رسوایی رسانه‌ها‌ی معاند و چهره‌های ضد انقلاب و کسانی که از ادعای مردم‌دوستی جز پست مجازی و ژست‌های مصنوعی را دارند در پی داشت.