مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی:
مجموع مصرف روزانه انرژی در کشور معادل یک میلیارد لیتر سوخت است
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی مجموع مصرف انرژی در کشور را معادل یک هزار و ۵۰ میلیون لیتر دانست و تاکید کرد: اگر تنها ۱۰ درصد انرژی را بهینه کنیم ارزش افزوده بالایی در کشور ایجاد میشود.
به گزارش ایرنا، جلیل سالاری در مراسم هفته پژوهش در دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: هرساله یک میلیون خودرو به حملونقل کشور با همان استانداردهای قبلی مصرف سوخت به چرخه حملونقل اضافه میشود و در حالی که میزان مصرف برای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر در دنیا ۴ لیتر سوخت است، این رقم در ایران بین ۱۰ تا ۱۲ لیتر است. رشد فزایندهای در سیستم حملونقل اتفاق میافتد که علاوهبر مصرف بالای سوخت، آلایندگی به دنبال دارد.
وی با تاکید بر اینکه این حجم خودرو معادل یک میلیارد لیتر مصرف بنزین است که معادل احداث یک پالایشگاه جدید است ادامه داد: برای تامین این حجم سوخت سالانه ۴ میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز است.
معاون وزیر نفت، با اشاره به اجرای طرحهای تثبیت ظرفیت و افزایش کیفیت پالایشگاههای کشور، گفت: با این اقدامات و اجرای طرحهای جامع پالایشگاهی تولید بنزین از ۳۶ میلیون لیتر به ۱۰۵ میلیون لیتر رسید. تولید نفتگاز نیز از ۵۰ میلیون لیتر به ۱۱۰ میلیون لیتر افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در عمده واحدهای پالایشی دانش فنی بومی شده، افزود: ۷۵ تا ۸۰ درصد تجهیزات در داخل تولید میشود و در ظرفیتهای نرمافزاری و سختافزاری نیز شرایط به همین صورت است.
سالاری با اشاره به اینکه ۱۰ پالایشگاه کشور روزانه معادل ۲.۱ میلیون بشکه نفت خوراک دریافت میکنند، ادامه داد: عملاً میبینیم این ظرفیت جوابگوی نیاز داخل نیست؛ زیرا در زمینه بهینهسازی انرژی کاری انجام ندادیم. عملاً با استانداردهای دنیا تفاوت داریم و در حملونقل و بخش خانگی مصرف بالا است که به ناترازی گاز در کشور دامن زده است. وی تاکید کرد: در حوزه نیروگاه از ابتدای سال تاکنون ۱۰ میلیارد لیتر گازوئیل تحویل دادیم که با قیمت ۸۰ سنت در هر لیتر، معادل ۸ میلیارد دلار است که سرمایهگذاری لازم برای ساخت ۲ پالایشگاه خواهد بود.
دلایل آلودگی هوا
سالاری با بیان اینکه روزانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در خانهها میسوزد، گفت: با این روند خوراک پتروشیمیها و سوخت صنایع محدود میشود و آلودگی هوا نیز ایجاد خواهد شد. وی مجموع مصرف انرژی در کشور را معادل یک هزار و ۵۰ میلیون لیتر دانست و تاکید کرد: اگر تنها ۱۰ درصد انرژی را بهینه کنیم ارزش افزوده بالایی در کشور ایجاد میشود که میتواند در توسعه بخشهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.
معاون وزیر نفت به وجود ۲۶ میلیون موتورسیکلت و خودرو در چرخه حملونقل کشور اشاره کرد و گفت: از آنجایی که خودروهای فرسوده اسقاط نمیشوند، مصرف سوخت بالا بوده و تبعات زیست محیطی نیز خواهد داشت.
سالاری به تولید ۱۶ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ در پالایشگاه اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: این واحد آماده بهرهبرداری است. این در حالی است که در دهههای گذشته اعلام میشد که ساخت پالایشگاه اقتصادی نیست و باید نفت خام بفروشیم و بنزین وارد کنیم اگر این روند ادامه داشت، با وجود تحریم کمر صنعت نفت میشکست.
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه مازوتی در تهران نمیسوزد، افزود: مصرف بالای سوخت در کشور از جمله گاز، بنزین، گازوئیل و... هوا را آلوده میکند و تراکم در تهران بر این موضوع اثر منفی دارد.
وی با اشاره بر اینکه جایگاهها باید حقالعملکار باشند، گفت: کارمزد در سیانجی از قیمت گاز بیشتر است و سوخت مجانی است و یا به خانوارها ۱۵۰ تومان نفت سفید میدهیم اما ۱۸۰ تومان هزینه دارد. همچنین قیمت سوخت هواپیما از سال ۹۳ ثابت بوده و ۶۰۰ تومان در هر لیتر است؛ اما سایر هزینهها از جمله بلیت هواپیما افزایش داشته است.
توفیقات ایران در حوزه پالایشگاهی
وی به حضور متخصصان ایرانی برای راهاندازی پالایشگاه ونزوئلا اشاره کرد و افزود: پالایشگاههای ونزوئلا با یک شوک تحریمی از مدار خارج شد؛ اما در ایران با وجود ۴۰ سال شدیدترین تحریم، تولید در پالایشگاهها ادامه دارد و کیفیسازی نیز انجام شده است.
سالاری ادامه داد: اکنون کار راهاندازی این پالایشگاه در جریان است و تعمیرات و بازسازی انجام میشود. ایران با تحریم به دستاوردهای بزرگی رسیده و شرایط پیچیدهای را تجربه کرده است.
معاون وزیر نفت به استفاده از کاتالیستهای ایرانی در روسیه اشاره کرد و افزود: اکنون کاتالیستهای ایرانی قابل رقابت با تولیدات جهانی است.