kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۱۲۲
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
مردم کالیفرنیا در حسرت امنیت

چهارمین تیراندازی جمعی کالیفرنیا در یک ماه / ۳ نفر دیگر کشته شدند

 

سرویس خارجی-
چهارمین درگیری مسلحانه در بازه زمانی کمتر از هفت روز، هفته‌ای خونین را برای ایالت کالیفرنیا رقم زده است. تیراندازی‌ها کور و عامدانه‌ای که حالا 27 کشته و ده‌ها مجروح بر جای گذاشته است.
آمریکا سال جاری میلادی را خشونت‌آمیز و خشونت‌بار آغاز کرده، تا جایی که تنها پس از گذشت حدود سه هفته از آغاز سال 2023 میلادی و به گواه رسانه‌های این کشور آمار تلفات ناشی از خشونت‌های مسلحانه در آمریکا از مرز 1200 نفر گذشت. در این بین تحولات ایالت مرفه کالیفرنیا واقع در جنوب غرب آمریکا بیشتر از همه خبرساز شده است. بیش از 25 شهروند آمریکایی در پی چهار درگیری مسلحانه تنها در بازه زمانی کمتر از یک هفته در این کشور جان خود را از دست دادند. اتفاقات دردناکی که فرماندار این ایالت در توئیتی با این عبارت؛ «فاجعه پشت فاجعه» به آن واکنش نشان داد.
 در تازه‌ترین رخداد مسلحانه و مرگ‌بار در این کشور، پلیس کالیفرنیا اعلام کرد که تیراندازی ساعت ۲:۳۰ بامداد یکشنبه در «بورلی کرست» یک محله مرفه‌نشین در شهر لس‌آنجلس، منجر به مرگ سه آمریکایی شده است. «فرانک پرسیادو» سخنگوی پلیس شهر لس آنجلس گفت که همه جان‌باختگان داخل یک خودروی سواری بودند که مورد حمله قرار می‌گیرند. شمار مجروحان این حادثه هم دست کم چهار نفر گزارش شده است. انگیزه ضارب هنوز مشخص نیست اما به احتمال فراوان ناشی از یک درگیری شخصی و معمولی بوده است.
بر اثر تیراندازی فردی ناشناس در شهر یاکیما از مناطق ایالت کالیفرنیا در روز سه‌شنبه، ۳ آمریکایی کشته شدند و فرد مظنون هم از صحنه جرم متواری شد. رئیس‌پلیس این منطقه در واکنش به این حادثه گفت: «تحقیقات نشان می‌دهد که فرد مظنون بدون هیچ دلیلی به گروهی از افراد نزدیک شده و به سمت آنها تیراندازی کرده است». روز قبل‌تر از آن، در دو مورد تیراندازی کور دیگر در ۲ نقطه از شهر «هف مون» در حاشیه شهر لس‌آنجلس، هفت نفر جان خود را از دست دادند. این حادثه درست یک روز پس از کشتار منطقه دیگری در کالیفرنیا اتفاق افتاد. حادثه‌ای که در پی آن، ۱۱ نفر کشته شدند. یک روز عقب‌تر و در جریان تیراندازی در لس‌آنجلس مرکز کالیفرنیا هم یک مهاجر چینی ۷۲ ساله، شرکت کنندگان در مراسم سال نوی چینی را هدف تیراندازی‌های بی‌امان خود قرار داد و بعد از آن که جان 10 نفر را گرفت، اقدام به خودکشی کرد.
گفتنی است، طبق آمارهای منتشر شده از سوی تارنمای خشونت مسلحانه در سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۰۰ حادثه تیراندازی در کشور آمریکا رخ داده و پیش‌بینی می‌شود این تعداد در سال 2023 رکورد تازه‌ای را ثبت کند. بر اساس یک نظرسنجی که به تازگی منتشر شده اکثر تیراندازی‌های مرگ‍بار درست پس از یک مشاجره و درگیری لفظی و یا یک اختلاف نظر عمیق رخ می‌دهد. یعنی در اوج عصبانیت و زمانی که فرد به درستی نمی‌تواند تصمیم بگیرد، دست به اسلحه می‌برد و اتفاقی دردناک را رقم می‌زند. لزوم جلوگیری از فروش و حمل آزادانه اسلحه هم با همین منطق است که فرد خشمگین نمی‌تواند تصمیم صحیح بگیرد. اصلاحی که ضرورت آن برای مردم و مسئولان آمریکایی روشن است اما لابی سنگین دلالان اسلحه مانع بزرگ بر سر راه هرگونه اقدام است.