kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۷۹۹
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶
پیشنهاد وزیرخارجه در اجلاس شورای وزیران اکو در تاشکند

امیرعبداللهیان: اکو باید ارتقادهنده تجارت درون‌منطقه‌ای بین اعضا باشد

وزیر امور خارجه در اجلاس اکو گفت:اکو باید ارتقا دهنده تجارت درون منطقه‌ای مابین اعضا باشد. همه اعضا، و نه فقط ۵ کشور عضو موافقتنامه تجاری اکوتا، از شروع مذاکرات برای آزاد ‌سازی تجاری در سطح منطقه حمایت نمایند و در آن مشارکت کنند.

 


حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه طی سخنرانی خود در بیست و ششمین نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در تاشکند ازبکستان اظهار داشت: تحولات سال‌های اخیر در جهان و تاثیرات آن بر منطقه ما ضرورت همگرایی و همسویی مابین کشورهای منطقه را دوچندان کرده است. کووید ۱۹ و آثار مخرب آن و نیز بحرانهای اخیر امنیت غذایی و امنیت انرژی در جهان به روشنی آسیب پذیری کشورهای مختلف، صرف‌نظر از حجم اقتصادی آنها، را نمایان ساخت. لذا برای همه کشورهای جهان و منطقه، تقویت تاب‌آوری در مقابل شوکهای احتمالی در آینده، نه یک انتخاب که یک ضرورت است. البته در تحقق این تاب‌آوری یکی انتخابهای موجود، همکاری‌های جمعی در قالب سازو کارهای چندجانبه است. سازمان اکو و بنیانهایی که در این سی سال به‌وجود آورده است می‌تواند اولین انتخاب برای همکاری در این راستا باشد.
تاب‌آوری از طریق تجارت
امیرعبداللهیان افزود: اکو باید ارتقا دهنده تجارت درون- منطقه‌ای مابین اعضا باشد. تاکنون کمتر چنین بوده است و تجارت فی‌مابین اعضا، حمایت کافی را از سازوکارهای تجاریِ اکو دریافت نکرده است. پیشنهاد می‌کنم و درخواست می‌کنم همه اعضا، و نه فقط ۵ کشور عضو موافقتنامه تجاری اکوتا، از شروع مذاکرات برای آزاد ‌سازی تجاری در سطح منطقه حمایت نمایند و در آن مشارکت کنند.
تاب‌آوری از طریق مواصلات
وی ادامه داد: مواصلات و حمل نقل یکی از پیشرانه‌های همگرائی و توسعه جمعی و شکوفائی هر چه بیشتر ظرفیتهای اقتصادی منطقه در سال‌های پیشِ رو می‌باشد. اکو به عنوان یک منطقه، خود یک مسیر ترانزیتی برای اتصال مناطق پیرامونی شامل شرق و جنوب آسیا، اروپای شمالی و شرقی، و جنوب خلیج‌فارس می‌باشد.
تاب‌آوری از طریق انرژی، تاب‌آوری از طریق نوآوری و فنآوریهای نو و تاب‌آوری از طریق پیوستگی حداکثری از دیگر گزاره‌های مهمی بود که امیرعبداللهیان به آن اشاره کرد.
وزیر خارجه ایران گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر پایه دکترین سیاست خارجی متوازن، تعامل و همکاری با جهان و عدم مداخله در امور داخلی استوار است. صدور قطعنامه مداخله‌جویانه و نامتعارف پارلمان اروپا را قویا محکوم می‌کنیم. بی‌تردید تبعات منفی چنین رفتارهای احساسی برای اروپا هزینه زا می‌باشد و لذا مسیر درست، تمرکز بر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران رفتار اهانت‌آمیز نسبت به مقدسات ادیان الهی به ویژه اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و حمایت دولت‌های غربی از آن تحت عنوان آزادی بیان را به هیچ وجه قابل قبول ندانسته و آن را شدیدا محکوم می‌کند.
دیدار امیرعبداللهیان با همتای پاکستانی
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر به تاشکند در حاشیه بیست‌وششمین اجلاس وزرای خارجه عضو اکو با بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان دیدار کرد.
در این دیدار موضوعات مورد علاقه مشترک در عرصه‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفت‌وگو و رایزنی قرار گرفت.
حسین امیر عبداللهیان در این دیدار ضمن ابراز تاسف و همدردی مجدد به خاطر وقوع سیل اخیر در پاکستان تاکید نمود جمهوری اسلامی ایران همواره در شرایط دشوار خود را متعهد به حمایت و کمک به ملت برادر پاکستان می‌داند. وی با اشاره به پیشرفت‌های حاصله در تکمیل و اجرای توافقات دو کشور از جمله در زمینه‌های برق و گاز، ابراز امیدواری کرد مذاکرات توافق نامه تجارت آزاد میان دو کشور هر چه زودتر به امضا برسد و مبادلات تجاری افزایش یابد.
وزیر امور خارجه کشورمان سازمان اکو را بستر مناسبی برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای توصیف کرد و خواستار تقویت این همکاری‌ها به ویژه در حوزه ترانزیت از جمله قطار باری اکو و مسیر جاده‌ای تحت کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوطه شد.
دیدار امیرعبداللهیان و وزیر خارجه جمهوری آذربایجان
وزیر امور خارجه همچنین در حاشیه ششمین اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو اکو با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان دیدار کرد. به گزارش ایرنا، در این دیدار حسین امیرعبداللهیان و جیحون بایرامف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت وگو کردند.