رانتخواران مخالف عرضه خودرو در بورس هستند
به گزاش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا نجفیمنش به مسیرهای تنظیمگری بازار خودرو در چند سال اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: پیش از التهاب بازار خودرو در ابتدا شورای رقابت با روندی که در قیمتگذاری خودرو در پیش گرفت 120 هزار میلیارد تومان زیان برای صنعت خودرو بهبار آورد.
نجفیمنش با اشاره به رانت 250 هزار میلیارد تومانی ناشی از قیمتگذاری دستوری خودرو اظهار کرد: افرادی که از این رانت بهره بردهاند اکنون به دنبال هجمه علیه عرضه خودروسازان در بورس و بازگشت به همان روال رانتزای گذشته هستند تا باز هم بتوانند از این رانت استفاده کنند. اولین و بهترین راهکار قانونی همانطور که اشاره شد عرضه تمامی خودروها در بورس کالاست و دومین راه نیز آزادسازی واردات خودرو همزمان با عرضههای داخلی است.
رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی با تاکید بر این موضوع که دلالان خودرو در صف نخست مخالفان عرضه خودرو در بورس قرار دارند، افزود: عرضه در بورس باعث شده خودرو ارزانتر از بازار به دست مصرفکننده برسد در نتیجه اعتراض دلالان را به همراه داشته باشد. برای مثل تارایی که 550 میلیون تومان در بازار معامله میشود اما مردم دیروز 450 میلیون تومان در بورس خریدند. مشخص است که صدای دلالان را بلند میکند.
نجفیمنش اظهار کرد: مردم همه با بازار خودرو آشنا هستند و بهترین راهکار برای مقابله با هجمه دلالان خودرو، تبیین و روشنگری مسائلی همچون رانت 250 هزار میلیارد تومانی دلالان و زیان 120 هزار میلیارد تومانی خودروسازان ناشی از قیمتگذاری دستوری است چراکه این مسائل موجب عقبماندگی صنعت خودرو و همچنین خرید گرانتر مردم از بازار شده است.
او افزود: چنانچه شاهد رشد عرضهها در بورس باشیم خودروسازان از زیان خارج شده و به سود میرسند و نه تنها سهامداران و مصرفکنندگان بلکه دولت نیز از محل مالیات خودرو درآمد خواهد داشت.
وی عرضه همزمان خودروهای وارداتی و تولیدات داخلی در بورس کالا را عامل تعادل بازار خواند و اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس به کشف واقعی قیمتها و از بین رفتن رانت میانجامد و این راه باید با تمام قوا و ورود کل تولید به بورس ادامه یابد.