kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۵۹۳
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰

تکرار اهانت به قرآن کریم در سوئد جهان اسلام با قاطعیت محکوم کرد

در پی اهانت مجدد به قرآن کریم در سوئد-که اولین بار نیست در این کشور رخ می‌دهد-سراسر جهان اسلام به خشم آمده و در بحبوحه این خشم فراگیر وزیر خارجه سوئد در موضعی نه‌چندان روشن و بدون محکومیت آن اظهار کرد، دولت موافق اقدامات تحریک‌آمیز ضد اسلام نیست.

چند روز پیش «راسموس پالودان»، نژادپرست و اسلام‌ستیز سوئدی، از طرف دولت استکهلم اجازه یافت تا به قرآن در مقابل سفارت ترکیه در پایتخت سوئد اهانت کند و این کتاب مقدس میلیاردها مسلمانان را آتش بزند. در پی این اقدام موهن سراسر جهان اسلام به واکنش درآمد. البته این اولین بار نیست که سوئد شاهد این اقدامات نفرت‌آفرین است. اردیبهشت ماه همین سال نیز این اتفاق افتاده بود و همین‌طور پیش از آن.
«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تداوم هتک حرمت قرآن کریم در کشورهای اروپایی را که این بار در سوئد رخ داد، قویاً محکوم کرد. کنعانی گفت، متأسفانه برخی کشورهای اروپایی همچون گذشته به بهانه واهی حمایت از آزادی بیان، دست عناصر افراط گرا و تندرو را در مسیر نفرت پراکنی علیه مقدسات و ارزش‌های اسلامی باز می‌گذارند و علی رغم شعارهای زیبای حقوق بشری، اسلام‌ستیزی و اسلام هراسی را در جوامع خود نهادینه می‌کنند.
این تنها واکنش نبود؛ از دولت‌های مختلف در جهان اسلام تا نهادهای مختلف و مردم دست به اعتراض زدند. برای مثال الازهر مصر با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: «ما سوزاندن قرآن کریم توسط راستگرایان افراطی در سوئد را محکوم می‌کنیم و خواستار پایان دادن به هتک حرمت مقدسات مسلمانان هستیم.» الازهر تأکید کرد: «سوزاندن قرآن کریم در سوئد بیانگر همدستی مقامات در تلاش برای توهین به مقدسات اسلامی و تحریک مسلمانان است.» همچنین حزب‌الله لبنان روز یکشنبه در بیانیه‌ای به شدت آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم در استکهلم را محکوم و اعلام کرد: «این اقدام جنایتکارانه شنیع علیه دین اسلام و نمادهای مقدس آن در چارچوب سلسله اهانت‌های ننگین به رسول خدا (ص) و علمای مسلمان و نمادها و مقدسات آنها انجام شد.» یا دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن به شدت این اقدام را محکوم و اعلام کرد: «آنچه در سوئد در چارچوب اقدامات خصمانه علیه مقدسات اسلامی اتفاق افتاد، نشان‌دهنده انحطاط اخلاقی و سیاسی حاکمیت‌های غربی است.» و...
مردم مسلمان نیز اعتراض خود را نشان داده‌اند. برای مثال جمعی از مردم استانبول ترکیه در اعتراض به اقدام اسلام‌ستیزانه سوئد، مقابل کنسولگری این کشور در استانبول تجمع کردند و پرچم سوئد را به آتش کشیدند. آن‌طور که باشگاه خبرنگاران جوان نوشته، به دنبال این تجمع، تعدادی از شهروندان استانبول قصد حمله به کنسولگری سوئد در این شهر را داشتند که توسط نیرو‌های امنیتی ترکیه متوقف شدند. گفتنی است، ترکیه نخستین کشوری بود که به این اقدام سوئد واکنش نشان داد. وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما حمله گستاخانه به کتاب مقدس ما، قرآن، در سوئد را علی‌رغم هشدار‌های مکرر قبلی‌مان به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم. اجازه دادن به این اقدام ضداسلامی که مسلمانان را هدف قرار می‌دهد و به ارزش‌های مقدس ما توهین می‌کند، تحت عنوان «آزادی بیان» کاملا غیرقابل قبول است.»
«توبیاس بیلستروم» وزیر امور خارجه سوئد شنبه در پیامی در توئیتر به انتقاد کشورهای متعدد درباره اهانت به قرآن کریم در استکهلم واکنش نشان داد. وی در این پیام توئیتری نوشت: «اقدامات تحریک‌آمیز اسلام هراسانه وحشتناک است. سوئد از آزادی بیان گسترده‌ای برخوردار بوده اما این موضوع بدان معنا نیست که دولت سوئد یا خود من، از نظرات بیان شده حمایت می‌کنیم.»
در پاسخ به سخنان وزیر امور خارجه سوئد باید گفت چنان‌که بسیاری از متفکران در غرب نیز اشاره کرده‌اند، کارهای موهنی از این دست ذیلِ عنوانِ «بیان» دسته‌بندی نمی‌شود که به تبع ذیلِ «آزادی بیان» قرار گیرد، بلکه «هتاکی» بوده و ذیل «نفرت‌ پراکنی» قرار می‌گیرد. چطور می‌توان به «نفرت‌ پراکنی» مجوز داد و آن را ذیل «آزادی بیان»؟ و از طرف دیگر مثلاً نفی ماجرای هولوکاست را «جرم» تلقی کرد؟