kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۷۳۵
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷
برگزاری مراسم رونمایی از کتاب شهید سید مصطفی میرشاکی

دبیر: کمپ تیم‌های ملی کشتی ایران در دنیا بی‌نظیر است رئال مادرید و بارسلونا هم امکانات ما را ندارند

رئیس‌فدراسیون کشتی گفت: کمپ تیم‌های ملی کشتی در دنیا بی‌نظیر است و در جهان حتی تیم‌های بارسلونا و رئال مادرید هم این‌گونه کمپی ندارند.

 

سرویس ورزشی-

مراسم رونمایی از چهارمین کتاب شهید کشتی‌گیر سید مصطفی میرشاکی صبح دیروز با حضور رئیس‌فدراسیون، رئیس‌بسیج ورزشکاران، خانواده شهید، نویسنده کتاب و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس ساختمان شهید جنگروی (فدراسیون کشتی) برگزار شد. دبیر رئیس‌فدراسیون کشتی در ابتدای مراسم گفت: خدا را شاکرم که این توفیق را به ما داد و ان‌شاءالله اخلاص هم در کار ما باشد و اعتقاد دارم تا خود شهید نخواهد کاری انجام نمی‌شود و از خدا ممنونم که این توفیق را به ما داد که امروز از چهارمین کتاب شهید کشتی‌گیر با نام برف و باروت رونمایی کنیم. با این حال تا الان کاری نکردیم ما بیش از ۱۵۰۰ شهید کشتی‌گیر داریم و باید هر هفته از این شهدا کتاب منتشر کنیم چون ما در آن دنیا باید پاسخگو باشیم.
وی افزود: تا حالا هر کاری کردم برای نفسم بوده (مدال گرفتن، شهرت، دانشگاه، پست و مقام) همه برای دنیا بوده و برای نفسم و ان‌شاءالله خدا مرا ببخشد. شهدا از جهاد اکبر که مبارزه با نفس است به جهاد اصغر رسیدند که باید برای همه ما درس باشد همچنین قهرمانان جهان و المپیک ما هر چه به معنویت خدا، اهل بیت و شهدا نزدیک‌تر باشند ماندگار‌تر هستند. اگر ورزشکار برای هر کاری که انجام می‌دهد خدا را در نظر بگیرد، زندگی سالمی خواهد داشت و در نهایت مدال‌های بیشتری برای کشورش کسب می‌کند. نمی‌دانم تا چه زمانی در کشتی هستم اما خدا می‌داند صادقانه حرف می‌زنم و اینکه فردا کجا باشم به فکرم نمی‌رسد اما یاد گرفتم که کارم را درست انجام دهم.
رئیس‌فدراسیون کشتی با بیان اینکه کتاب قهرمانان کشتی نیز در مرحله نگارش است، گفت: همزمان با نوشتن کتاب شهدا کتاب زندگینامه آقای سید علی اکبر حیدری به مرحله آخر رسید همچنین کتاب زندگینامه استاد امامعلی حبیبی و دیگر قهرمانان کشتی نیز در حال انجام شدن هستند. وی با تاکید بر اینکه تا روزی که در فدراسیون هستم نوشتن کتاب شهدا و قهرمانان را برای الگو ‌سازی نسل آینده محکم انجام می‌دهیم، گفت: نسل آینده باید قهرمانان و پهلوانان واقعی که شهدا هستند را بشناسند و این وظیفه ماست. همچنین تا پایان سال از ۵ تا ۶ کتاب دیگر رونمایی خواهیم کرد.
تشریح آخرین برنامه‌های کشتی
دبیر در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به آخرین وضعیت کشتی ایران عنوان داشت: تیم منتخب کشتی آزاد راهی جام یاریگین روسیه خواهد شد و مضاف بر آن ما ۲ تیم منتخب کشتی آزاد و فرنگی نیز راهی تورنمنت رنکینگ‌دار کرواسی خواهیم کرد؛ تیم کشتی فرنگی با ۲۱ کشتی‌گیر و کشتی آزاد هم در ۶ الی ۷ وزن در مسابقات کرواسی شرکت خواهد کرد. اعزام کشتی‌گیران براساس افزایش رنکینگ خواهد بود، چرا که مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد که یکی از مراحل کسب سهمیه المپیک است در رنکینگ کشتی‌گیران و این که در کجای جدول قرار می‌گیرند، نقش بسیار مهم دارد.
وی ادامه داد: مربیان تیم ملی پس از بررسی اعلام کردند که مثلا چرا حسین یزدانی در فلان مسابقه باید حضور داشته باشد، قاسم‌پور و رحمان عموزاد نه. به هر حال چرخه انتخابی تیم ملی بحث‌های مربوط به خود را دارد و از طرفی امتیاز کسب شده کشتی‌گیران در رنکینگ عاملی است تا بتوانند جایگاه خوبی در جدول مسابقات جهانی ۲۰۲۳ داشته باشند.
ترویج تفکر طلای المپیک
