kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۷۶۱
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲
مخبر در بازدید از ذخایر آبی و چاه نیمه‌های منطقه سیستان:

افغانستان باید به حقابه هیرمند متعهد باشد

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی برای احیای حقابه هیرمند تاکید کرد: افغانستان باید به حقابه هیرمند متعهد باشد و دولت جمهوری اسلامی ایران این موضوع را از مجاری بین‌المللی پیگیری می‌کند.

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور صبح دیروز (سه شنبه) به منظور بازدید، افتتاح و آغاز عملیات اجرایی چندین طرح عمرانی و زیرساختی در استان سیستان و بلوچستان با استقبال استاندار و جمعی از مقامات محلی وارد زابل شد.
مخبر در بدو ورود به فرودگاه زابل و در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پس از دستور رئیس‌جمهور برای رسیدگی به مسائل استان سیستان و بلوچستان مأموریت و توفیق پیدا کردیم با تیمی از دولت و تمام نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی به این استان سفر کنیم، گفت: حل مشکلات آبی این استان یکی از اهداف این سفر است و نباید استانی همانند سیستان و بلوچستان با ظرفیت همجواری در کنار دریا و سفره‌های زیرزمینی از مشکلات کم آبی و خشکسالی رنج ببرد.
معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: انتقال آب از دریا و استخراج آب‌های ژرف از مهم‌ترین برنامه‌های دولت برای حل مشکلات آب این استان است و همچنین با پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی به دنبال پیگیری حقابه هیرمند هستیم.
تأمین آب شرب برای مردم سیستان و بلوچستان
با اجرای طرح‌های متنوع از اولویت‌های دولت است
مخبر پس از ورود به استان سیستان و بلوچستان به صورت میدانی از ذخایر آبی و چاه نیمه‌های استان بازدید کرد.
معاون اول رئیس‌جمهور در این بازدید که با حضور وزیر نیرو، نفت، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی انجام شد، با توضیحات مسئولان مربوطه در جریان وضعیت ذخایر آبی استان و همچنین انتقال آب از چاه نیمه‌ها برای جلوگیری از تبخیر آب و تصفیه خانه‌‌های این مرکز برای تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی مردم منطقه قرار گرفت.
وی در این بازدید با تاکید بر اینکه دولت متعهد به تامین آب شرب برای مردم سیستان و بلوچستان است، تصریح کرد: دولت سیزدهم با جدیت طرح انتقال آب از دریا و استخراج آب‌های زیرزمینی به استان سیستان و بلوچستان را پیگیری می‌کند تا مشکلات کم آبی و خشکسالی مردم این منطقه به‌طور ریشه‌ای حل شود.
مخبر همچنین به برنامه‌های دولت سیزدهم و وزارت نیرو برای حل مشکلات آب استان اشاره کرد و افزود: تامین آب از طریق چاه‌ها و آب‌های سطحی تا بهار سال آینده از برنامه‌های کوتاه مدت و همچنین بهره‌برداری از پروژه‌های انتقال آب استانی حداکثر تا دو سال آینده از برنامه‌های میان مدت دولت است.
معاون اول رئیس‌جمهور درخصوص برنامه‌های بلندمدت حل مشکلات کم آبی استان سیستان و بلوچستان گفت: امیدواریم پروژه انتقال آب از دریای عمان به سرتاسر این استان تا پایان دولت سیزدهم نهایی شود.
مخبر همچنین با اشاره به پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی برای احیای حقابه هیرمند تاکید کرد: افغانستان باید به حقابه هیرمند متعهد باشد و دولت جمهوری اسلامی ایران این موضوع را از مجاری بین‌المللی پیگیری می‌کند.
خسارت‌های وارده به کشاورزان و دامداران
جبران می‌شود
معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با حضور در فرمانداری ويژه شهرستان زابل در نشستی با مدیران، نمایندگان و مسئولين اين منطقه با تأكيد بر اينكه در دولت سیزدهم برای پیشرفت کشور ريل گذاری جديدی شده است، افزود: با وجود برخی هجمه‌ها و فشارهای دشمنان به زودی شاهد گشايش‌های خوبی در كشور خواهيم بود.
وی با تأكيد بر اينكه مردم محور اصلی برنامه‌های توسعه دولت هستند، خاطرنشان كرد: بستر حضور و فعاليت مردم در پيشرفت كشور در اين دولت فعال شده است و دولت به‌عنوان تسهيل‌گر در كنار مردم و بخش خصوصی برای توسعه همه‌جانبه كشور حضور خواهد داشت.
