بذرپاش: به تمام تعهدات وزارت راه و شهرسازی پایبند هستیم
به گزارش خبرگزاریها، مهرداد بذرپاش در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ما به همه تعهدات دوره قبلی وزارت راه پایبند هستیم اظهار کرد: یکی از اولویتهای کاری ما به اتمام رساندن کریدور شمال به جنوب است. بنابراین، به دنبال تامین منابع برای تکمیل این کریدورها هستیم چراکه منابع فعلی کفاف تکمیل آنها را نمیدهد. او افزود: در این راستا همه منابع مالی را به این پروژهها هدایت خواهیم کرد. نظر دولت بر رونق حوزه حملونقل است و در اکثر مذاکرات با کشورهای خارجی به ویژه همسایگان این موضوع محور مذاکرات طرفین قرار دارد. با تکمیل این کریدورها شاهد یک انقلاب بزرگ در صنعت حملونقل خواهیم بود. وزیر راه و شهرسازی در رابطه با تکمیل راهآهن رشت- آستارا گفت: دنبال افزایش دسترسیهای ریلی به کشورهای همسایه هستیم و دیروز صبح هم با طرفهای خارجی پیرامون این موضوع جلسه داشتیم. تکمیل کریدورها باعث جهش عدد ناچیز ترانزیت خواهد شد.
بذرپاش ادامه داد: بر اساس قانون باید حمل بار ریلی از 10 به 30 درصد افزایش مییافت این در حالی است که هماکنون سهم بار ریلی حدود 10 درصد است. لذا تا سهم ریل در افزایش ترانزیت کالا انجام نشود نمیتوان روی قیمت کالا مانور داد و قیمت تمامشده حمل ریلی بار کاهش نخواهد یافت. او با اشاره به اینکه انگیزه کافی برای انتقال بار جاده به ریل وجود ندارد، افزود: برای نوسازی ناوگان جادهای و نگهداری جادهها مخصوصا جادههای اصلی به دنبال تامین منابع مالی هستیم. در این راستا با توجه به اینکه شرکتهای بزرگ معدنی استفاده قابل توجهی از زیرساختهای حملونقل دارند باید تعرفه مناسبی برای نگهداری زیرساختهای ریلی و جادهای پرداخت کنند. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سهم بالای ناوگان جادهای از مصرف انرژی و غیر بهرهور اداره شدن این صنعت گفت: نوسازی ناوگان جادهای در بودجه آینده در دستور کار قرار گرفته و به دنبال روشهای تامین مالی جدید برای نوسازی ناوگان هستیم.
بذرپاش با اشاره به نوسازی صنعت هوایی گفت: هم نوسازی ناوگان و هم کیفیتبخشی خدمات هوایی به مردم در دستور کار مجموعه وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. او از دستور کار قرار داشتن نوسازی ناوگان هوایی خبر داد و افزود: در اقتصاد دریا فاصله معناداری با کشورهای پیشرفته داریم و در این زمینه نیازمند سرمایهگذاری هستیم. به عنوان مثال در بندر چابهار توافقات با هند همچنان معطل مانده است.