kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۱۲۶
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹
آخرین تحولات سرزمین‌های اشغالی

از تقلای کابینه امنیتی اسرائیل برای فرار از مخمصه تا تظاهرات بزرگ علیه نتانیاهو

 

سرويس خارجي-
ادامه عمليات ضد اشغالگري فلسطيني‌ها عليه نيروهاي صهيونيستي باعث شده تا تل آويو در برابر فلسطيني‌ها در موقعيت بن بست قرار گيرد و كابينه نتانياهو نسبت به راهكاري براي متوقف كردن عمليات‌هاي جوانان فلسطيني عاجز باشد. دهها هزار نفر از صهیونیست‌ها همزمان خواستار سرنگونی دولت نتانیاهو شدند.
عمليات‌هاي متعدد ضد اشغالگري فلسطيني‌ها پس از يورش صهيونيست‌ها به اردوگاه جنين طي دو روز گذشته در شديدترين وضعيت ادامه داشت و در اواخر شامگاه شنبه، جوانان فلسطینی یک برج دیده‌بانی ارتش رژیم صهیونیستی را در ورودی شهرک بیت امر در شمال الخلیل با نارنجک دست‌ساز هدف قرار دادند. حتي پس از آن نيز شبکه 7 تلویزیون رژیم صهیونیستی از وقوع عملیات تیراندازی در تقاطع الموگ در جنوب اریحا خبر داد و اشاره کرد که جوانی فلسطینی اقدام به تیراندازی به سمت رستورانی اسرائیلی در این منطقه کرده و سپس همراه با یک نفر دیگر به سلامت از محل متواری شده است. براساس گزارش‌ها نيز، نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی تحقیقات برای شناسایی عاملان این تیراندازی را آغاز کردند اما به هیچ سرنخی دست نیافته‌اند. در ساعات بامدادي يكشنبه نيز شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نظامیان اسرائیلی به سمت راننده یک دستگاه کامیون در ایست و بازرسی زعتره در جنوب نابلس به بهانه تلاش برای زیرگیری گروهی از صهیونیست‌ها تیراندازی و او را مجروح کردند. مجموع اين حملات مقامات صهيونيست را آشفته و دستپاچه كرده و آنها در مقابله با فلسطيني‌ها دچار نوعي
بن بست شده‌اند، چون اين را مي دانند كه پاسخ به فلسطيني‌ها، وضعيت را تشديد مي كند و البته در شرايط فعلي نيز صهيونيست‌ها زير شديدترين حملات قرار دارند. شدت گرفتن حملات فلسطيني‌ها حتي باعث شد تا در ساعات پاياني شنبه، كابينه امنيتي رژيم صهيونيستي با برگزاري جلسه اي به‌دنبال راهكار مقابله با فلسطيني‌ها باشد. اين جلسه تا بامداد يكشنبه به طول انجاميد و مصوبات صهيونيست‌ها حكايت از ترس و وحشت آنها در برابر فلسطيني‌ها دارد. در اين نشست كابينه نتانياهو موارد ذيل را تصويب كرد: خانه مجاهد فلسطینی که عملیات قدس را انجام داده است به منظور آماده‌‌سازی برای تخریب فوراً پمب می‌شود، محرومیت از حقوق در بیمه ملی و سایر مزایا برای خانواده‌های مبارزان فلسطینی، عدم صدور شناسنامه برای خانواده‌های مبارزان، اضافه شدن هزاران
شهرک نشین حامل اسلحه از طریق تسریع و گسترش مجوز اسلحه گرم و همچنين تقویت نیروهای پلیس و نظامی، دستگیری در مقیاس وسیع و عملیات هدفمند برای جمع‌آوری سلاح‌های فلسطینیان. اجراي اين تصميمات اما براي صهيونيست‌ها بدون چالش نيست. كابينه نتانياهو با بحران كمبود بودجه و تورم فزاينده مواجه است و دست تل آويو براي تامين بودجه نيرو و سلاح‌هاي بيشتر براي نظاميان چندان باز نيست. در چند ماه گذشته نيز گزارش‌هاي متعددي از سرقت سلاح‌ها در پادگان‌هاي رژيم صهيونيستي و فروش در بازار آزاد منتشر شده كه اوج فشار اقتصادي را بر نظاميان و افسران ارتش نشان مي‌دهد. از اين رو نتانياهو حتي براي اجراي طرح‌هاي خود در برابر فلسطيني‌ها با محدوديت بودجه اي و مالي زيادي رو‌به‌روست.
ادامه اعتراضات در قلب تل آويو
از سوي ديگر، شامگاه شنبه ده‌ها هزار صهيونيست بار دیگر در اعتراض به طرح بنیامین نتانیاهو برای تضعیف سیستم قضایی تظاهرات کردند. اين تظاهرات در چندین شهر از جمله تل‌آویو، بيت المقدس و حیفا برگزار شد. پلیس تخمین زد که حداقل 40 هزار معترض در تل‌آویو و 12 هزار نفر ديگر در حیفا در اين اعتراضات حضور داشتند. همچنين صدها تظاهرکننده در شهر بئر شوا در جنوب فلسطين اشغالي عليه كابينه تندرو نتانياهو تجمع کردند. تظاهرات در فلسطين اشغالي با شعار «نجات تل‌آويو» در انتقاد از مواضع تندرو كابينه فوق محافظه‌کار نتانياهو صورت گرفت. نتانیاهو اولین نخست‌وزیر رژيم صهيونيستي است که در زمان نخست وزيري متهم شده است. این چهارمین شنبه متوالی است که مخالفان نتانیاهو علیه وی دست به تظاهرات گسترده می‌زنند. شنبه گذشته حدود ۱۰۰ هزار صهیونیست علیه کابینه نتانیاهو تظاهرات کرده بودند.
شنبه گذشته نیز حدود ۱۰۰ هزار شهرک‌نشین اسرائیلی در تظاهراتی که یکی از بزرگ‌ترین تجمع‌های سیاسی اخیر شهرک‌نشین‌ها بود و در خیابان «کابلان» تل‌آویو برگزار شد، شرکت کردند. شهرک‌نشین‌های معترض پلاکاردهایی علیه سیاست‌های نخست  وزیر رژیم صهیونیستی در دست داشتند.
شهادت ۳۴ فلسطینی از ابتدای ۲۰۲۳
در ادامه تحولات مرتبط با فلسطين، منابع فلسطيني اعلام كردند كه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۳۴ فلسطینی در کرانه باختری و قدس اشغالی به ضرب گلوله نظامیان اشغالگر صهیونیست به شهادت رسیدند. همچنين وزارت بهداشت فلسطین ظهر یکشنبه اعلام کرد که عمر السعدی جوان ۲۴ ساله فلسطینی که پنجشنبه گذشته در جریان تهاجم وحشیانه صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین زخمی شده بود، امروز بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید. السعدی
سی ‌و چهارمین امین فلسطینی بود که از ابتدای سال جاری توسط اشغالگران اسرائیلی به شهادت رسید. تنها در حمله جنایتکارانه پنجشنبه گذشته به اردوگاه جنین ۱۰ فلسطینی از جمله یک زن به شهادت رسیده و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.گفتنی است هفته گذشته ارتش رژیم صهیونیستی در حمله‌ای وحشیانه به اردوگاه جنین، ۱۰ فلسطینی را به شهادت رساند که این اقدام جنایتکارانه با عملیات شهادت طلبانه یک جوان فلسطینی در قدس اشغالی پاسخ داده شد. در این عملیات تیراندازی «خیری علقم» دست‌کم ۸ صهیونیست را به هلاکت رساند و شمار دیگری را زخمی کرد.