مخبر با اشاره به مشكلات كشور در زمان روی كارآمدن دولت سيزدهم اظهار داشت: گام‌های بلندی در زمينه اشتغال و مسكن برداشته شده است و به رغم برخی كارشكنی‌ها، سرمايه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در حوزه‌های مختلف كشور برنامه ريزی شده و در حال انجام است.
وی با اشاره به ظرفيت‌های استان سيستان و بلوچستان گفت: استان سيستان و بلوچستان با مزيت همجواری در كنار دريا و سفره‌های آب زيرزمينی نبايد با مشكلات خشكسالی و كم آبی رو‌به‌رو باشد و دولت برنامه دارد تا با اجرای طرح انتقال آب از دريا، استخراج آب‌های ژرف و پيگيری حقابه هيرمند مشكلات كم آبی استان ظرف دو، سه سال آينده برطرف شود.
معاون اول رئيس جمهور همچنين در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به خسارات وارده به دامداران و كشاورزان منطقه سيستان پس از سرمازدگی هفته‌های اخیر، تصريح كرد: در اين سفر تصميمات خوبی برای ارايه كمك‌ها و تسهيلات مالی به گلخانه‌ها و دامداری‌هايی كه از خشکسالی و سرمازدگی دچار آسيب شده‌اند، اتخاذ می‌شود.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به مشكلات سوخت استان سيستان و بلوچستان تأكيد كرد: جايگاه‌های سوخت در اين استان متناسب با جمعيت و وسعت وجود ندارد و با برگزاری جلسات در اين سفر و با حضور
وزير نفت برنامه‌ها و طرح‌هایی برای حل مشكل جايگاه‌های سوخت بررسی و پس از تایید اجرا می‌شود.
مخبر به حساسيت و علاقه‌مندی مقام معظم رهبری و همچنین رئيس جمهور نسبت به منطقه سيستان و بلوچستان اشاره و تاكيد كرد: افتتاح خط ريلی زاهدان–خاش موجب خرسندی مقام معظم رهبری شد و رئيس جمهور نيز پس از بروز برخی مشكلات طی روزهای گذشته در اين استان تيمی از دولت را مامور كرد تا مسائل اين استان هر چه سريع‌تر پيگيری و برطرف شود.
افتتاح ۳۱ پروژه خطوط انتقال و پست برق
با اعتبار ۱۵۰۰ ميليارد تومان
در ادامه سفر مخبر به استان سیستان و بلوچستان ۳۱ پروژه خطوط انتقال و پست برق با اعتبار ۱۵۰۰ ميليارد تومان افتتاح و عملیات اجرایی ۷ پروژه صنعت برق با سرمايه‌گذاری ۱۷۰۰ ميليارد تومان آغاز شد.
از میان پروژه‌های مذکور، در این سفر پست ۶۳,۲۰ كيلوولت پرواز زاهدان و خط ۲۳۰ كيلوولت زاهدان- ميرجاوه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزرای نیرو و نفت و نمایندگان و مسئولان استانی به بهره‌برداری رسید. گفتنی است پست ۶۳,۲۰ كيلووات پرواز زاهدان به ارزش ۱۰۰ ميليارد تومان و ظرفيت ۱۰۰ مگاولت آمپر با هدف ايجاد امكان تغذیه شهرك صنعتی زاهدان، كاهش بار پست انتقال گازی زاهدان، بهبود قابليت اطمينان رينگ ۶۳ كيلوولت زاهدان با همت وزارت نیرو احداث شده است.
همچنین خط ۲۳۰ كيلوولت زاهدان- ميرجاوه به ارزش ۲۰۰ ميليارد تومان و طول مدار ۱۵۰ كيلومتر قابليت افزايش صادرات، كاهش تلفات و رفع ولتاژ، فراهم‌‌سازی بستر توسعه واحدهای صنعتی منطقه ويژه اقتصادی ميرجاوه، كاهش خاموشی و افزايش قابليت اطمينان با همت وزارت نیرو احداث شده است.
شکرانه ايجاد ۱۲ هزار شغل و افتتاح پالايشگاه توليد قير
با ظرفیت تولید سالانه ۸۰هزار تن با حضور مخبر
همچنین در مراسمی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور از چهار هزار طرح اشتغالزايی بنياد برکت با ظرفیت ايجاد ۱۲ هزار شغل در سیستان و بلوچستان رونمایی شد.
در همین زمینه شامگاه سه‌شنبه پالايشگاه توليد قير در زاهدان در قالب چهار هزار طرح مذکور، با حضور معاون اول رئيس‌جمهور و وزرای نفت و نیرو، مسئولان و نمایندگان استانی و مدیران ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد برکت به بهره‌برداری رسيد.
گفتنی است پالايشگاه توليد قير در زاهدان قابليت توليد انواع قير و اشتغالزايی مستقيم ۱۲۵ نفر دارد که با سرمايه‌گذاري ۲۰۰ ميليارد ريالی و ظرفيت توليد
۸۰ هزار تن در سال با مشاركت بنياد بركت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمينی(ره)ساخته شده است.
با افتتاح این پالايشگاه توليد قير نياز استان سيستان و بلوچستان به اين محصول مهم برطرف و در اجرای پروژه‌های زيرساختی اين استان تسريع می‌شود.
لازم به ذکر است بنياد بركت در پانزده سال گذشته در حوزه اقتصادی و اشتغالزايی ۲۵ هزار طرح با ظرفيت اشتغالزايی ۷۶ هزار و ۳۰۰ نفر و با سرمايه‌گذاری ۲۸ هزار ميليارد ريال به بهره‌برداری رسانده است.
همچنين معاون اول رئیس‌ در حاشيه اين مراسم از نمايشگاه محصولات و دستاوردهای طرح‌های اشتغالزايی بنياد برکت بازدید کرد.