kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۵۲۰۲
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۶
امیرعبداللهیان خبر داد 

انعقاد قرارداد با یک کشور اروپایی در حوزه انرژی

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در حوزه همکاری‌های اقتصادی و انرژی بین ایران و صربستان آمادگی داریم سندی بین دو کشور به امضا برسد، گفت: در حوزه انرژی با یک کشور اروپایی قراردادی امضاء شده است. 
 
 
 
 
حسین امیرعبداللهیان که به صربستان سفر کرده است در نشست خبری با وزیر خارجه صربستان به گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل اشاره کرد و گفت: با آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره رفع تحریم‌ها گفت‌و‌گو کرده و تاکید کردم که توافقی برای ایران مهم است که به نفع ملت ایران و پایدار باشد.
وزیر امور خارجه افزود: از تلاش‌های بورل، مورا و تعدای از وزیران خارجه که برای رسیدن به نقطه پایانی توافق تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: درباره همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی با وزیر خارجه صربستان گفت‌وگو کردیم و معتقد هستیم که صربستان یک کشور شرقی در غرب و یک کشور غربی در شرق است و ما آمادگی داریم شانزدهمین دور کمیسیون مشترک دو کشور را در آینده نزدیک برگزار کنیم.
وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به اغتشاشات اخیر در ایران، گفت: اغتشاشات در ایران با سو استفاده و مداخلات خارجی و جنگ ترکیبی همراه بود که ملت ایران از این جنگ با سربلندی بیرون آمد.
امیر عبداللهیان به نقش آمریکا در اغتشاشات اشاره و تاکید کرد: آمریکا و چند کشور غربی به دنبال ایجاد آشوب در ایران بودند و یکی از اهداف آمریکا وادار کردن ایران به دادن امتیازات بزرگ در میز مذاکرات بود.
وی به سفر اخیر علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه به بلگراد برای پیگیری همکاری گازی و نفتی میان ایران و لهستان اشاره کرد و گفت: در حوزه همکاری‌های اقتصادی و انرژی آمادگی داریم تا اسنادی میان دو کشور امضا شود.
وزیر خارجه همچنین ضمن تشکر از حسن استقبال همتای صربستانی تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات با کشور دوست صربستان هیچ‌گونه محدودیتی را قائل نیست و افزود: در حوزه همکاری‌های اقتصادی و انرژی بین ایران و صربستان آمادگی داریم سندی بین دو کشور به امضا برسد. در حوزه انرژی قراردادی بین ما و یک کشور اروپایی امضا شده است، چنانچه درخواستی از سوی صربستان روی میز قرار بگیرد با نگاه مثبت با آن برخورد خواهیم کرد. مطمئن باشید در ایران در چارچوب دموکراسی و آزادی‌هایی که وجود دارد همه چیز به خوبی جریان 
دارد.
دیدار امیرعبداللهیان 
با نخست‌وزیر صربستان
امیرعبداللهیان دیروز دوشنبه با خانم «آنا برنابیچ» نخست‌وزیر صربستان دیدار و درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور بحث و تبادل نظر کرد.
وزیر امور خارجه در این دیدار با اشاره به دیدار و گفت وگوی رؤسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، بر ضرورت اجرایی کردن توافقات انجام شده در سطح رؤسای جمهور تأکید و آمادگی کشورمان را برای انجام اقدامات متناسب در این زمینه مورد تأکید قرار داد.
امیرعبداللهیان همچنین با ابلاغ سلام معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان به نخست‌وزیر صربستان، ابراز امیدواری کرد ارتقای همکاری‌های فیمابین در چارچوب نقشه راه همکاری‌های دو کشور، زمینه لازم برای توسعه مناسبات فیمابین را فراهم کند.
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با سفرای ایران در اروپا
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین یکشنبه شب با سفرای جمهوری اسلامی ایران در اروپا که به منظور تبادل نظر در بلگراد حضور یافته بودند، دیدار و درباره آخرین تحولات روابط ایران و اروپا گفت وگو و تبادل نظر کرد.
امیرعبداللهیان در این دیدار همچنین علاوه‌بر گفت وگو و تبادل نظر در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، موضوعات منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی، بر ضرورت نگاه ویژه سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در اروپا به موضوعات مرتبط با ارائه خدمات شایسته به ایرانیان مقیم خارج به خصوص در زمینه روان‌‌سازی خدمات کنسولی تأکید کرد.