kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۳۶۵
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۴
استرالیا

 کپسول رادیواکتیو گمشده پیدا شد

 
 
 
مقامات استرالیایی خبر دادند که پس از حدود یک هفته جست‌وجو در امتداد یک بزرگراه به طول ۱۴۰۰ کیلومتر در منطقه وسیع بیابانی بالاخره موفق شدند کپسول رادیواکتیو گمشده را پیدا کنند.
به گزارش ایسنا، وزیر خدمات اضطراری استرالیا دیروز در یک نشست خبری گفت که ارتش این کشور در حال راستی‌آزمایی این کپسول است و قرار است این کپسول روز پنج‌شنبه به یک مرکز امن در شهر «پرث» منتقل شود.
«استفان داوسون» با اشاره به دشواری‌های عملیات جست‌وجو افزود: وقتی وسعت منطقه مورد جست‌وجو را در نظر بگیریم، درخواهیم یافت که پیدا کردن این شیء چه چالش بزرگی بوده است. گروه‌های جست‌وجوگر به معنای واقعی کلمه، سوزن را در انبار کاه پیدا کردند.
این کپسول رادیواکتیو بخشی از یک دستگاه‌اندازه گیری برای سنجش میزان چگالی سنگ آهن در معدن «گودای-دری» در منطقه دورافتاده «کیمبرلی» در استرالیا بود. 
قرار بود این کپسول از این معدن سنگ آهن در شمال غرب استرالیا به تاسیساتی در حومه پرث در جنوب غرب این کشور منتقل و به دست پیمانکار سپرده شود. به مردم گفته شده بود که در صورت مشاهده این کپسول، باید حداقل پنج متر از آن فاصله بگیرند چراکه ممکن است دچار سوختگی ناشی از تشعشع شوند.
برای درک خطرات ناشی از تشعشعات این کپسول همچنین گفته شده بود رانندگانی که احتمالا از کنار این کپسول عبور کرده‌اند مانند این است که یک اسکن اشعه ایکس انجام داده‌اند. این کپسول نقره‌ای کوچک، قطری معادل شش میلی‌متر و همچنین هشت میلی‌متر طول دارد و حاوی ماده سزیم-۱۳۷ است. میزان تشعشع این کپسول در یک ساعت معادل ۱۰ برابر میزان تابش یک دستگاه تصویربرداری اشعه ایکس است.
به گفته مقامات استرالیایی، در جریان عملیات جست‌وجو برای پیدا کردن این کپسول، یکی از خودروهای مجهز به تجهیزات شناسایی مواد رادیواکتیو با سرعتی معادل ۷۰ کیلومتر بر ساعت در این جاده در حال عبور بوده که ناگهان امواج رادیواکتیو را در نزدیکی خود ثبت می‌کند.
در ادامه، تیم جست‌وجو با کمک تجهیزات ردیاب قابل حمل توانستند این کپسول ریز را در حدود فاصله دو متری از کنار جاده پیدا کنند.