kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۱۸۸
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان تأکید کرد 

جلوگیری از خام‌فروشی با چشم‌انداز تولید بیش از یک میلیون تن محصول در سال 

 
 
 
 
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان گفت: این منطقه پس از یک دهه رکود تلاش کرده است تا با افزایش تولیدات و صادرات محصولات خود از خام‌فروشی که ضربه اقتصادی به کشور وارد می‌کند جلوگیری کند. 
به گزارش خبرنگار کیهان، سید علی‌اصغر علامه در نشست خبری با جمعی از اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی شهر پایدار با تاکید بر اهمیت جلوگیری خام فروشی و صادرات در حوزه پتروشیمی و کمک به اقتصاد کشور افزود: صادرات گچ، سیمان و کلینگر دراین مجموعه با 25 هزار تن در سال از 99 آغاز شد و در سال 1400 به 
35 هزار تن رسید و امروز به بیش از یک میلیون تن در سال رسیده است که تا پایان سال امیدواریم این میزان افزایش یابد. 
وی به ایجاد بیش از 2 هزار فرصت شغلی در این منطقه اشاره کرد و افزود: هم اکنون 2 هزار و 200 فرصت شغلی در منطقه‌ایجاد شده است که 800 نفر از سرمایه‌های انسانی آن را بومیان منطقه تشکیل می‌دهند. 
علامه با بیان اینکه این مجموعه پس از یک دهه رکود توانسته است مسیر موفقیت را به شدت طی کرده و همچنان در مسیر توسعه گام بردارد افزود: هم اکنون 30 پروژه در این منطقه تعریف شده است که تعدادی اجرایی شده و برخی نیز در حال اجرایی شدن هستند. 
انعقاد 18 قرارداد سرمایه‌گذاری از دیگر مواردی است که علامه به آن اشاره کرد و افزود: 6 طرح در حال فعالیت است و مابقی طرح‌ها مسیر دریافت مجوزها را طی می‌کند که امیدواریم تا پایان سال فعالیت خود را آغاز کنند. 
به گفته علامه سه طرح مجتمع پتروشیمی GTX هر یک با سرمایه‌گذاری یک میلیون یورو و سه طرح فعال دیگر از 400 تا 600 میلیون یورو سرمایه‌گذاری داشته‌اند. 
وی با بیان این مطلب تاکید کرد: طرح‌های یاد شده که به عنوان صنایع پایین‌دستی پتروشیمی محسوب می‌شوند با هدف پرهیز از خام‌فروشی و افزایش میزان صادرات در حال انجام است. 
مجتمع پتروشیمی GTX، تولید لوله‌های بدون درز، تجهیزات بچینگ و بانک ماشین، پایانه صادرات سیمان، احداث پالایشگاه تولید پودر آلومینا، احداث انبار صادرات و واردات، پایانه باربری، مجتمع پتروشیمی، انبار و مخازن از جمله قراردادهای سرمایه‌گذاری منعقد شده در ۲ سال گذشته است که مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان به آن اشاره کرد. 
علامه افزود: عملیات احداث آب‌شیرین‌کن در 1401 با هدف تامین آب سالم برای منطقه و چشم‌انداز تولید حدود 250 میلیون لیتر آب در سال آغاز شده با پیشرفت 20 درصدی در حال انجام است و نیاز آب در مناطق ویژه پارسیان و لامرد را تامین می‌کند. 
وی با بیان اینکه 31 پیمانکار در راستای تامین نیازهای منطقه با هزینه‌ای بالغ بر 15 میلیارد ریال در پروژه‌های مختلف از ایجاد 2 هزار و 200 فرصت شغلی در منطقه خبرداد و افزود: 4 طرح از طرح‌های در دست احداث در ایام دهه مبارک فجر به بهره‌برداری خواهد رسید و کلنگ چند طرح جدید بر زمین زده می‌شود.