kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۳۵۳
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۴

همه هشدارها درباره فروپاشی تل‌آویو از زبان صهیونیست‌ها

 
 
بنيامين نتانياهو درحالي كار خود به عنوان نخست وزير جديد رژیم صهیونیستی را آغاز كرده است كه بسياري نسبت به آينده تاريك این رژیم و کابینه و احتمال وارد شدن صهيونيست‌ها به يك جنگ تمام عيار داخلی یا خارجی هشدار می‌دهند. برخی سیاستمداران صهیونیست نیز در اعتراض به روی کار آمدن این کابینه استعفا کرده و صهیونیست‌های زیادی نیز در تل‌آویو طی هفته گذشته علیه این دولت افراطی به خیابان‌ها ریخته‌اند.
در واقع تندروترين كابينه تاريخ رژيم صهيونيستي در تل آويو كار خود را آغاز كرده تا دوره پرتنش ديگري در فلسطين اشغالي از سر گرفته شود. ترکیب كابينه فعلي تل آويو، تركيب پیچیده‌ای از بدترین دولت ما فوق محافظه‌کار و تندرو است که ماموریت‌هاي مهمي براي خود تعريف كرده است: از تغيير سیستم قضایی تا الحاق كرانه باختري و بازگذاشتن کامل و بی‌سابقه دست نظاميان مسلح صهيونيستي در مقابل شهروندان بي سلاح فلسطيني. تحلیلگران سیاسی تخمین می‌زنند که كابينه جدید شايد دو سال هم دوام نياورد، چون از يك طرف در دولت جدید، بنیامین نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر به اتهام رشوه، کلاهبرداری و خیانت در امانت داراي پرونده باز قضايي است و محاکمه جنایی او همچنان ادامه دارد. 
تنها انگیزه نتانياهو براي ائتلاف با گروه‌هاي تندرو و افراطي نیاز شخصی او براي چسبیدن به قدرت است. نتانياهو اميد دارد تا با لغو یا حداقل به تعویق‌انداختن محاکمه‌اش از زندان در امان بماند. به همين دليل به ائتلاف با تندروها نیاز دارد تا آنها قوانین لازم را تغيير دهند تا پرونده محاكمه نتانياهو بسته شود. آغاز به‌كار كابينه تندرو رژيم صهيونيستي همراه با موجي از اعتراضات و استعفاها و حتي هشدارهاست. در ادامه برخی از مهم‌ترین هشدارها از زبان مقامات صهیونیست را نسبت به آینده این رژیم مورد اشاره قرار خواهیم داد.
برنده جایزه صلح نوبل: کار اسرائیل تمام است
آشفتگي اين روزها در سرزمين‌هاي اشغالي باعث شده تا صداي دانيل كانمن، محقق اسرائيلي-آمريكايي نيز از  به‌هم ريختگي اوضاع در تل آويو و ديگر مناطق اشغالي بلند شود. کانمن، 89 ساله، روانشناس و نویسنده اي است كه جز نسل‌هاي اوليه متولدين شهر تل‌آویو به شمار مي رود. در زمان تولد كانمن، تل آويو، يك شهرك كارگري و فاقد امكانات بود كه مهاجران صهيونيست به‌دليل ارزاني زمين به طور عمده در آنجا مستقر مي شدند. كانمن سپس در رشته روانشناسی و ریاضیات در دانشگاه بيت المقدس تحصيل كرد و سابقه خدمت در ارتش متجاوز رژيم صهيونيستي هم دارد و سپس با مهاجرت به آمريكا توانست در سال 2002، جایزه نوبل اقتصاد را از آن خود كند. او اكنون اما به شدت نگران آينده تل آويو است و بوي سقوط به مشام او نيز رسيده است. كانمن به عنوان كسي كه تجربه حضور در ميان نظاميان صهيونيستي را هم دارد، در تازه ترين سخنان خود با هشدار نسبت به قدرت گيري گروه‌هاي تندرو و به شدت افراطي مي گويد: «در برهه فعلی بیش از زمان جنگ ۱۹۷۳ میان اعراب و اسرائیل نگران رژیم صهیونیستی است.» کانمن در سخناني كه خبرگزاري روسي اسپوتنيك آن را منتشر كرده، به مقامات صهيونيست هشدار داده است: «چه اتفاقی افتاده، تل آويو امروز جایی نیست که من در آن بزرگ شدم، این‌جا، جایی نیست که نوه‌های من بخواهند در آن زندگی کنند. وقتی دستگاه اجرایی به دستگاه قضایی نفوذ می‌کند، مسائل سياسي وارد دستگاه قضايي مي‌شود و بدون شک این پایان كار اسرائيل خواهد بود.» وی تاکید کرد: «اسرائیل امروز به مجارستان و لهستان و در واقع باشگاه دیکتاتورها پيوسته که تظاهر به دموکراتیک بودن می‌کنند، اما در واقع حكومت‌هاي ديكتاتوري هستند.»
