kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۵۴۲۷
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲
وزیر کشور در نشست مجریان دومین سالگرد ارتحال علامه مصباح یزدی(ره):

خلأ فکری علامه مصباح در روزهای اخیر بیشتر احساس شد

وزیر کشور با مهم دانستن برگزاری بزرگداشت علامه مصباح و نشر افکار ایشان، گفت: اگر منابع هویتی از بین بروند، انسان‌ها در بی‌هویتی دست به هر کاری می‌زنند. هتاکی‌های اخیر به این دلیل است که هویتشان از دست رفته است. اعتقادات می‌تواند این هویت را تثبیت و حفظ کند. ما باید نسل جوان را برای گام دوم انقلاب آماده کنیم و لازمه آن، زنده نگهداشتن افکار شخصیت‌هایی چون علامه مصباح است. ایشان آن‌طور که باید در جامعه‌شناسانده نشد و مانند شهید بهشتی مظلوم واقع شد و نگذاشتند همه از فضایل ایشان بهره‌مند شوند. خلأ فکری علامه مصباح در روزهای اخیر بیشتر احساس شد.
 
 
 
 
 
به گزارش خبرنگار کیهان، احمد وحیدی در نشست مجریان دومین سالگرد ارتحال علامه آیت‌الله مصباح یزدی(ره) با اشاره به توصیف‌های مکرر رهبر معظم انقلاب از این عالم فقید که ایشان را مطهری زمان خواندند، اظهار داشت: در اوج تنازعات افکار مختلف در قبل و آستانه انقلاب، افکار شهید مطهری راهگشا بود.
وزیر کشور اضافه کرد: اگر افکار شهید مطهری در آن زمان نبود و جریان به حرکت درآمده را بر لب یک چشمه ناب و گوارا نمی‌نشاند، بسیاری از جوانان انقلاب را از دست می‌دادیم.
وحیدی ادامه داد: اگر فضای انقلابی و جهادی به تحکیم اعتقادات و باورها منجر نشود، ممکن است در یک وضعیتی، دچار انحراف شوند، چنان‌که برخی به انحراف کشیده شدند.
او اضافه کرد: غالب کسانی که منحرف شدند، پایه‌های قوی اعتقادی نداشتند. افراد دیگری هم بودند که دچار وسوسه‌های دیگری شدند.
وزیر کشور با بیان اینکه مسیر طولانی و دشواری در پیش داریم، خاطرنشان کرد: راه‌های زیادی در پیش است و رسیدن به نقطه اعتلا به سادگی ممکن نیست؛ رسیدن به عصر ظهور آمادگی می‌خواهد و امتحان‌ها باید داد که در این امتحانات افرادی مردود می‌شوند و افرادی هم چون شهید سلیمانی به درجات عالی دست می‌یابند.
وی افزود: در اوایل انقلاب که مباحث متعددی از سوی گروه‌ها مطرح می‌شد، علامه مصباح یزدی از جمله کسانی بود که در مناظرات تلویزیونی روشنگری می‌کرد اما آن‌طور که باید در جامعه‌ شناسانده نشد و مانند شهید بهشتی مظلوم واقع شد و نگذاشتند همه از فضایل ایشان بهره‌مند شوند. خلأ فکری علامه مصباح در روزهای اخیر بیشتر احساس شد.
وحیدی با مهم دانستن برگزاری بزرگداشت علامه مصباح و نشر افکار ایشان، اظهار کرد: اگر منابع هویتی از بین بروند، انسان‌ها در بی‌هویتی دست به هر کاری می‌زنند. هتاکی‌های اخیر به این دلیل است که هویتشان از دست رفته است. اعتقادات می‌تواند این هویت را تثبیت و حفظ کند. اگر این اعتقادات با محبت اهل بیت(ع) همراه شود، معجزه خواهد کرد و تنها راه مبارزه با وسوسه‌های گسترده دنیای مدرن و البته جاهل، همین است.
وزیر کشور با اشاره به فعالیت معاندان انقلاب در فضای مجازی تصریح کرد: راهی جز مصون‌‌سازی نداریم. البته این به این معنا نیست که راه آنها را باز بگذاریم بلکه باید با شدت مقابله کنیم.
وحیدی اظهار کرد: ما باید نسل جوان را برای گام دوم انقلاب آماده کنیم و لازمه آن، زنده نگهداشتن افکار شخصیت‌هایی چون علامه مصباح است.
گفتنی است بخش دیگری از این مراسم، به سخنرانی سعید جلیلی نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی و سید احمد عبودتیان، دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت  اختصاص داشت.
آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی از اساتید صاحب‌نام حوزه‌های علمیه و رئیس ‌مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بود که عضویت در مجلس خبرگان رهبری را در کارنامه داشت؛ ایشان ۱۲ دی ماه ۱۳۹۹ پس از تحمل بیماری در سن ۸۶ سالگی به ملکوت اعلی پیوست و در حرم حضرت معصومه(س) در شهر قم کنار استاد خود مرحوم آیت‌الله بهجت به خاک سپرده شد.
رهبر معظم انقلاب، اردیبهشت امسال در دیدار دانشجویان فرمودند: مرحوم آقای مصباح (رضوان‌الله ‌علیه) یک استادِ فکر بود... درباره‌ مسائل فکری یک راهنما و مرشدی بود که می‌توانست مرجع و ملجأ باشد. این ‌جور آدم‌ها لازمند که استاد فکر باشند؛ همچنانی که علم استاد می‌خواهد، فکر هم استاد می‌خواهد.
ستاد بزرگداشت علامه مصباح یزدی با هدف نشر ‌اندیشه‌های این استاد فکر که در فتنه‌های گوناگون انقلاب اسلامی ملجأ و مرجع فکری جریان انقلابی بود، برای دومین سال کار خود را از دیروز آغاز کرده و به گفته مسئولان این ستاد قرار است ویژه برنامه‌های آن، در سراسر کشور تا دهه فجر ادامه داشته باشد. علاقه‌مندان به مشارکت در این برنامه‌ها می‌توانند به ستادهای استانی و مردمی مراجعه نمایند.