kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۱۴۴
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹

ناگفته‌هایی از «جاسوسان صنعتی نظامی»(اخبار ادبی و هنری)

مجموعه مستند «جاسوسان صنعتی نظامی» که به‌زودی از شبکه مستند پخش خواهد شد با استفاده از تصاویر و اسناد غربی‌ها به افشاگری در رابطه با خرابکاری در صنایع هسته‌ای و دیگر صنایع می‌پردازد.

مجتبی میناوند کارگردان مجموعه مستند «جاسوسان صنعتی نظامی» در گفت‌وگو با کیهان گفت: این مستند بسیار متفاوت از دیگر مستندهای جاسوسی است که از شبکه‌های تلویزیونی رسانه ملی تاکنون پخش شده است و در واقع یک مفهوم جدید از جاسوسی صنعتی نظامی است که کشورهای غربی و سلطه‌گر برای رسیدن به اهداف خود دنبال می‌کنند و آن هم بیشتر برای عقب نماندن از تکنولوژی و پیشرفت نظامی صنعتی نسبت به کشورهای رقیب است و به همین خاطر دست به چنین کارهای جاسوسی می‌زنند.
وی در رابطه با فضای این مستند با عنوان این مطلب که این مجموعه مستند در ۲۰ قسمت تهیه و تولید شده است گفت: روایت هرقسمت، داستان و قصه جداگانه‌ای دارد و صرفا پیرامون جاسوسان صنعتی نظامی است. در این مسیر ما سعی کردیم با پژوهش‌های زیاد و استفاده از منابع آرشیوی غنی که بیش از یک سال و نیم به طول انجامید بتوانیم مجموعه‌ای تهیه کنیم که برای مخاطبان جذاب و به‌گونه‌ای متفاوت‌تر از سایر مجموعه‌های اینچنینی باشد.
کارگردان «جاسوسان صنعتی نظامی» شبکه مستند سیما همچنین اظهار داشت: این مجموعه ۲۰ قسمتی موضوعات گوناگونی دارد، از جمله این بخش‌ها، در ارتباط با جاسوسان هسته‌ای، حوزه موشکی، حوزه هواوفضا مثل جنگنده موشکی، و سایر تجهیزات نظامی است و بخش دیگری هم مربوط می‌شود به مسئله خرابکاری کشورهای غربی در تاسیسات هسته‌ای ما که در این مجموعه مستند مخاطبان خواهند دید.
این کارگردان با اشاره به اینکه برخی از منابع و فیلم‌ها و تصاویر استفاده شده مجموعه مستند «جاسوسان صنعتی نظامی» را از منابع غربی تهیه کرده‌ایم خاطرنشان کرد و افزود: این بخش که درواقع یکی از قسمت‌های دیدنی و جذاب این مجموعه هست مربوط به برخی از دانشمندان هسته‌ای و موشکی از جمله قصه عبدالغدیرخان پدر هسته‌ای پاکستان، قصه ورنر فونبران پدر موشکی آمریکا که یک دانشمند نازی بود و قصه تن سن شین پدر موشکی چین که همه اینها با زبان تصویر و بسیار گویا در این مجموعه روایت شده است. بخشی هم مربوط می‌شود به شنود اقتصادی، شنودهای کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای غربی که در مورد بحث اقتصاد برای پیشرفت صنایع نظامی‌شان، دست به جاسوسی می‌زنند و همین‌طور بحث هواپیماهای کنکورد را در این مجموعه مستند تماشا خواهید کرد.
گفتنی است مجموعه مستند «جاسوسان صنعتی نظامی» از ۱۷ بهمن روی آنتن شبکه مستند رسانه ملی می‌رود.