kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۷۴۲
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۹
معاون وزارت راه و شهر‌سازی خبر داد

ساخت خانه‌های ویلایی نهضت ملی مسکن در ۱۲۰۰ شهر

معاون وزارت راه و شهر‌سازی از ساخت خانه‌های ویلایی نهضت ملی مسکن در ۱۲۰۰ شهر خبر داد و گفت‌: پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در برخی استان‌های کم‌برخوردار چشمگیر است.

فرزانه صادق مالواجرد اظهار کرد: نقطه قوت طرح نهضت ملی مسکن، فنی و کارشناسی بودن همه مراحل این طرح در شناسایی و تامین اراضی و احداث شهرک‌ها و واحدهای مسکونی است.
وی درباره شهرک‌‌سازی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی شهر‌سازی و معماری درباره تراکم‌ زمین‌ها و تاکیدات انجام شده برای جلوگیری از مشکلات روی داده در مسکن مهر، در شهرهایی که طرح جامع شهر به ساخت یک طبقه یا دو طبقه واحدهای مسکونی اشاره کرده، باید واگذاری اراضی برای ساخت واحدهای مسکونی بر اساس همان طرح انجام شود. 
معاون معماری و شهر‌سازی وزارت راه و شهر‌سازی افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از حدود 1442 شهر، 1220 شهر مشمول ساخت مسکن ویلایی و زیر دو طبقه می‌شوند.
مالواجرد با بیان این‌که خطر سوداگری به بهانه اجرای قانون جهش تولید مسکن در شهرهای خوش آب و هوا که ارزش زمین‌های آنها بالاست وجود دارد، ‌تصریح کرد: در این موارد باید مراقبت‌های ویژه برای عرضه زمین و ساخت واحدهای ویلایی به واجدین شرایط مدنظر قرار گرفته شود.
معاون وزیر راه و شهر‌سازی گفت: تقریباً یک چهارم مساحت همه شهرها در بافت فرسوده است و متاسفانه طی سال‌های گذشته چندان مورد توجه قرار نگرفته و حاشیه‌نشینی نیز افزایش یافته است. به همین‌ منظور بسته تشویقی درخصوص نو‌سازی بافت فرسوده در شورای عالی شهر‌سازی مصوب و به کل کشور ابلاغ شده که در آن ضوابط عام برای تشویق دیده شده و باید بیشتر مورد استقبال برای اجرا قرار گیرد.
۳۰۶ هزار خانه به مرحله ساخت رسید
از سوی دیگر، براساس آمارهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اجرای طرح نهضت ملی مسکن توسط بنیاد در شهرها و روستاها تاکنون به ۳۰۶ هزار واحد رسیده که ۱۰۳ هزار واحد آن در شهرها و ۲۰۳ هزار واحد آن در روستاها اجرا شده است.
در همین زمینه، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن گفت از مجموع 306هزار واحد، تعداد ۱۰۳ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در حال اجرا در شهرها، ۷۵ هزار واحد در حال اجرای فونداسیون، ۴۵ هزار واحد در مرحله اتمام فونداسیون و ۱۸ هزار واحد در مرحله اتمام اسکلت، قرار دارد.
باز‌سازی ۵ هزار واحد در بندر امام (ره)
به گزارش ایسنا، حمیدرضا سهرابی در بیان جزئیات دیگر واحدهایی که توسط بنیاد در حال نو‌سازی و احداث است گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حوزه شهر بندر امام باز‌سازی پنج هزار واحد را انجام می‌دهد به این ترتیب در حوزه مسکن شهری ۱۰۸ هزار واحد توسط بنیاد مسکن در حال ساخت است.
همچنین مجید جودی؛ معاون امور باز‌سازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن هم گفت: این بنیاد سالانه اجرای ۲۰۰ هزار واحد را در برنامه دارد که در صدد است تا این تعداد واحد با سقف تعیین شده عملیاتی شود.
همچنین اکبر نیکزاد؛ رئیس ‌بنیاد مسکن نیز از تکمیل و بهره‌برداری ۲۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرها و روستاها کشور در بهمن ماه سال جاری خبر داد و افزود: سه هزار واحد از این تعداد در شهرها و ۲۵ هزار واحد نیز در روستاها احداث شده است.