kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۷۵۳
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲
زاکانی در حاشیه تقدیم بودجه 1402 به شورای شهر در پاسخ به کیهان:

عمده بودجه سال آینده شهرداری تهران در جهت کاهش آلودگی هواست

 

شهردار تهران روز سه‌شنبه لایحه بودجه 1402 شهرداری تهران را تقدیم شورای شهر کرد. به گفته زاکانی، عمده بودجه سال آینده در جهت کاهش آلودگی هوای تهران خواهد بود.
شهردار تهران در جلسه علنی روز سه‌شنبه شورای شهر، لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران را با رقم ۷۸ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان در سقف اول که توسط شورا برای شهرداری تکلیف خواهد شد، به شورا ارائه کرد.
علیرضا زاکانی در جلسه شورا گفت: بودجه سال آینده شهرداری تهران در سه سقف تنظیم شده است، در سقف اول آن چیزی که توسط شورا تکلیف خواهد شد ملاک عمل قرار می‌گیرد، سقف دوم یعنی ۳۰ هزار میلیارد تومان را بیشتر به سمت حمل‌ونقل سوق خواهیم داد و در سقف سوم نیز در حوزه مشارکت بخش خصوصی و نهادها بودجه ۱۴۰۲ تنظیم شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، زاکانی بیان داشت: بودجه سال آینده برشی از برنامه چهارم مدیریت شهری است که ساماندهی ردیف‌های اعتباری هزینه‌ای و سرمایه‌ای در آن صورت گرفته است و هدف آن چابک ‌سازی و شفافیت بوده که قریب به 6 هزار و 500 ردیف که دو هزار و 500 ردیف آن مربوط به حقوق و دستمزد بود تبدیل به دو هزار و ۸۵۰ ردیف شده است.
انجام پروژه‌ها به انتخاب مردم
وی با تاکید بر اینکه سعی شد شفافیتی درباره سازمان‌ها و شرکت‌ها داشته باشیم تا از طریق نظام بودجه‌ریزی نظارت منطقی را اعمال کنیم، اظهارداشت: بودجه و اعتبار در معرض مردم قرار می‌گیرد که در همین راستا بخشی از پروژه‌ها را به انتخاب مردم انجام می‌دهیم، این موضوع در قالب طرح «من شهردارم» پروژه‌ها و اولویت‌ها را برای اولین بار با این الگو به انتخاب مردم گذاشتیم و طرح به نتیجه رسید. همچنین ساماندهی تبصره‌های بودجه انجام شده و بودجه بر این اساس تقدیم شورا خواهد شد.
شهردار تهران با بیان اینکه پنج میلیون رکورد در قالب طرح «من شهردارم» ثبت شده و مردم با حضور گسترده بالغ بر ۴۵۰ هزار پرسشنامه پر کردند و
۳۵۰ هزار نفر مشارکت مستقیم در این طرح داشتند، افزود: با پایش صورت گرفته امکانی برای ما از آحاد مردم ایجاد شده، به شکلی که دو هزار و 85 طرح به سمع و نظر مردم رسیده و هزار و 462 طرح با حدود چهار هزار میلیارد تومان به انتخاب مردم گذاشته شده که بخشی از بودجه متاثر از این انتخاب مردم است.
زاکانی بیان داشت: در بخش اول بودجه سال گذشته از ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه اصلاحی شورا ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را یعنی معادل ۹۹ درصد محقق کردیم. همچنین ۵۰ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان تکلیف ما در بودجه بود که شواهد حاکی از آن است که بالای ۱۰۰ درصد برای سال جاری محقق خواهد شد. در حقیقت تا دو روز قبل ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه نقد عمل کردیم و به حساب نشسته و در دو ماه پایان سال که شیب دریافتی تشدید می‌شود، در حوزه عوارض و پروانه‌ها شرایط طوری است که به همراه درآمدهای پایدار حوزه نقد و غیر نقد ۵۰ هزار و ۴۷۰ میلیارد کسب درآمد داشته باشیم که حوزه نقد بالای این رقم را محقق می‌کند و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز پیش‌بینی می‌کنیم که در حوزه نقد محقق شود.
۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز مجوز می‌گیریم
تا به سمت حمل‌ونقل سوق دهیم
وی با اشاره به مشارکت از طریق مولد‌سازی در سقف و سطح سوم بودجه، یادآور شد: عمده مجوز در سقف و سطح سوم بودجه به حوزه حمل‌ونقل باز می‌گردد. ما مسیری را می‌رویم که ماحصل آن در حوزه حمل‌ونقل و فنی و عمرانی ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان کف بودجه پیش‌بینی شده و ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز مجوز می‌گیریم تا به سمت حمل‌ونقل سوق دهیم. شهردار تهران با بیان اینکه مناطق در حوزه حمل‌ونقل و تجهیزات نقش‌آفرین بودند، گفت: ما در حوزه افزایش بودجه نسبت به سال قبل با ویژگی‌های شفافیت، شاخص مداری و مبتنی بر برنامه، ۵۶ درصد در سقف اول بودجه افزایش را شاهد هستیم. بخش عمده‌ای از آن در بخش تملک دارایی مالی و سرمایه‌ای است که نشان می‌دهد ما متعهد به انجام کار بیشتر هستیم؛ ما در بخش مجوز برای تبصره ۲۹ نیز ۳۰۰ درصد در نظر گرفته ایم که عمده آن به حمل‌ونقل اختصاص دارد. زاکانی با اعلام اینکه ما امسال با تمام اتفاقات، بالای ۱۲۰ درصد بودجه را محقق می‌کنیم، تأکید کرد: این موضوع نوید می‌دهد که اراده ما در سال ۱۴۰۲ بیش از این خواهد بود و امیدواریم متمم بودجه را برای افزایش به شورا تقدیم کنیم.
ادبیات روحانی و وزیر مسکن وقت
گران کردن تهران برای فراری دادن مردم بود
وی با بیان اینکه ادبیات روحانی و وزیر مسکن وقت گران کردن تهران برای فراری دادن مردم به بیرون از پایتخت بود، گفت: درگذشته فجایعی در شهر اتفاق افتاده بود که ما اجازه ندادیم حتی یک مورد آن اتفاق بیفتد. شهردار تهران ادامه داد: کمیسیون ماده پنج زمانی چندصد هزار مجوز صادر کرده بود که نمی‌توانیم این موارد را پاک کنیم. ما در این دوره حتی یک میلی متر تراکم نداده‌ایم.
زاکانی افزود: کار کمیسیون ماده پنج قابل دفاع بوده و پر کار است؛ مگر اینکه این ایراد را بگیریم که چرا کار می‌کند؟
توجه به آلودگی هوا
در بودجه سال آینده شهرداری
شهردار تهران در حاشیه این جلسه، در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان درباره اینکه چه میزان از بودجه سال 1402 شهرداری تهران در جهت کاهش آلودگی هوای پایتخت خواهد بود و شهرداری چقدر به وظیفه خود در اجرای قانون هوای پاک عمل کرده است، اظهارداشت: «عمده بودجه سال آینده مربوط به آلودگی هواست و فراتر از وظایفی که در حوزه آلودگی هوا بر عهده ماست، عمل می‌کنیم که البته این وظیفه ماست. وقتی ما در حوزه حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری می‌کنیم، در واقع برای آلودگی هوا سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، وقتی در حوزه فنی و عمرانی سرمایه‌گذاری می‌کنیم و اعلام کردیم که 98 اصلاح تقاطعی خواهیم داشت و 780 کیلومتر راه مردم را به 50 کیلومتر می‌رسانیم، یعنی در جهت کاهش آلودگی هوا گام برداشته‌ایم، وقتی در مورد نو‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی همچون مترو صحبت می‌کنیم، یعنی برای کاهش آلودگی هوا تلاش کرده‌ایم.» زاکانی ادامه داد: «در حوزه خدمات شهری نیز برای بودجه سال آینده نگاه ویژه‌ای داریم، کمااینکه به لطف الهی و به عنوان مثال، سال گذشته ما در تهران هزار و 250 هکتار فضای سبز پیرامون شهر داشتیم، امسال هزار و 500 هکتار داریم و برای سال آینده دو هزار هکتار فضای سبز خواهیم داشت.»