kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۸۷۵
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸
گزارش خبری تحلیلی کیهان

موج اعتصاب و آشفتگی اقتصادی از اروپا و آمریکا تا کانادا

موج اعتصاب ها و آشفتگی اقتصادی از اروپا گرفته تا آمریکا و کانادا  زیر سایه جنگ  اوکراین ادامه دارد. روزنامه سوئدی نوشته، اروپا در اعتصاب فرو رفته و نخست وزیر کانادا نیز به مردمش هشدار داده، آماده مواجهه با آشوب های اقتصادی باشند. 35 هزار نفر در فرودگاه برلین سرگردانند و...
 
 
 
سرویس خارجی-
 
نزدیک به یک سال از جنگ اوکراین می گذرد و طی این مدت بیشتر از اخبار خود جنگ، اخبار و گزارش های تبعات اقتصادی آن در اروپا و آمریکا بازتاب گسترده تری داشته است. به گفته کارشناسان غربی اروپا بیشترین صدمه را به لحاظ اقتصادی، سیاسی و امنیتی از جنگ کنونی متحمل شده است.  بحران انرژی ، افزایش شدید قیمت ها و رکورد زنی چند باره آن که در چند دهه گذشته اروپا، بی سابقه بوده و رکود اقتصادی، اخراج کارمندان و کارگران، ورشکستگی هزاران شرکت، قدرت‌گیری دوباره راست های افراطی،  تشدید وابستگی امنیتی به آمریکا، بروز اختلاف و چند دستگی سیاسی در این قاره بر سر ادامه تحریم ها و نوع مواجهه با روسیه، اعتصاب و  اعتراضات روزانه، تنها بخشی از تبعات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی جنگ اوکراین است که کشورهای اروپایی را گرفتار خود کرده است. پیش بینی کارشناسان نیز نشان می دهد که سال جاری میلادی بحران های مورد اشاره همچنان ادامه خواهد داشت. یک پژوهش جدید از برخی کشورهای اروپایی که «گاردین» نتایج آن را منتشر کرده نشان می‌دهد بیش از نیمی از پاسخ دهندگان، اوضاع مالی خود را با توجه به بحران اقتصادی کنونی در «خطر» می بینند و ۸۰ درصد نیز مجبور به اتخاذ تصمیم‌های تلخی مثل کمتر غذا خوردن شده‌اند. پنج‌شنبه همین هفته گذشته بود که همزمان با اعتصاب سراسری، بیش از 2 میلیون نفر در 200 شهر فرانسه به خیابان ها ریختند و علیه وضعیت آشفته باز اقتصادی و سیاست های ریاضتی دولت ماکرون شعار دادند. آمریکا نیز با وجود سود سرشار از فروش تسلیحات و گاز مایع به اروپا  از تبعات جنگ اوکراین بی نصیب نمانده و افزایش شدید تورم و بروز رکود و آشفتگی اقتصادی بخشی از این تبعات بوده است. در واقع در این کشور مردم از جنگ متضرر شده اند اما شرکت های دولتی انرژی و کارخانه های اسلحه سازی سود کلانی به جیب زده اند.
روزنامه سوئیسی: اروپا در اعتصاب فرو رفته است
به گزارش تسنیم آن طور که روزنامه سوئیسی « اس ار اف »
 نوشته، موج اعتصاب‌های گسترده سراسر این قاره را فرا گرفته  است و چشم انداز روشنی برای آینده این وضع وجود ندارد: «در حال حاضر به نظر می رسد اروپا درگیر موجی از اعتصابات شده است. در ایتالیا، کارکنان پمپ بنزین می خواهند به مدت 24 ساعت اعتصاب کنند. در فرانسه، هزاران نفر شنبه گذشته علیه اصلاحات برنامه ریزی شده بازنشستگی دولت تظاهرات کردند.در برلین در فرودگاه پایتخت آلمان، اعتصاب خدمات زمینی، شرکت فرودگاه و امنیت هوانوردی برای چهارشنبه (دیروز) اعلام شده بود که باعث سرگردانی 35 هزار مسافر شده است. بر اساس گزارش‌ها این اعتصاب که باعث تعطیلی کامل این فرودگاه شده از سال 2018 تا کنون بی‌سابقه بوده است. در پرتغال نیز خدمه کابین هواپیمایی TAP در اندیشه اعتصاب بودند که به دلیل پذیرش پیشنهاد مدیریت لغو شده است. در انگلیس هم مدت هاست که کارکنان بخش های مختلف برای دستیابی به دستمزد بهتر دست از کار کشیده اند.» 
فراخوان اعتصاب جدید در فرانسه
رادیو« آر ام سی» فرانسه نیز در گزارشی از اعتصاب های فرانسه نوشته اتحادیه های کارگری اعضای خود در فرودگاه «شارل دوگل» پاریس را برای مقابله با اصلاحات بحث برانگیز بازنشستگی ماکرون برای اعتصاب فراخوانده اند. 
