kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۷۳۸
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۹

اصلاح 8 هزار واحدی شاخص کل بورس

هم‌زمان با ادامه عرضه خودرو در بورس نمادهای خودرویی سبز رنگ شد اما ریزش پالایشی‌ها موجب اصلاح شاخص کل بازار سهام شد.

در پایان معاملات سه‌شنبه بورس، شاخص کل با اصلاح ۷۸۹۲ واحدی به جایگاه یک میلیون و ۶۴۶ هزار واحدی رسید اما شاخص کل با معیار هم‌وزن با افزایش 292 واحدی به رقم 522 هزار و 994 واحد رسید. نکته معاملات دیروز اصلاح قیمتی پالایشی‌ها و رشد خودرویی‌ها بعد از سیگنال ادامه عرضه در بورس بود.
ارزش معاملات خرد به عدد ۶,۸۳۵ میلیارد تومان بوده که از روزهای قبل کمتر است. دیروز ۱۸۶ نماد منفی، ۱۱۱ نماد صف خرید، ۲۹۷ نماد منفی و ۳۷ نماد نیز صف فروش بود.
بورس اوراق بهادار تهران دیروز در ابتدای معاملات روند رو به رشد به خود گرفت اما بعد از آن بازار رو به کاهش نهاد. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از شش میلیون و 56 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران دیروز بیش از 9 میلیارد و400 میلیون سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 535 هزار نوبت معامله و به ارزش 6389 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
نرخ دلار در بازار دیروز رو به کاهش نهاد که این مسئله باعث افت شاخص بازار هم شد. در عین حال با توجه به ارزندگی بازار سرمایه، شاخص کل هم‌وزن در بورس رو به رشد نهاد. عمده کارشناسان معتقدند با توجه به ریزش‌های پیاپی بورس طی یک سال گذشته عمده سهام بازار ارزنده شده است، اما در عین حال نباید از ریسک و نوسان بازار غافل شد. 
اگرچه هنوز اقتصاد ایران، بانک‌پایه است و بیش از 80 درصد تأمین مالی اقتصاد از شبکه بانکی صورت می‌گیرد در حالی که باید حداقل 30 درصد تأمین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شود. دولت قصد دارد سال آینده 15 هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه کمک کند.