هشدار كانمن البته بي‌جهت هم نيست. اين روزها مناطق اشغالي فلسطين از اختلافات داخلي ميان احزاب و گروه‌هاي سياسي رنج مي‌برد. تندروها در حال يكه‌تازي هستند و حتي ميان تندروها نيز اختلاف نظر زياد است.
نتانیاهو تل‌آویو را نابود می‌کند
کمتر از یک ماه پیش، وقتی قرار بود، «یائیر لاپید»، نخست‌وزیری را به نتانیاهو تحویل دهد، او هشدار داد که کابینه جدید این رژیم به ریاست بنیامین نتانیاهو خطرناک، افراطی و غیرمسئول است و گفت: «کابینه جدید، اسرائیل را به سمت نابودی خواهد برد.»
به گزارش روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»، یائیر لاپید درباره دستور کار ائتلاف بنیامین نتانیاهو هشدار داد و وی را ضعیف و تحت تاثیر شرکای خود از احزاب افراطی ارزیابی کرد. وی با بیان اینکه نتانیاهو رژیم صهیونیستی را به سوی سقوط می‌برد، گفت: «کابینه جدید به دموکراسی یا حکومت قانون پایبند نیست.»
این مقام رژیم صهیونیستی گفت: «کابینه نتانیاهو نظام آموزشی را ویران، جامعه یهودیان افراطی را به شکل نامتناسبی تامین مالی و اقتصاد را ویران خواهد کرد.» وی، سیاسی شدن ارتش رژیم صهیونیستی، انفجار اوضاع کرانه باختری، تضعیف جایگاه بین‌المللی رژیم صهیونیستی و تخریب روابط تل‌آویو با یهودیان مقیم آمریکا و دیگر کشورها را از دیگر نتایج روی کار آمدن کابینه راست‌گرایان ارزیابی کرد. نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی، کابینه جدید این رژیم را خطرناک، افراطی و غیرمسئول ارزیابی کرد و گفت: «این کابینه که تندروترین کابینه تاریخ اسرائیل است، عاقبت خوشی ندارد.»
لاپید ائتلاف جدید حاکم بر رژیم صهیونیستی را عامل از بین رفتن بنیان‌های این رژیم ارزیابی کرد و افزود: «این کابینه چوب حراج زدن به آینده اسرائیل است.» لاپید درباره بن گویر که وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی است، نیز گفت: کابینه‌ای را در دنیا به من نشان دهید که یک جنایتکار خشن را رئیس‌پلیس می‌کند که ۵۳ اتهام و ۸ محکومیت را در سابقه کیفری خود دارد.