دبیر در واکنش به تغییر وزن کامران قاسم‌پور در مسابقات جهانی و این‌که آیا او به وزن قبلی برخواهد گشت یا خیر، عنوان کرد: بسیاری از افرادی که من به عنوان کارشناس قبول‌شان ندارم به این مسئله ایراد گرفته بودند.‌ای کاش این افراد قبل از انتقاد، بیایند و بپرسند. چون فکر می‌کنم ۱۰ الی ۱۵ سالی از کشتی روز دنیا عقب مانده‌اند. چون کشتی‌گیر هر تصمیمی که می‌خواهد بگیرید، ابتدا باید به المپیک نگاه کند. از من توقع نداشته باشید چشم به آسیایی داشته باشم همه می‌خواهند نگاه من المپیکی باشد. کامران قاسم‌پور با توجه به وزنی که دارد و انتخابی که انجام داده، قطعا نمی‌تواند به وزن ۸۶ کیلوگرم بیاید. صلاح هم نیست. او در حال حاضر ۹۴ کیلوگرم است. آن کسی که اسم خودش را کارشناس گذاشته و اظهارنظر می‌کند، نمی‌داند تصمیمات ما چیست. خدا را شکر ما در وزن ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی را داریم که یکی از بهترین‌های دنیا است. ما نمی‌توانیم دو کشتی‌گیر را نابود کنیم. از طرفی قاسم‌پور هم باید در ۹۷ کیلوگرم انتخابی بدهد. ضمن این که در این وزن در حال ساختن چند کشتی‌گیر جوان خوب هستیم. کامران قاسم‌پور هم در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ در وزن ۹۲ کیلوگرم کشتی می‌گیرد. وی افزود: در کشتی آزاد و فرنگی هرجا که از من بخواهند نظر مشورتی می‌دهم ولی دخالت نمی‌کنم. وقتی درخصوص کامران از من نظرخواهی کردند، از او پرسیدم به ۸۶ کیلوگرم می‌آیی؟ گفت قطعا نه. وزن ۹۲ کیلوگرم هم که المپیکی نیست و باید به وزن ۹۷ کیلوگرم برود. به او گفتم به جای سال بعد، همین حالا با رقیب آمریکایی‌ات خودت را محک بزن. اشکالی ندارد ما نایب قهرمان جام جهان شویم. آن‌هایی که جام جهانی را در اولویت قرار دادند، کشتی مملکت را نابود کردند ولی جام جهانی برای من مهم نیست. می‌توانستم حسن یزدانی را ببرم و او و خیلی‌های دیگر را داغان کنم که اول شویم، ولی برای قهرمانی جهان و المپیک یک فدراسیون ویران را به نفر بعدی تحویل دهم.
رئیس‌فدراسیون کشتی گفت: آقایان برای من المپیک معیار و مهم است و بعد هم جهانی. آن‌هایی که مدام تیم‌ها را به جام جهانی و آسیایی بردند و یک پشتوانه به ما ندادند باید امروز جواب‌گو باشند.
دبیر با اشاره به ترویج تفکر طلای المپیک در ذهن کشتی‌گیران گفت: اگر خودم طلای المپیک نداشتم دستور می‌دادم عکس‌های ۱۰ متری از طلایی‌ها بزنند اما اگر این کار کنم می‌گویند به خاطر خودش است. ما ۱۱ طلایی المپیک در کشتی داریم و باید قهرمانی المپیک را در ذهن کشتی‌گیران ترویج دهیم. من تا زنده باشم از حق کشتی دفاع خواهم کرد. در گذشته و پیش از آنکه رئیس‌فدراسیون نبودم این کار را انجام دادم. اکنون مسئول هستم و بیشتر به دنبال حق کشتی هستم. ۱۱ طلای المپیک برای کشتی ایران خیلی کم است و باید بزرگانی مانند برزگر، جدیدی و حیدری نیز طلایی‌ می‌شدند. کشتی باید ۵۰ طلای المپیک داشته باشد و از نونهالان باید این مهم ملکه ذهن شود.
امکانات بی‌نظیر در کمپ تیم‌های ملی
رئیس‌فدراسیون کشتی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به تکمیل کمپ‌های تیم ملی کشتی گفت:‌ بدون تعارف باید بگویم که کمپ تیم‌های ملی کشتی در دنیا بی‌نظیر است و در جهان حتی تیم‌های بارسلونا و رئال مادرید هم این‌گونه کمپی ندارند. این تبلیغ نیست بلکه یک کار خوب است که نشان می‌دهد، می‌شود در ایران هم کارهای خوب و بزرگ انجام داد. این کمپ‌ها مبارک خانواده کشتی باشد من در ساخت آن هیچ کاره بودم. تمام شرایط برای کشتی‌گیران مهیا است و آنان در بهترین امکانات قرار دارند. پیش از این تمام کارهای ملی‌پوشان فقط در یک سالن بود اما ما آنان را از یک فضای محدود خارج کردیم. اکنون کشتی استخر، پارک، سلف سرویس و همه امکانات لازم را دارد.
رئیس‌فدراسیون کشتی تصریح کرد: برای قهرمانی المپیک نیاز به یک برنامه همه‌جانبه داریم که تنها یک بعد آن فنی است. وقتی ما در ابعاد دیگر مشکل داشته باشیم نمی‌توانیم برنامه‌ها را اجرا کنیم. باید هم در بخش فنی، تغذیه، زیرساخت، اقتصاد و غیره تیم کامل باشد. تمام کارهایی که در این چند سال انجام شده برنامه کل فدراسیون بوده و من نیز دوندگی داشتم. حمال کشتی ایران هستم امیدوارم خدا از کارهایم راضی باشد چون ما هم در این دنیا و هم آخرت باید پاسخگو باشیم. روز اولی که به اتاق کشتی‌گیران جوان رفتم‌گریه کردم. آن زمان قسم خوردم که بچه‌ها دیگر چنین جایی نخوابند. شاهد آن قضیه نیز امیرحسین زارع و رحمان عموزاد خلیلی هستند.