به گزارش ایرنا به نقل از این رسانه فرانسوی،  اتحادیه های فرودگاهی در یک نشست عمومی برای حمایت از جنبش اعتراضی سراسری و فراخوان برای اعتصاب گسترده در ۳۱ ژانویه (11 بهمن) موافقت کرده اند. در این اعتراضات کارمندان فرودگاه خواهان افزایش دستمزد خواهند بود .سخنگوی کنفدراسیون عمومی کار در این مورد گفته: «لازم است همه بخش‌های استراتژیک و صنایع کلیدی مسدود شود تا دولت اصلاحات بازنشستگی را کنار بگذارد. ما یکصد هزار نفر در فرودگاه هستیم، اگر فرودگاه را ببندیم، اقتصاد را قفل خواهیم کرد.» به گزارش رسانه های فرانسوی، کارگران راه‌آهن کابلی در پیست‌های اسکی فرانسه نیز در اواسط فصل شلوغ برای فعالیت‌های ورزشی زمستانی به اعتصاب خواهند پیوست. براساس این گزارش ها، در مجموع ۱۷ هزار نفر در خطوط راه آهن کابلی در فرانسه کار می کنند. بر اساس این گزارش طرح اصلاحات دولت فرانسه بر قانون و افزایش سن بازنشستگی تاکنون شهرهای بزرگ و کوچک این کشور را به صحنه برگزاری دو اعتراض گسترده تبدیل کرده و همچنین اعتصاب و ادامه اعتراض ها نیز برنامه ریزی شده است، با این حال به نظر می‌رسد دولت به اجرای این طرح مصمم است.
آنتی بیوتیک در اروپا نایاب شد
در اروپا همزمان با بحران اقتصادی، کمبود آنتی بیوتیک نیز به نگرانی بزرگ مسئولان بهداشتی این اتحادیه تبدیل شده است.  بر اساس گزارش شبکه الجزیره انگلیسی‎؛ مسئولان امور بهداشتی کمیسیون اروپا اعلام کردند از آن‌ها خواسته شده است هرچه سریع تر یک گردهمایی بزرگ درباره کمبود آنتی بیوتیک در منطقه برگزار کنند.گروه‌های مصرف‌کننده و کارشناسان بهداشت عمومی از تنظیم‌کنندگان بخش دارو در منطقه اروپا خواسته‌اند تا برای پاسخگویی به تقاضای «آموکسی سیلین» و استفاده از «آنتی‌بیوتیک» برای درمان عفونت‌های باکتریایی، اقدامات بیشتری صورت دهند. با توجه به موارد فزاینده بیماری ناشی از ویروس‌های تنفسی و عفونت‌های ناشی از کرونا، این روز‌ها برای افراد بیشتری آنتی بیوتیک به عنوان دارو برای درمان تجویز می‌شود.
آشفتگی اقتصادی در کانادا
در کانادا نیز وزیر دارایی این کشور هشدار داده، کانادا امسال با یک اقتصاد «آشفته» مواجه است که «می‌تواند حفره بزرگی در بودجه برنامه‌ریزی شده ایجاد کند.»
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا و وزرای کابینه‌اش از ۲۳ تا ۲۵ ژانویه (سوم تا پنجم بهمن‌ماه) یک جلسه سه روزه برگزار کردند تا بررسی کنند که در مورد مشکلات بی‌شماری که کانادایی‌ها با آن مواجه هستند و ممکن است برای رفع آنها نیاز به میلیاردها دلار باشد، چه کاری باید انجام دهند. در حال حاضر بحرانی در بخش خدمات درمانی و بهداشتی وجود دارد طوری که بیمارستان‌ها بیشتر از ظرفیت‌شان مشغول ارائه خدمات هستند و استان‌های کانادا برای رفع این بحران به بودجه بیشتری نیاز دارند. ترودو همچنین متعهد به یک برنامه دارویی ملی شده که میلیاردها دلار را از خزانه خارج خواهد کرد. در این جلسه سه روزه ترودو و کابینه‌اش شاهد آن بودند که اقتصاددانان زنگ خطر را در مورد هزینه‌ها و بودجه و همچنین تعدیل‌ها و از دست دادن مشاغل به صدا درآوردند. بر اساس این گزارش «کارولین ویلکینز»، اقتصاددان کانادایی از دانشگاه پرینستون در این جلسه گفته: «می‌توانم بگویم که ما باید انتظار سیر نزولی چشم‌گیر در اقتصاد را داشته باشیم. نرخ بی‌کاری نیز در این بین افزایش خواهد یافت.»«کوین میلیگان»، اقتصاددان کانادایی از دانشگاه «بریتیش کلمبیا» نیز ضمن حمایت از پیش‌بینی «ویلکینز»، گفته: «خطرات جدی برای سال آینده وجود دارد... دولت باید پیش از انجام هرگونه هزینه بزرگی همچون تخصیص میلیاردها دلار به بخش خدمات درمانی و بهداشتی، این هشدارها را در نظر بگیرد.کابینه ترودو این زنگ هشدار را شنید.» «رندی بویسونا»، وزیر دارایی و عضو پارلمان کانادا نیز اذعان کرده که سال ۲۰۲۳ یک «سالی آشفته» خواهد بود.
جنجال ها بر سر ارسال تانک به اوکراین
همزمان با اعتصاب و آشفتگی اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین در اروپا و آمریکا جنجال بر سر ارسال یا عدم ارسال تانک به کیف نیز بین کشورهای غربی بالا گرفته است و گویا اروپا و آمریکا تردید را برای ارسال تانک به اوکراین و ریختن بنزین بیشتر  بر روی آتش جنگ کنار گذاشته اند. در همین راستا یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفت که رئیس جمهور این کشور قصد دارد تعدادی تانک «آبرامز» به اوکراین ارسال کند تا با این کار آلمان را برای ارسال تانک‌های« لئوپارد» تشویق کند.