kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۶۵۷۷
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۱
سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد

قیمت‌‌سازی در بازار خودرو با معاملات صوری

سخنگوی وزارت صمت تاکید کرد دلالان در بازار خودرو با معاملات صوری قیمت‌‌سازی می‌کنند.

امید قالیباف در حساب توئیتر خود نوشت: «قیمت خودرو متاثر از نرخ ارز در بازار (نه در کارخانه) افزایش یافته اما چقدر؟ معتقدم با معاملات صوری قیمت‌‌سازی می‌کنند. اثبات این مدعا کشف قیمت چهار هزار دستگاه شاهین و ‌هایما در بورس است که به‌طور میانگین ۲۰۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار بود، فلذا مردم فریب قیمت‌سازها را نخورند. عرضه‌ها در بورس ادامه دارد.»
گفتنی است در معاملات روز چهارشنبه (۳۰ آذر ماه) بورس کالا دو خودروی شاهین و ‌هایما هر یک به تعداد دو هزار دستگاه عرضه شد که شاهین به قیمت ۳۴۶ میلیون تومان به فروش رسید، این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار آزاد ۴۹۵ میلیون تومان بود. همچنین‌ هایما S۷ در معاملات بورس 30 آذر بورس کالا ۸۱۴ میلیون تومان کشف قیمت شد در حالی‌که در بازار آزاد در محدوده یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان آگهی شده بود.  
پژو ۲۰۷ دستی ۸۰ میلیون تومان زیرقیمت بازار
همچنین دیروز هم بورس کالا میزبان عرضه دو هزار دستگاه خودرو پژو 207 دستی بود که با قیمت نهایی 469 میلیون و 300 هزار تومان و تقریبا 80 میلیون تومان زیر قیمت بازار به فروش رسید.
طلسم واردات خودرو شکسته شد
تلاش دلالان برای افزایش قیمت در حالی است که طلسم واردات خودرو بعد از چهار سال بالاخره شب یکشنبه شکسته شد و نخستین محموله خودروهای وارداتی به بندر لنگه رسید و تخلیه شد. بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، خودروهای مذکور از شش مدل مختلف برند کیا 2023 است. درحالی این محموله هفته آتی در بورس کالا عرضه می‌شود که قرار است قیمت پایه عرضه 15 درصد بیشتر از قیمت تمام شده تعیین شود.
در همین راستا «رحیمی»؛ مدیرکل گمرک بندرلنگه در گفت‌و‌گو با تسنیم از انجام تشریفات ترانزیت این محموله و انتقال آن به گمرک تهران برای ترخیص نهایی خبر داد و افزود: بعد از ورود محموله مذکور قبض انبار مربوطه صادر و اظهارنامه ترانزیت داخلی صادر شد. بر این اساس در ادامه تشریفات گمرکی، محموله مذکور راهی گمرک تهران شد.
به گفته سخنگوی وزارت صمت، خودروهای دیگر نیز از کره‌جنوبی، ژاپن و چین به مقصد ایران بارگیری شده است. همزمان با ورود نخستین محموله خودرو به کشور، کار پذیرش خودروهای وارداتی در بورس از هفته گذشته آغاز شده و این هفته نهایی می‌شود و بنابراین از نظر بستر فروش نیز آمادگی لازم ایجاد شده است.