هراس رئیس‌رژیم صهیونیستی از فروپاشی 
کمتر از 10 روز پیش، «اسحاق هرتزوگ» رئیس‌رژیم صهیونیستی در اظهاراتی که در نوع خود بی‌سابقه و برای نخستین بار صورت گرفت، با یادآوری دوران قدرت خاندان داوود و حشمونیان (Hasmoneans) که نتوانستند بیش از ۸۰ سال باقی بمانند، درباره فروپاشی این رژیم ظرف چند سال هشدار داد. به نوشته روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»، رئیس‌رژیم صهیونیستی با هشدار درباره «عدم وجود گفت‌وگو» در جامعه صهیونیستی گفت که  این امر، جامعه او را از درون متلاشی می‌کند، ضمن اینکه بحران سیاسی حاد ناشی از اعلام کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم  مبنی بر اجرای طرحی برای اصلاح قوه قضائیه که مخالفان، آن را کودتا می‌دانند، وضعیت در رژیم صهیونیستی مانند بشکه‌ای از مواد منفجره در حال انفجار است.
هرتسوگ که پیش‌تر مخالفان او را به سکوت در قبال طرح جنجالی کابینه نتانیاهو متهم کرده بودند، گفت:«همه ما نگران اسرائیل هستیم. همه ما به آن متعهدیم. فقدان گفت‌وگو ما را از درون متلاشی می‌کند. من به صراحت به شما می‌گویم: این بشکه مواد منفجره در آستانه انفجار است. این یک زمان اضطراری است و مسئولیت آن بر دوش ما است.» رئیس ‌رژیم صهیونیستی گفت: «من به چشم خود، شکاف‌ها در داخل را می‌بینم که در حال عمیق‌تر شدن است و تنها می‌توانم یادآوری کنم که دو بار در طول تاریخ در زمان سلطنت خاندان داوود و حشمونیان (Hasmoneans)، یک کشور یهودی در سرزمین اسرائیل ایجاد شد و قبل از رسیدن به هشتاد سالگی دو بار فروپاشید.» وی افزود که این یک واقعیت است که «ما در زمان یک آزمایش سرنوشت ساز قرار داریم که بر ما، مردم و ما تأثیر خواهد گذاشت. ما باید به خود بیاییم، مسئولیت‌پذیر باشیم و از آنچه در این‌جا ساخته‌ایم محافظت کنیم.» رئیس‌رژیم صهیونیستی در توئیتر، نوشت: «چندین هفته است که تلاش می‌کنم از یک بحران تاریخی قانون اساسی و از بروز شکاف بیشتر جلوگیری کنم.» وی هشدار داد که احزاب و اردوگاه‌های داخل رژیم صهیونیستی آماده‌اند تا با کابینه مقابله کنند و این رژیم «در آستانه یک درگیری داخلی قرار دارد که می‌تواند آن را ببلعد.» رئیس‌رژیم صهیونیستی اذعان کرد که اصلاحات قضایی پیشنهادی «دراماتیک» است، و اگر این اصلاحات سریع و بدون گفت‌وگو بین بخش‌های مختلف جامعه صهیونیستی و مقامات نهادهای مختلف انجام شود، مخالفت و نگرانی شدیدی را در مورد آینده دموکراسی در میان بخش‌ وسیعی از جامعه صهیونیستی ایجاد می‌کند. روندی که این رژیم را به موقعیت خطرناکی می‌کشاند.
پایان صهیونیسم
در اواسط دی ماه امسال نیز، «آویگدور لیبرمن» از مقام‌های ارشد سابق رژیم موقت صهیونیستی اذعان کرد که شروع به کار کابینه تازه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل پایان صهیونیسم است. به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، «آویگدور لیبرمن» وزیر دارایی سابق و رئیس‌حزب «اسرائیل بیتنو» روز دوشنبه در نشست فراکسیون کنست، کابینه تازه تاسیس بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر را «پایان صهیونیسم» خواند. وی در سخنرانی تند خود علیه دولت نتانیاهو گفت: «تاسیس دولت ششم نتانیاهو فقط به معنای پایان دولت اسرائیل نیست، بلکه این دولت به معنای پایان صهیونیسم است.»
سه هفته بعد هم، آویگدور لیبرمن در حساب توئیتری خود اعلام کرد که اسرائیل  شاهد یک بحران اقتصادی خواهد بود که  پیش از این سابقه نداشته است. وی تاکید کرد که  کابینه اسرائیل در تلاش است تا این موضوع را از اسرائیلی‌ها پنهان کند و نتانیاهو و اعضای کابینه او حقیقت را می‌دانند که هیچ طرفی حاضر نیست دروغ‌های آنها را بپذیرد و این موضوع  نشان می‌دهد اسرائیل در آستانه یک بحران اقتصادی بی‌سابقه است.
