kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۸۰۰
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶
رأی‌الیوم:

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران نمادین و بی‌اثر است

یک روزنامه عرب‌زبان در رابطه با تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، آنها را بی‌اثر و نمادین توصیف کرد و خطر این تحریم‌ها را علیه خود اروپا دانست

.
روز دوشنبه 3 بهمن نمایندگی سوئد در اتحادیه اروپا که ریاست دوره‌ای شورای امور خارجی این اتحادیه را برعهده‌ دارد، به بهانه‌های حقوق بشری از اعمال تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
این نمایندگی در صفحه توئیتر خود نوشت: «در نشست امروز شورای امور خارجی وزرای اتحادیه اروپا، بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران تصویب شد که افراد دخیل در سرکوب [تظاهرات] را هدف می‌گیرد.
در این رابطه‌، «رای‌الیوم» روزنامه الکترونیک عرب‌زبان به ابعاد این تحریم‌ها پرداخت و نوشت: تحریم‌های اروپا تأثیر محدودی دارد و بیشتر نمادین است؛ زیرا شخصیت‌هایی که تحریم شده‌اند، حساب‌های بانکی در سوئیس ندارند و تعطیلات خود را نیز در این کشورها سپری نمی‌کنند.
به گزارش این روزنامه، خطر این تحریم‌ها این است که تأثیرات منفی بر خود کشورهای اروپا بر جای خواهد گذاشت؛ زیرا احتمال دارد جمهوری اسلامی ایران، پاسخ قاطعی بدهد که شامل موارد زیر خواهد بود.
نخست؛ از بین رفتن احتمال احیای برجام؛ به ویژه اینکه کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه و آلمان در آن مشارکت داشته‌اند.
دوم؛ قرار دادن ارتش‌های اروپایی در لیست تروریستی ایران که باعث خواهد شد همه فرماندهان و کادر این ارتش‌ها در معرض هدف قرار گرفته شدن باشند.
سوم؛ خروج از معاهده ان‌پی‌تی و جلوگیری از ورود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مراکز هسته‌ای ایران و افزایش میزان غنی‌‌سازی اورانیوم.
چهارم؛ اعمال محدودیت‌های جدید در مسیر دریانوردی و عبور و مرور از تنگه هرمز که این مسئله نیز به ضرر کشتی‌ها و نفتکش‌های اروپایی خواهد بود. پنجمین مورد نیز تحکیم روابط با روسیه است.
بنا بر این گزارش، این تصمیم اتحادیه اروپا بر اثر فشارهای آمریکا صورت گرفته که همزمان با تهدیدهای دولت آمریکا مبنی بر حمله به مراکز هسته‌ای ایران است. البته، ضرر این تحریم‌ها، بیش از آنکه برای اروپا سودی باشد، مضر خواهد بود؛ زیرا این کشورها در حال حاضر با بحران انرژی و خسارت‌های هنگفت اقتصادی رو‌به‌رو هستند.
به گزارش فارس، رای‌الیوم در ادامه نوشت: آنچه آمریکا و اروپا درک نکرده‌اند، این است که استفاده بیش از حد از تحریم‌ها، باعث مضحکه و بی‌فایده شدن آن گردیده است و نتایج معکوسی به همراه دارد. کافی است به این نکته توجه کنیم که تحریم‌های چهل سال گذشته علیه ایران، بیشتر به سود این کشور بوده و باعث شده است که خود را با آن وفق دهد و به یک قدرت اقتصادی- نظامی بزرگ بدل شود که قادر است در بیشتر بخش‌ها به خودکفایی برسد؛ به‌ویژه در زمینه تولیدات نظامی که باعث شده است کشورهای بزرگی مانند روسیه با ایران توافقنامه راهبردی امضا کنند.
این روزنامه عرب‌زبان اظهارات جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در مخالفت آمریکا سخن گفته بود را شجاعانه قلمداد نمود. زیرا وی نسبت به خطر این اقدام اروپایی‌ها هشدار داد.
بنا بر این گزارش، اروپا از چاله بیرون آمده ولی در چاه بزرگ‌تری افتاده است؛ زیرا رهبران آن دوراندیشی ندارند و تسلیم فشارها و دیکته‌های آمریکا شده‌اند. همین مسئله موجب بحران‌های پیاپی اروپا در بخش‌های مختلف خواهد شد.
گفتنی است اتحادیه اروپا در چهارمین بسته تحریمی خود، روز دوشنبه 18 شخصیت
و 19 نهاد ایرانی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.