kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۵۳۹۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
وزیر نفت خبر داد

امضای 20 میلیارد دلار قرارداد نفتی طی 16 ماه اخیر

وزیر نفت با اشاره به دستاوردهای 16ماه اخیر صنعت نفت که در اوج تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی رخ داده از امضای 20 میلیارد دلار قرارداد نفتی و 80 میلیارد دلار تفاهم‌نامه طی این مدت خبر داد.
 
 
 
 
جواد اوجی در همایش مدیران ارشد صنعت نفت با بیان اینکه صنعت نفت هیچ‌گاه مانند امروز در شرایط سخت تحریم نبوده است، گفت: حتی در زمانی که ترامپ صنعت نفت ایران را تحریم کرد تعدادی از شرکت‌های اروپایی با ایران همکاری می‌کردند، اما اکنون با شدید‌ترین و سخت‌‌ترین تحریم‌ها روبه‌رو هستیم و حتی زمانی که دولت سیزدهم را تحویل گرفتیم براساس مکاتباتی که در دولت قبل انجام شده بود، پیش‌بینی افت شدید فروش نفت نیز مطرح بود.
به گزارش وزارت نفت، وی افزود: در روزهای پایانی دولت دوازدهم بعضی مشتریان همیشگی هم روی نفت فوق‌سنگین مالیات گذاشتند که باعث شد به محض آغاز به‌کار دولت سیزدهم شاهد کاهش روزانه قابل ملاحظه‌ای در فروش نفت فوق‌سنگین باشیم بنابراین وصول درآمدهای ارزی ما به پایین‌‌ترین حد خود رسیده بود.
امکان تولید صیانتی روزانه ۵ میلیون بشکه نفت
وزیر نفت با اشاره به ذخایر ۱۰۰ میلیارد بشکه‌ای قابل برداشت روسیه و تولید روزانه بیش از هشت میلیون بشکه‌ای این کشور، گفت: با توجه به منابع نفتی کشور، ما هم به‌راحتی می‌توانیم با سرمایه‌گذاری لازم روزانه دست‌کم پنج میلیون بشکه به‌صورت صیانتی تولید داشته باشیم.
اوجی با اشاره به بررسی و ممیزی همه پروژه‌های موجود در صنعت نفت در روزهای آغازین دولت سیزدهم با همکاری معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت، تصریح کرد: با توجه به بررسی‌ها، در هشت سال آینده در چهار شرکت اصلی برای تکمیل پروژه‌ها به
۲۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.
انعقاد 20 میلیارد دلار قرارداد
وی با تأکید بر اینکه در ۱۶ ماه اخیر تلاش شد از حداکثر توان سرمایه داخلی برای تامین منابع مالی صنعت نفت استفاده شود، اظهار داشت: تا امروز بیش از ۲۰ میلیارد دلار قرارداد و ۸۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه با شرکت‌های داخلی و خارجی سرمایه‌گذار و بانک‌ها همچون مشارکت‌نامه توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان امضا شده است.
گفتنی است امضای این قراردادهای نفتی بدون برجام کذایی و FATF صورت گرفته است.
وزیر نفت با اشاره به وجود ۴۸ پروژه نیمه‌تمام در چهار شرکت اصلی وزارت نفت به ارزش ۱۳ میلیارد دلار و تاکید بر اینکه اطلاع‌رسانی از تسریع در ساخت پروژه‌های نیمه‌تمام صنعت نفت کشور می‌تواند میان مردم امیدآفرین باشد، گفت: براساس اولویت‌بندی تلاش می‌شود هرچه زودتر این طرح‌ها به مرحله بهره‌برداری برسند.
رشد ۱۵ درصدی صادرات گاز
اوجی با اشاره به فعالیت‌های جدی در حوزه دیپلماسی انرژی به‌ویژه حوزه گاز در روزهای نخست آغاز به‌کار دولت سیزدهم، افزود: با رایزنی‌های پُرشمار توانستیم یخ‌های موجود در روابط با کشورهای همسایه به‌ویژه ترکمنستان را آب کنیم.
وی با اشاره به دستاوردها در زمینه بازاریابی و فروش نفت تأکید کرد: در ۱۶ ماه اخیر توانسته‌ایم به اندازه بشکه‌های صادرشده نفت پولش را دریافت کنیم و در این مدت از نظر حجمی و ارزشی در صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی افزایش به ثبت رسیده است.
وزیر نفت با اشاره به افزایش صادرات گاز در سال گذشته، گفت: در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ۱۵ درصدی صادرات گاز را شاهد بودیم.
وی از افزایش قابل ملاحظه درآمدهای حاصل از صادرات نفت، میعانات، گاز طبیعی و محصولات پتروشیمی در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد.
تامین سوخت زمستانی
اوجی، مهم‌ترین دغدغه امروز صنعت نفت را ناترازی تولید و تقاضای گاز در فصل سرما اعلام کرد و گفت: با وجود همه چالش‌ها و مشکلات نباید اجازه دهیم که در بحث پایداری امنیت انرژی و سوخت زمستانی نیروگاه‌ها و صنایع برای مردم مشکلی به وجود بیاید، از این‌رو در شرایط کنونی رسالت سنگینی بر دوش ما در بخش تولید و توزیع قرار دارد.
وی با بیان اینکه دشمن همواره تلاش می‌کند کمر اقتصاد دولت ایران را بشکند، با اشاره به وقوع حادثه‌ آبان‌ماه ۱۴۰۰ و اختلال در شبکه توزیع سوخت، تصریح‌کرد: در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و با کمک همه کارکنان صنعت نفت توانستیم این مشکل را حل کنیم.
اوجی با اشاره به دغدغه دولت برای تأمین پایدار سوخت زمستانی، گفت: با برگزاری نشست‌های پرشمار تلاش کردیم این دغدغه را نیز برطرف کنیم.
وی با تأکید بر اینکه مدیران صنعت نفت باید دغدغه تامین سوخت زمستانی را داشته باشند، گفت: امروز با توجه به ناترازی تولید و تقاضای گاز ناچار به استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌های خارج از بافت شهری هستیم، مدیران استانی باید با مدیریت سبد سوخت در استان خود به پایداری امنیت انرژی در کشور و استان خود کمک کنند.