kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۹۲۷
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۱
پلیس تهران و دادسرای جنایی جزئیات حادثه را تشریح کردند

یک کشته و 2 مجروح در حمله یک فرد مسلح به سفارت جمهوری آذربایجان با انگیزه شخصی

بر اثر حمله مسلحانه صبح دیروز به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران یک نفر کشته و دو نفر مجروح شدند. دستگیری فرد مهاجم نشان داد انگیزه این حادثه شخصی بوده است.

 



صبح دیروز یک مهاجم مسلح به سفارتخانه جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرد. در این حادثه یک نفر کشته و دو نفر نیز مجروح شدند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در تشریح واقعه دیروز گفت: ساعت ۸:۳۰ صبح جمعه خبری به مرکز فرماندهی پلیس اعلام شد مبنی بر حمله به سفارت آذربایجان که بلافاصله تیم‌های عملیاتی پلیس در صحنه حاضر شدند و مشخص شد فردی به علت مشکلات خانوادگی با همسر آذربایجانی خود دست به این اقدام نابخردانه زده است.
سردار حسین رحیمی افزود: فرد ضارب به همراه سلاح دستگیر شده است و وضعیت امنیت سفارت و امنیت محل کاملا توسط پلیس برقرار شده است و مشکل خاصی وجود ندارد.
انگیزه شخصی فرد مهاجم
به سفارت جمهوری آذربایجان
در پی حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران بلافاصله با حضور در صحنه نسبت به پیگیری حادثه رخ داده حاضر شد.
قاضی شهریاری در رابطه با این حادثه به خبرنگار حقوقی و قضایی به خبرگزاری میزان گفت: ساعت ۸ صبح امروز یک دستگاه خودروی پراید با توقف مقابل سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و پس از به کار گیری سلاح موفق به ورود به داخل ساختمان سفارت می‌شود. پس از حمله این فرد به سفارت یک فرد از جمهوری آذربایجان کشته و دو نفر مجروح می‌شوند.
به گفته وی، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این فرد با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرده است.
در تحقیقات اولیه متهم مدعی شده است: فروردین ماه امسال همسرم به سفارت آذربایجان به تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل مراجعه نکرده است. وی انگیزه خود به سفارت جمهوری آذربایجان را این‌گونه بیان می‌کند که در مراجعات مکرر به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هیچ پاسخی از آنها دریافت نمی‌کردم و تصور می‌کردم همسرم در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حاضر است و حاضر به دیدار با من نیست. امروز صبح تصمیم گرفتم با اسلحه کلاشینکفی که از قبل تهیه کرده بودم به سفارت مراجعه کنم.
قاضی شهریاری گفت: فرد مهاجم در تحقیقات اولیه مدعی است انگیزه‌اش از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران کاملا شخصی بوده است.
سرپرست دادسرای جنایی تهران افزود: به محض اطلاع از این حادثه به همراه اکیپ‌های تشخیص هویت و پزشکی قانونی، اکیپ بررسی صحنه جرم و پلیس اگاهی برای بررسی حادثه حاضر شده و پرونده در حال رسیدگی است.
نشانه‌های بیشتر از انگیزه شخصی مهاجم
حمله به سفارت جمهوری آذریایجان
در همین زمینه خبرگزاری میزان گزارش داد: در اظهارات اولیه متهم حادثه آمده است که همسرش فروردین ماه امسال به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران مراجعه کرده و از آن پس به منزل مراجعه نکرده است. وی با مراجعات متعدد متهم به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و عدم دریافت پاسخ مناسب از سوی مسئولان سفارت، متهم سرانجام تصمیم به حمله به سفارت می‌گیرد.
بررسی سوابق متهم نشان می‌دهد متهم در ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ شکایتی را مبنی بر مفقودی همسرش در ارومیه ثبت کرده است.همسر وی اهل باکو بوده است.
پرونده مفقودی پس از پیگیری و مشخص شدن اینکه همسر وی به جمهوری آذربایجان بازگشته است در این موضوع خاص بسته می‌شود و پس از آن این فرد موضوع را از وزارت خارجه و سفارت جمهوری آذربایجان پیگیری می‌کرده است.
در ابتدای سال همسر فرد مهاجم با کمک دو نفر دیگر از اعضای خانواده اش به جمهوری اذربایجان می‌رود و دیگر برنمی گردد.
گفتنی است، عامل حمله به سفارت جمهوری آذربایجان دیروز به خبرنگار صدا وسیما گفت: برای نجات همسرم به سفارت حمله کردم و حرفم این بود که باید از سفارت بیرون بیاید و اگر نخواست با من زندگی کند من حرفی ندارم.
اما دختر فرد ضارب اظهارداشت: به علت اختلافات خانوادگی پدرم به سفارت حمله کرد و من و برادرم هنگام این حادثه داخل خودرو و بیرون سفارت بودیم. پدرم هدف از این حمله را آوردن مادرم از سفارت بیان کرد اما من به او گفته بودم که مادرم در سفارت نیست ولی او قبول نکرد. وی با بیان اینکه مادرم اکنون در کشور جمهوری آذربایجان است، افزود: 9-8 روز قبل با مادرم صحبت کردم.