مطالبهای به نام ردیف بودجه فرهنگی در دانشگاهها
مُهر کمبود بودجه، در شناسنامه بیشتر فعالیتهای فرهنگی دانشگاهها وجود دارد. بسیاری از فعالان این حوزه میکوشند برای جبران این کمبود راهکارهایی را پیشنهاد دهند.
موضوع از سالهای پیش توسط فعالان فرهنگی و معاونان فرهنگی دانشگاهها مطرح و پیگیری شد. در این راستا با نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشین نیز طرح موضوع شد؛ اما به نتیجه نرسید.
زمزمه ضرورت تخصیص ردیف بودجه مجزا برای معاونت فرهنگی دانشگاهها به صورت رسمی، مهرماه سال ۹۸ توسط معاون فرهنگی سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شد. وی معتقد بود اگر بودجه فرهنگی را به عنوان یک ردیف مستقل تعریف و جدا میکردیم، رئیسدانشگاه و هر شخص دیگری نمیتوانست از آن کوتاهی کند.
تخصیص ردیف بودجه مجزا به معاونت فرهنگی توسط برخی فعالان فرهنگی، معاونان و مدیرکلهای فرهنگی دانشگاهها مطرح و از نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی پیگیری شد؛ اما شواهد حاکی از آن است که این پیگیریها به نتیجه نرسیده و این مطالبه در سالهای گذشته از سوی کارشناسان فرهنگی یا آموزشی جامعه دانشگاهی مطرح بوده است.
پس از گذشت چند سال از مسکوت ماندن تخصیص ردیف بودجه مجزا به حوزه فرهنگی، این مطالبه همزمان با تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲، توسط معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شد. نامبرده از مسئولان درخواست کرد که ردیف بودجه مستقل در لایحه بودجه سال آینده برای حوزههای فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و مراکز عالی آموزشی تعریف کنند.
به اعتقاد وی، دود تخصیص نیافتن بودجه مناسب به حوزههای فرهنگی و اجتماعی در دانشگاهها، به چشم همه خواهد رفت و نتیجه آن در همه ساحتها اثرگذار خواهد بود. تاکنون معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاهها ردیف بودجه جدا از بودجه دانشگاه نداشتهاند؛ به این معنا که دولت بودجهای را به دانشگاهها اختصاص میدهد، سپس مسئولان مبلغی را در اختیار این معاونتها میگذراند.
حل شدن بسیاری از مشکلات فرهنگی دانشگاهها با تخصیص ردیف بودجه فرهنگی برای معاونتهای فرهنگی، اعتقاد و تحلیل مدیرکل فرهنگی دانشگاه امیرکبیر است. وی در این باره میگوید: «مشکلات رفاهی، زیرساختی و تغذیه، ایمنی ساختمانها در دانشگاهها بسیار است. بنابراین این مشکلات همواره هزینههای بسیاری را به دانشگاهها تحمیل میکند. علاوهبر آن نیز برخی مشکلات یا اتفاقات از قبل پیشبینی نشده رخ میدهد؛ معمولا هزینهای هم برای رفع آنها در نظر گرفته نشده است. در چنین شرایطی رؤسای دانشگاهها از بودجه معاونتهای مختلف استفاده میکنند.
به اعتقاد وی، اگر معاونت فرهنگی دانشگاهها ردیف بودجه جداگانه داشته باشد، از ابتدای سال این بودجه به این معاونت داده میشود و دیگر امکان استفاده از آن برای مصارف دیگر یا بودجه جاری دانشگاه وجود ندارد. همچنین اگر ردیف بودجه معاونت فرهنگی دانشگاهها در مجلس تصویب شود، معاونان در انتهای هر سال موظف به ارائه آمار دقیقیتری از عملکرد، هزینهکرد و اجرای برنامهها خواهند شد.
رئیسکمیسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به مطالبات معانان فرهنگی دانشگاهها مبنی به تخصیص ردیف بودجه فرهنگی مجزا در بودجه دولت در سال ۱۴۰۲ اظهار میکند که مجلس شورای اسلامی اجازه تخصیص ردیف بودجه ندارد؛ چون بودجه توسط هیئت دولت تدوین و برای تصویب به مجلس تحویل داده میشود.
نامبرده میگوید: نمایندگان مجلس اجازه تغییر لایحه بودجه ۱۴۰۲ را از لحاظ حکمرانی ندارند و تنها تا حدود ۱۰ درصد اجازه دارند جداول و ارقام را تغییر دهند و بیشتر از آن دخالت در لایحه پیشنهادی دولت است.
وی با قاطعیت عنوان میکند که اگر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد تخصیص ردیف بودجه مجرا برای معاونتها فرهنگی را به مجلس مطرح کند، حتما نمایندگان آن را بررسی خواهند کرد. در غیر این صورت، این موضوع در حیطه اختیارات مجلس نیست.
به نقل از ایسکانیوز؛ لایحه بودجه ۱۴۰۲ تا پایان آذرماه به دست بهارستاننشینها میرسد. سپس مشخص خواهد شد که مطالبه همیشگی فعالان فرهنگی در زمینه تخصیص بودجه مجزا به دانشگاهها محقق میشود؟ یا این بودجه صرف مواردی به جز حوزه فرهنگ خواهد شد؟