kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۶۵۷۲
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸

بورس به دنبال فتح کانال یک میلیون و 600 هزار واحد

 

در حالی که روند صعودی بورس این روزها ادامه دار شده است براین اساس می‌توان انتظار داشت شاخص کل وارد کانال یک میلیون و 600 هزار واحدی هم بشود.
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز با افزایش 25 هزار و 563 واحد به رقم یک میلیون و 563 هزار و 567 واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن نیز با افزایش 6479 واحد به رقم 462 هزار و 753 واحد رسید. ارزش روز بازار که ناشی از ارزش شرکت‌های حاضر در بورس است به بیش از پنج میلیون و 786 هزار میلیارد تومان رسید.
در فرابورس ایران هم شاخص کل با 229 واحد افزایش به رقم 19 هزار و 768 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و 75 هزار میلیارد تومان شد و ارزش بازار پایه فرابورس به 370 هزار میلیارد تومان رسید.
معامله‌گران دیروز بیش از 5.5 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 324 هزار معامله و به ارزش 3593 میلیارد تومان داد و ستد کردند. با این حساب ارزش معاملات دیروز بورس و فرابورس بیش از 10 هزار و 500 میلیارد تومان شد. همچنین در مجموع معاملات یکشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دومین روز متوالی مثبت شد و 229 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.
نماد خودرو دیروز در آستانه صف خرید قرار گرفته و نمادهای خگستر و خساپا نیز وضعیت خوبی را در معاملات کسب کردند. با تداوم عرضه خودرو در بورس کالا می‌توان انتظار داشت وضعیت خودرویی‌ها بهتر از گذشته باشد.
چشم‌انداز بورس
به گزارش فارس، با توجه به روند رو به رشد قیمت دلار در بازار آزاد چشم‌انداز مثبتی پیش‌روی سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه ترسیم شده و این باعث افزایش شاخص کل بورس شده است. البته در روزهای رونق بورس هم نباید از ریسک موجود در بازار سرمایه غافل شد چون ذات بازار سرمایه داشتن ریسک و نوسان است. کارشناسان تکنیکال بازار سرمایه معتقدند شاخص بورس در ادامه روند صعودی ایجاد شده (موج سوم) توانسته به محدوده قیمتی 78 درصدی از موج قبلی خود برسد و خود را بالای یک میلیون و 550 هزار واحدی تثبیت کند.
با این روند در صعود شاخص این احتمال وجود دارد که به گفته فعالان بازار سرمایه شاخص بتواند یک بار دیگر به محدوده یک میلیون و 600 هزار واحدی خود برسد. شاخص کل هم‌وزن نیز توانسته مقاومت 450 هزار واحدی کلاسیک ایجاد شده در اردیبهشت ماه سال جاری را از سر راه بردارد تا در اوج هیجان ایجاد شده در شاخص RSI خود را بالای محدوده 450 هزار واحدی ببیند.
البته قیمت دلار از نظر برخی دلیل افزایش شاخص نیست. «راضیه آرمند»؛ کارشناس بازار سرمایه درباره روند آینده بورس تصریح کرد: تمامی فاکتورهای عملکردی بازار مثبت بوده و بازار با مازاد تقاضا بسته می‌شود که ادامه این روند می‌تواند رشد بورس در هفته‌های آینده را تضمین کند.
وی با بیان رابطه نرخ ارز با شاخص بورس، ادامه داد: نباید بین نرخ ارز و روند بازار سرمایه رابطه خطی ترسیم کرد کما اینکه در ماه‌‌های قبل هم که نرخ ارز شیب ملایم و افزایشی داشت بازار سرمایه نزولی بود و در واقع، بورس متناسب با نرخ ارز رشد نکرده که در صورت کاهش نرخ ارز در بازار آزاد الزاماً روند بازار سرمایه هم منفی شود.
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در شرایطی که به لحاظ بنیادی، بسیاری از سهم‌‌ها ارزنده شده است و نسبت P/E بعضی سهم‌های بازار حتی به کمتر از سه رسیده است بورس باید مورد استقبال سرمایه‌‌گذاران قرار بگیرد. ضمن اینکه به لحاظ تکنیکالی هم انتظار می‌‌رود موج صعودی در بازار سرمایه تداوم داشته باشد و در صورتی که اتفاق غیرمنتظره‌‌ای رخ ندهد و ریسک جدیدی به بازار تحمیل نشود، شاخص بورس تا چند ماه آینده، قله‌های بالاتری را فتح خواهد کرد.
واریز سود سهام عدالت 42 میلیون و 200 هزار نفر
درباره سهام عدالت هم اعلام شد که حدود یک میلیون و 500 هزار نفر سود آن را دریافت نکرده‌اند. مرحله نخست واریز سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال قبل به
۴۳ میلیون و ۷۴۰ هزار نفر ایرانی از صبح روز چهارشنبه گذشته از طریق شبکه بانکی آغاز شد و در این مرحله، سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارند، به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار دارند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت کردند. به این ترتیب بیش از 42 میلیون و 200 هزار نفر سود سهام عدالت را دریافت کرده‌اند. تاکنون حدود یک میلیون نفر از سهامداران عدالت اطلاعات خود را در سامانه سجام تکمیل نکرده‌اند که امکان واریز سود برای این افراد وجود ندارد.