هشدار رئیسپلیس راهور درباره افزایش تلفات تصادفات رانندگی
به گزارش ایسنا، سردار سیدکمال هادیانفر در نشست خبری که دیروز برگزار شد، با روند فعلی تا پایان سال احتمال اینکه شمار جانباختگان سوانح رانندگی به ٢٠ هزار نفر برسد وجود دارد و این یعنی به آمار یک دهه قبل باز خواهیم گشت.
هادیانفر با بیان اینکه تعداد جانباختگان را نمیتوان به عنوان یک شاخص برای سنجش جایگاه مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در جامعه دانست، افزود: به عنوان مثال یکی از این شاخصها شاخص جانباخته به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه است که البته ما در این مورد نیز طی هفت ماهه امسال شاهد افزایش اعداد بودیم بهطوریکه در هفت ماهه ۹۹ این شاخص ۲.۶ در هفت ماهه سال گذشته ۲.۸ و در هفتماهه امسال ۳ بوده است.
وی با بیان اینکه نگرانیهای جدی بابت جان باختن موتورسیکلت سواران و عابران پیاده در حوادث رانندگی وجود دارد، ادامه داد: در برخی از شهرها مانند شهرهای استان مازندران بعضا تا ۸۳ درصد جانباختگان حوادث رانندگی را موتورسیکلت سواران و عابران پیاده شامل میشود، در همین راستا من تاکید میکنم که اگر دولت فعال نشود و نسبت به رفع نقاط حادثه خیز، رفع مشکلات موجود در بیمارستانها و مراحل اورژانس، ارتقاء کیفیت خودروها و... اقدام نکند دوباره آمار جانباختگان حوادث رانندگی افزایش پیدا خواهد کرد و طبق برآوردهای ما تا پایان سال ۱۴۰۱ ممکن است به ۲۰هزار فوتی نیز برسد.
رئیس پلیس راهور فراجا افزود: امروز جاده
اهواز – خرمشهر که رئیسجمهور برای ایمن سازی آن دستور مستقیم داده همچنان خطرناک است. در این جاده هیچ جداکنندهای وجود ندارد و نه یک نقطه در آن بلکه سرتاسر مسیر آن حادثه خیز است، به اینها باید توجه شود. بر روی این مورد که دستور رئیسجمهور وجود دارد من نمیدانم چرا اقدامی نکردهاند.
وضعیت اسقاط خودرو اصلا خوب نیست
هادیانفر بیان داشت: متاسفانه ما تا به این لحظه هیچ اقدام جدی برای ارتقاء کیفیت خودروهای تولید یا مونتاژ داخل ندیدهایم.
وی درباره وضعیت اسقاط خودرو نیز گفت: وضعیت اسقاط هم اصلا خوب نیست. اینطور نمیشود که ما همینطور افزایش تولید و حالا هم افزایش واردات داشته باشیم اما از آن طرف هم انتهای میز را ببندیم و بگوییم هیچ خروجی وجود ندارد. اینطور تعداد خودروها در سطح شهر چقدر میشود. از آن طرف سن فرسودگی خودرو را هم لغو کردند و هیچ تکلیفی دیگر وجود ندارد یعنی یک خودرویی که ۳۰ سال کار کرده میتواند برود معاینه فنی بگیرد و ۳۰ سال دیگر هم کار کند. حالا معلوم نیست در این سالها چند بار تصادف کرده و چه آسیبهایی دیده، همینهاست که باعث افزایش جانباختگان حوادث رانندگی میشود.
رئیسپلیس راهور اظهارداشت: متاسفانه آمار اسقاط تنها ۲۹ هزار دستگاه است که آن هم ما قبول نداریم چرا که آمار اسقاط را بر اساس گواهیها میدهند و این گواهیها به معنای اسقاط و چرخه خارج شدن خودرو نیست. ما درباره این موارد نیز مخالفت خود را با وزارت صمت اعلام
کردیم.
80 درصد ناوگان حملونقل عمومی تهران فرسوده است
هادیانفر با بیان اینکه امروز متوسط سرنشینان وسایل نقلیه در هر خودرو یک و نیم نفر به ازای هر وسیله است گفت: این یعنی بیشتر از ۷۰ درصد وسایل نقلیه ما تکسرنشین هستند. حتی تاکسیها هم دیگر یک مسافر سوار میکنند.
وی تاکید کرد: همین موارد هم هست که سبب آلودگی هوا هم میشود. در تهران ۸۰ درصد ناوگان حملونقل عمومی ما فرسوده است. در کل کشور ۳۳ درصد از وسایل نقلیه ما در سن فرسودگی دارد که البته آمدند و گفتند دیگر سن فرسودگی مطرح نیست و با یک معاینه فنی کار را حل کردند.
آلودگی هوا با جلسه حل نمیشود
رئیسپلیس راهور با بیان اینکه امروز ناوگان حملونقل عمومی کشور و بخش زیادی از اتوبوسها و کامیونهایی که تردد میکنند فرسوده هستند، گفت: موتورسیکلتها هم آلایندگی دارند، کیفیت سوخت هم هست و موارد دیگر. آلودگی هوا که با جلسه حل نمیشود. اینها مشکلاتی است که وجود دارد و باید بروند و اصلاح کنند وگرنه، نه فقط در زمستان که در تابستان هم وضعیت همین است.
هادیانفر با اشاره به آمار ناشی از تصادفات رانندگی نگفت: هنوز ۶۰ درصد از تصادفات ما در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ میدهد و هنوز ۳۲ درصد از تصادفات ما منجر به واژگونی میشود. واژگونی یعنی برخوردی رخ نداده و راننده به دلایلی که عمدتا ناشی از عدم توجه به جلو و خستگی و خوابآلودگی است کنترل وسیله نقلیه را از دست داده و واژگون شده است.