در نشست دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی صورت گرفت
اقدام قابل تقدیر نماینده مجلس در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی
عکسالعمل نماینده مجلس در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی در مقابل اقدام قانونشکنانه یک دانشجوی دختر قابل تقدیر بود.
علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در سخنانی در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی که با همراهی روحالله ایزدخواه دیگر نماینده تهران و از سوی بسیج دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: ما برای اینکه فهم دقیقی از ۱۶ آذر ۱۳۳۲ پیدا کنیم باید بستر اجتماعی آن دوران و وقایع آن برهه را به درستی درک کنیم. درک امروز ما از افق جامعه دانشگاهی سال ۱۳۳۲ دو افق متفاوت است؛ مثل اینکه زبان چینی را جلوی ما بگذارند و بگویند درک شما چیست؟ برای اینکه آن برهه را درک کنیم باید ذهن خود را به آن برهه نزدیک کنیم.
وی در ادامه اظهار کرد: ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ که حدود ۶۹ سال گرامی داشته میشود خودش یکی از پیامدهای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ است. برخلاف آنچه که معمولا روایت میشود واقعیت این است که کودتا ۲۸ مرداد به سرانجام رسیده است و چه خوشمان بیاید و چه نیاید یک دولتی که وجوه مردمی آن پررنگ سرنگون شده و یک دولت کودتا سر کار میآید. قطعا یک بدنه اجتماعی کودتا را همراهی کرده است. این بدنه اجتماعی برای اکثریت نبوده است. این کودتا ۲۸ مرداد که به نتیجه رسید چه چیزی را زمین زده است؟ از منظر منافع ملی آنچه رقم خورد این بود که جنبش ملی شدن صنعت نفت را زمین زد که منفعت ملی ما را تامین میکرد. یک بدنه اجتماعی در داخل علیه منافع ملی عمل کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس، تصریح کرد: علیالقاعده آن بدنه اجتماعی که کودتا را همراهی میکند میفهمد که دارد منفعت ملی را زمین میزند. بنده اسم این را پدیده بیوطنی میگذارم. این پدیده صرفا مختص امروز نیست بلکه مختص دیروز هم است. جنبش دانشجویی آن روز در حالی در مقابل دولت کودتا ایستاد که در حقیقت مقابل پدیده بیوطنی ایستاد. مردم آن دوران این پدیده بیوطنی را درک میکردند، اما چرا در مقابل آن نایستادند؟ این هنر جنبش ملی بود که به میدان آمد، اما انفعال بخش عمدهای از بدنه اجتماعی و از سوی دیگر صدای بلندتر از قد و قواره این بدنه اجتماعی در رسانهها سبب شد آن اقلیت فریب بخورند و فکر کنند اکثریت هستند.
وی در ادامه تاکید کرد: سال ۱۳۳۲ که شبکهها اجتماعی وجود نداشت؛ این فهم غلط کسانی که آن روز بعد کودتا سر کار بودند از اجتماع باعث شده بود که اخبار مقابل منافع ملی ما را با افتخار در رسانهها اعلام کنند. خبر کمک چند میلیون دلاری آمریکا به صنعت نفت ایران در رسانههای رسمی اعلام شد. چون رسانههایی که آن را مخابره میکردند فکر میکردند جامعه بازخورد مثبت نشان میدهد. مثلا چه چیزی باعث شد عدهای فکر کنند در جامعه ایران میتوانند باخت تیم ملی فوتبال ایران را تبدیل به جشن ملی کنند یا پیروزی را به عزای ملی تبدیل کنند؟ این فهم غلط از جامعه بود. همین برداشت غلط را سال ۱۳۳۲ داشتند.
وی افزود: این فهم غلط آیا فقط در همان برهه بود؟ وقتی ما مسئولی را میبینیم که قدم زدن با وزیر امورخارجه آمریکا را از افتخارات میداند یعنی فهم غلط هنوز هست، اما آنچه که باعث شد جنبش دانشجویی ماندگار شود این بود که مقابل فهم غلط منافع ملی را با صدای بلند فریاد بزند. جنبش دانشجویی در سال ۱۳۳۲ برای منافع ملی هزینه داد. باید درخصوص قد و قواره جنبش دانشجویی در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ به فهم مشترک برسیم.
پس از سخنان ابتدایی جلسه پرسش و پاسخ آغاز شد و دانشجویان به نوبت سؤالهای خود را مطرح میکردند. در میان این افراد دانشجویی بدون حجاب در جایگاه حاضر شد که خضریان قبل از آغاز صحبتهای وی، گفت: اصل در آغاز گفتوگو این است که ما به یکدیگر احترام بگذاریم. اگر شما به قانون احترام بگذارید و حجاب سر کنید بنده با شما گفتوگو میکنم اما در غیر این صورت شما میتوانید سؤال خود را مطرح کنید اما بنده به احترام خون شهدا و قانون اساسی با شما صحبتی ندارم.
دانشجوی دختر نیز بدون اینکه حجاب خود را بر سر بگذارد با عصبانیت جایگاه را ترک کرد.