کد خبر: ۲۵۷۸۵۳
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۸

سرکوب فرهیختگان و فعالان حقوق بشر اصلاحات بن سلمان را به حاشیه برد

 

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید، سرکوب گسترده تحت حاکمیت محمد بن سلمان، از جمله سرکوب فرهیختگان و فعالان حقوق بشر عربستانی، به شدت برنامه اصلاحاتی او را تضعیف کرده است.
گزارش دیده‌بان حقوق بشر که روز پنج شنبه منتشر شد، حاکی از آن است که مقامات سعودی همچنان به بازداشت مخالفان، فرهیختگان و فعالان حقوق بشر ادامه داده و افرادی را به سبب انتشار پست در شبکه‌های اجتماعی به ده‌ها سال زندان محکوم کرده‌اند. بر اساس این گزارش، «اقدامات خودسرانه از جمله شکنجه، بدرفتاری، بازداشت طولانی مدت و مصادره دارایی‌ها بدون هیچ‌گونه رویه قانونی مشخص به طور گسترده در جریان است.» سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارش خود افزود:« ده‌ها مدافع و فعال حقوق بشر در عربستان به سبب انتقاد از مقامات و یا دعوت به اصلاحات سیاسی و حقوق بشری همچنان در حال گذراندن محکومیت‌های طولانی مدت زندان هستند.» مقامات سعودی به شکل فزاینده‌ای کاربران سعودی و غیرسعودی شبکه‌های اجتماعی را به سبب بیان مسالمت‌آمیز خواسته‌هایشان هدف قرار داده‌اند.گزارش دیده بان حقوق بشر بیانگر آن است که همزمان با ساخت پروژه «نئوم» در منطقه تبوک، مقامات سعودی برای ایجاد فضا جهت ساخت و ساز، اقدام به تخلیه اجباری قبایل «الحویطات» از این منطقه کرده‌اند، همچنان که هوشمند‌سازی این شهر نگرانی‌هایی در مورد استفاده از فناوری دیجیتال برای نظارت بر ساکنان آن را ایجاد می‌کند. به گزارش شفقنا، مقامات سعودی همچنان یکی از محدودکننده‌ترین و استثمارگرانه‌ترین سیستم‌های حمایتی نسبت به کارگران خارجی در منطقه را دارند که با وجود اصلاحات اخیر همچنان تا حد زیادی بدون تغییر مانده است.