kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۲۱۳
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳
مشاور وزیر آموزش‌وپرورش:

تبدیل مدارس‌ به هیئت امنایی بدون اخذ «شهریه» خواهد بود

 
 
 
مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در اجرایی‌‌سازی سند تحول بنیادین گفت: 
بر‌اساس سند تحول دولت، تبدیل ۲۵ درصد مدارس کشور به مدارس هیئت امنایی بدون اخذ شهریه خواهد بود.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، علی پارسانیا در مورد اینکه برای سال آینده قرار است ۲۵ درصد مدارس کشور به‌صورت هیئت‌امنایی اداره شوند و خانواده‌ها در این مورد نگرانی‌هایی را داشته‌اند، اظهارداشت: در سند انتظارات رئیس‌جمهور از وزارت آموزش‌وپرورش، مجموعه‌ای از اقدامات تحولی مطرح شده است که یکی از آنها تبدیل ۲۵ درصد مدارس دولتی در طول سه سال به مدارس هیئت امنایی است، لذا در سال تحصیلی آینده ۲۵ درصد مدارس کشور هیئت امنایی نخواهند شد و این کار در طول سه سال انجام می‌شود.
 اخذ شهریه در مدارس هیئت امنایی
 یک انحراف است
پارسانیا افزود: در حال حاضر مدارس هیئت امنایی فعلی به‌نوعی به سمت گرفتن شهریه از اولیاء رفتند، در حالی‌ که همه مدارس ما باید به‌صورت هیئت‌امنایی و با مشارکت اولیاء، نیروهای محلی و معتمد و معلمان مدرسه اداره شود و این موضوع ارتباطی به گرفتن شهریه که اکنون توسط مدارس هیئت‌امنایی گرفته می‌شود، ندارد و این کار یک انحراف است، لذا آنچه در سند تحول دولت مدنظر است هیئت‌امنایی شدن مدارس بدون اخذ شهریه از اولیاء است.
وی ادامه داد: البته مشارکت خیرین در تأمین منابع مالی مدرسه، بحث دیگری است که هیئت امنا می‌تواند پیگیری کند، اما این کار نباید در قالب دریافت شهریه الزامی انجام شود. به این هم توجه داشته باشید که وقتی به سمت هیئت امنایی شدن عموم مدارس حرکت کنیم، اساساً اخذ شهریه از همه مردم ممکن نیست، چه رسد به اینکه مطلوب هم باشد.
مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در پاسخ به این پرسش که مدارس هیئت امنایی فعلی از دانش‌آموزان شهریه می‌گیرند، آیا مدارس هیئت‌امنایی جدید می‌توانند بدون گرفتن شهریه اداره شوند اظهار داشت: همان طور که عرض کردم، هدف از هیئت‌امنایی شدن مدارسِ مد نظر سند تحول دولت، افزایش کیفیت مدارس از طریق افزایش مشارکت عوامل سهیم و مؤثر در تربیت است و این ربطی به اخذ شهریه ندارد. چه بسا در طرح سازمان مشارکت‌های مردمی، برای اینکه مدارس هیئت امنایی فعلی با مدارس هیئت امنایی مدنظر دولت سیزدهم اشتباه نشوند، از نمانام دیگری برای این مدارس استفاده شود. البته باید منتظر ماند تا طرح پیاده‌‌سازی همکاران این سازمان آماده
شود.