kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۳۸۳
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۶

معترضان به دولت غربگرا از سراسر پرو راهی پایتخت شدند

هزاران نفر از معترضان به دولتِ غربگرای پرو و ناراضیان از برکناری رئیس‌جمهور سابق این کشور، از شهرهای مختلف راهی پایتخت شدند تا با تسخیر پایتخت، رئیس‌جمهور جدید را وادار به استعفا کنند.

 


از هفتم دسامبر (۱۶ آذر) و به دنبال برکناری «پدرو کاستیو»، رئیس‌جمهور سابق پرو و جانشین شدن دولتی غربگرا که بسیاری آن را دولت کودتا می‌خوانند، آتش خشم معترضان هنوز فروکش نکرده و معترضان حالا با سرازیر شدن به سمت پایتخت، خواستار استعفای «دینا بلوآرته» رئیس‌جمهور جدید هستند. معترضان این تجمع گسترده را «تسخیر لیما [پایتخت پرو]» توصیف کرده‌اند.
به گزارش ایرنا، استعفای بلوآرته در کنار درخواست برای تشکیل مجلس مؤسسان و تهیه قانون اساسی جدید، تعطیلی کنگره و برگزاری زودهنگام انتخابات در سال ۲۰۲۳، خواسته‌های مردمِ ناراضیِ پرو است و عاملِ بسیج گسترده شهروندان برای سازماندهی تظاهرات گسترده در هفته‌های اخیر است. انتقادها از دولت جدید پرو به ویژه پس از کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر در جریان اعتراض‌ها تشدید شده است.
دانشگاه ملی سن مارکوس (UNMSM) از اوایل صبح چهارشنبه گذشته به مرکز تجمع معترضان ضد دولتی تبدیل شده است که از بخش‌های مختلف این کشور به لیما می‌رسند. «خون‌های ریخته شده هرگز فراموش نمی‌شود» از جمله دست‌نوشته‌هایی است که به کشته شدن حدود ۵۰ نفر از آغاز اعتراضات در ۹ دسامبر (۱۸ آذر) اشاره دارد و در دانشگاه ملی سن مارکوس دیده می‌شد.
رئیس‌جمهور پرو به تازگی و در ادامه اعتراضات سراسری و بستن خیابان‌ها از سوی مخالفانش، تأکید کرد، به رغم درخواست‌ها برای کناره‌گیری از قدرت، استعفا نخواهد کرد. بلوآرته با اشاره به مشکلاتی که کشور همسایه، شیلی در تهیه و تصویب قانون اساسی جدید داشته است، امکان برگزاری انتخابات جدید و تصویب قانون اساسی جدید را آن گونه که معترضان مطالبه کرده‌اند، رد کرد و گفت: «این اقدام یک شبه رخ نخواهد داد.» گفتنی است، مخالفت بلوآرته با استعفا در حالی مطرح شده که دادستانی پرو از آغاز تحقیقات علیه وی به اتهام «نسل‌کشی» به دلیل سرکوب اعتراض‌های یک ماه گذشته خبر داده است.