این هشدار لیبرمن البته بی‌جهت هم نیست، چون گزارش سالانه فقر منتشر شده از سوی نهاد موسوم به «موسسه تامین بودجه داخلی در اراضی اشغالی» نشان می‌دهد که نرخ فقر در سرزمین ‌های اشغالی افزایش یافته و حدود 2 میلیون نفر از ساکنان اسرائیل از جمله 853 هزار کودک و 213 هزار سالمند زیر خطر فقر و در شرایط بحرانی زندگی می‌کنند. خط فقر در سرزمین‌های اشغالی افزایش یافته و صدها هزار نیز در معرض خط فقر قرار دارند.
بر لبه جنگ داخلی 
وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی نیز کمتر از دو ماه پیش، در سخنانی، نتانیاهو، نخست‌وزیر جدید این رژیم را به سوق دادن صهیونیست‌ها به سمت شکل‌گیری یک جنگ داخلی متهم کرد. بنی گانتس، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی و رئیس‌ائتلاف موسوم به اردوگاه رسمی در سخنانی در جریان نشست کنست (پارلمان رژیم اسرائیل) خطاب به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم گفت: «اگر به راهی که در آن هستید ادامه دهید، مسئولیت جنگ داخلی در جامعه اسرائیل بر دوش شما خواهد بود. من به واضح‌ترین شکل می‌گویم شما شرم و ننگ را انتخاب کردید.»
دو هفته پیش هم، بنی گانتس نسبت به امری خطرناک علیه این رژیم هشدار داد و تاکید کرد، در تظاهرات گسترده تل‌آویو شرکت می‌کند. بنی گانتس، وزیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی در اظهاراتی مطبوعاتی گفت: «در تظاهرات‌ها در تل‌آویو شرکت خواهم کرد، مقاصد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سرنگونی حاکمیت پلیس، زیر پا گذاشتن اساسی‌ترین ارزش‌ها و امتناع از مذاکره بر سر توافقات گسترده برای این رژیم بسیار خطرناک است‌ و جامعه را در آستانه سقوط قرار داده است.»
نفرین دهه هشتم 
در میان بسیاری از صهیونیست‌ها باوری راسخ وجود دارد که طبق آن، عمر موجودیت «اسرائیل» بیش از ۸۰ سال نخواهد بود و این به معنای نابودی آن در سال ۲۰۲۸ است. بر اساس حقایق تاریخی، دو موجودیت یهودی قبلی (پادشاهی داوود و پادشاهی‌هامونی‌ها) هیچ‌کدام بیش از ۸ دهه سال دوام نیاوردند. در نتیجه، رژیم سوم آن‌ها، که در حال حاضر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین وجود دارد، بر اساس روایت یهودیان، نزدیک به نابودی است. این موضوع را «ایهود باراک»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی طی مقاله‌ای که در روزنامه «یدیعوت آحارونوت» به صراحت بیان کرد و گفت: «در طول تاریخ یهود، یهودیان بیش از ۸۰ سال دولت نداشته‌اند.» ایهود باراک، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی با اشاره به تاریخ گفت که نگران است اسرائیل نیز همچون حکومت‌های صهیونیستی پیشین در دهه هشتم خود نابود شود. «ایهود باراک» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در روزنامه عبری ‌«یدیعوت آحارونوت» از نگرانی خود درباره نابودی این رژیم خبر داد و گفت که در تاریخ، هیچ حکومت یهودی بیش از ۸۰ سال عمر نکرده مگر در دو مورد استثنا. بنابر گزارش یدیعوت آحارانوت، ایهود باراک در این خصوص گفت: «در طول تاریخ یهودیت، حکومت یهودیان بیش از ۸۰ سال عمر نکرده مگر در دو دوران: دوران پادشاه داود و دوران حشمونیان   که در هر دو دوره نیز دهه هشتم سرآغاز تجزیه آنها بوده است.» باراک در ادامه اشاره کرد که رژیم صهیونیستی نیز در دهه هشتم شکل‌گیری خود به سر می‌برد و او نگران است که نفرین این دهه همچون حکومت‌های پیشین شامل این رژیم نیز بشود.
نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی به چند کشور دیگر در این خصوص اشاره و بیان کرد که آمریکا نیز در دهه هشتم عمر خود شاهد جنگ داخلی بوده. ایتالیا در دهه هشتم حکومت خود به کشوری فاشیستی تبدیل شده است. آلمان در دهه هشتم خود به کشوری نازی مبدل شده و این امر در نهایت به شکست و تجزیه این کشور انجامیده. اتحاد جماهیر شوروی نیز در دهه هشتم انقلاب کمونیستی تجزیه شده است.
پیش از ابراز نگرانی باراک، «بنیامین نتانیاهو» رئیس‌حزب لیکود در سال ۲۰۱۷، گفته بود: «من برای رسیدن اسرائیل به صدمین سالگرد خود تلاش خواهم کرد، زیرا موضوع وجود ما نه ضمنی و نه بدیهی است. تاریخ به ما می‌گوید که هیچ کشوری از قوم یهود بیشتر از ۸۰سال دوام نداشته است.»
نفس‌های آخر اسرائیل
تاکنون مقامات سیاسی، امنیتی، نظامی و شخصیت‌های علمی و رسانه‌ای صهیونیستی متعددی از احتمال «فروپاشی اسرائیل» سخن گفته‌اند. «آری شاویط» تحلیلگر یهودی روزنامه عبری «هاآرتص» نیز یکی از موارد چنین تحلیل‌هایی است. او تابستان امسال در تحلیلی با عنوان «اسرائیل نفس‌های آخر را می‌کشد» پیشتر نوشته بود: «دیگر جای زندگی در کشور نیست و باید به سانفرانسیسکو یا برلین رفت. ممکن است از نقطه بی‌بازگشت عبور کرده باشیم و دیگر امکان پایان دادن به اشغال، توقف شهرک‌‌سازی و دستیابی به صلح، امکان اصلاح صهیونیسم، نجات دموکراسی و تجزیه کشور وجود نداشته باشد.»
تحلیلگر رسانه‌های عبری با این تعبیر و توصیف، وضعیتی را که موجودیت «اسرائیل» به آن رسیده است، خلاصه می‌کند و می‌گوید: «ما از نقطه بی‌بازگشت عبور کرده‌ایم و اسرائیل نفس‌های آخر خود را می‌کشد؛ طعم زندگی دیگر در آن نیست و اسرائیلی‌ها از زمانی که به فلسطین آمده‌اند متوجه شده‌اند قربانی دروغی هستند که توسط جنبش صهیونیستی اختراع شده است.»
مهاجرت معکوس و پایان رویای صهیونیستی
مهاجرت معکوس، جلوه دیگری است که حکایت از نفوذ ناامیدی در وجود اسرائیلی‌ها نسبت به آینده موجودیت‌شان دارد و در نتیجه از دست‌رفتن امنیت و ناتوانی کابینه در حفاظت از آنها می‌باشد. حالا شهرک‌نشینان پیگیری گذرنامه‌های اروپایی برای خروج از سرزمین‌های اشغالی را در جهت فراهم‌شدن فرصت خروج، در اولویت قرار داده‌اند.
«آبراهام بورگ»، رئیس‌سابق کنست طی مقاله‌ای که در روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست منتشر شده، در همین زمینه می‌ریزد و می‌گوید: «اسرائیل در آستانه پایان رویای صهیونیستی قرار دارد و به سمت ویرانی می‌رود. او از اسرائیلی‌ها خواست که پاسپورت دیگری داشته باشند و توضیح داد که خودش پاسپورت فرانسوی دارد». بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۸ با عنوان «مهاجرت معکوس یهودیان و آینده حضور استعماری در فلسطین» منتشر شد، تعداد کسانی که در دهه‌های اخیر «اسرائیل» را ترک کردند، از جمله یهودیان اتحاد جماهیر شوروی سابق، به یک و نیم میلیون نفر رسید.
بر اساس مطالعه‌ دیگری که توسط وزارت «جذب اسرائیل» در سال ۲۰۲۰ انجام شد، تقریباً ۱۶۰۰۰ یهودی به دلیل ترس از شلیک‌شدن موشک‌های مقاومت فلسطین که به تهدیدی بزرگ برای زندگی آنها تبدیل شده بود، اسرائیل را ترک کرده‌اند. تمایل شهرک‌نشینان به ترک رژیم اشغالگر با بی‌میلی یهودیان جهان به مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی همزمان شده است؛ نرخ مهاجرت سالانه به اسرائیل از ۱۰۰۰۰۰ مهاجر در دهه نود قرن گذشته به ۱۴۰۰۰ مهاجر در زمان حال کاهش یافته است.
فروپاشی تشکیلات نظامی
سه ماه پیش نیز، «بنی گانتز» که در آن زمان هنوز پست وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را در اختیار داشت، در گفت‌وگو با روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» به میزان مشکلاتی که ارتش اشغالگر اسرائیل از آن رنج می‌برد، اشاره و حقایقی درباره آن را فاش کرد. او با هشدار نسبت به عدم توان رژیم در جذب نیروی نظامی، این مسئله را به عنوان بمب امنیتی و اجتماعی برای «اسرائیل» توصیف کرده و «ارتش» این رژیم را «ارتش نیمی از مردم» دانست.
شکاف‌های داخلی و روندهای منفی که توسط ارتش اشغالگر صهیونیستی دنبال می‌شود، محققان و کارشناسان اسرائیلی را بر آن داشت تا زنگ خطر را به صدا درآورند و نسبت به انباشته شدن شاخص‌ها و شواهد شکست‌های آن هشدار دهند. شکست‌هایی که در ایفای وظیفه نظامیان به عنوان «ارتش مردمی» حاصل شد و همان‌طور که در توضیحات آمد، به یک «ارتش طبقاتی» تبدیل شد؛ ارتشی که اختلافات را در سرزمین‌های اشغالی تقویت کرده و شکاف‌های داخلی را تشدید می‌کند.
در همین راستا، نتایج یک نظرسنجی که توسط «ائتلاف جنبش‌های جوانان» در رژیم اشغالگر انجام شده و توسط «شبکه ۱۲» صهیونیستی گزارش شده است، نشان می‌دهد که «یک سوم از جوانان اسرائیلی تمایلی به استخدام در نهادهای نظامی ندارند». این شبکه عبری پس از انتشار این خبر تاکید کرد که «این‌ها داده‌های خطرناک و دلخراشی هستند».
بر اساس پژوهشی که روزنامه «اسرائیل هیوم» در ۲۴ جولای ۲۰۲۲ تهیه کرده بود، مشخص شد که بین ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ مرد شهرک‌نشین در سال ۲۰۲۰ از خدمت در «ارتش اسرائیل» فرار کرده‌اند؛ در حالی که این تعداد در سال ۲۰۲۱ عددی در حدود ۳۱۰۰ مرد و بیش از آمار امسال بود.
علاوه ‌بر اختلافات داخلی که «ارتش اسرائیل» متحمل شده است، آفت اعتیاد به مواد مخدر در بین نظامیان صهیونیست نیز خود را نشان داده است. در سال ۲۰۱۸، سازمان مبارزه با مواد مخدر تل‌آویو گزارشی منتشر کرد که شهرک نشینان صهیونیست را شوکه کرد. 
این گزارش نشان‌دهنده میزان بالای اعتیاد در میان سربازان ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی بود که به ۵۴.۳ درصد رسیده است؛ کارشناسان و روانشناسان آن را هشداری خطرناک توصیف کرده‌اند.