kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۵۰۴۸
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
گزارش خبری تحلیلی کیهان

تیر خلاص روسیه به آخرین امیدهای نفتی غرب مسکو: اروپا نفت ما را فراموش کند

دولت روسیه در واکنش به تعیین سقف قیمت برای نفت این کشور از سوی گروه هفت و اروپا اعلام کرد که دیگر به اروپا نفت نخواهد فروخت و کشورهای اروپایی باید از این به بعد نفت روسیه را فراموش کنند.

 


سرویس خارجی-

در حالی که حدود دو هفته تا زمستان سخت اروپا باقی است و از هم اکنون بارش برف در برخی کشورهای اروپایی شروع شده با این وجود سران اروپا هنوز نتوانسته‌اند بر بحران انرژی غلبه کنند. چند روز پیش اکونومیست خطاب به مردم اروپا نوشته بود «وعده دولت‌های اروپایی را درباره تامین انرژی نخورید.» علی رغم ادامه کمبود انرژی سران اروپا همچنان به تشدید تنش و ریختن بنزین روی آتش ادامه می‌دهند. روز جمعه اما کشورهای عضو «گروه هفت» به همراه استرالیا و اتحادیه اروپا با تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه موافقت کردند. طبق این توافق، هر بشکه نفتِ روسیه که از طریق دریا حمل می‌شود با بهای ۶۰ دلار یا پایین‌تر، از سوی کشورهای اتحادیه اروپا، گروه هفت و استرالیا خریداری خواهد شد. سقف تعیین‌شده، ۹ یورو کمتر از قیمت رایج در بازار است که از روز دوشنبه (امروز۱۴ آذر) قابل اجرا خواهد بود. این توافق با هدف کاهش درآمدهای مسکو از صادرات نفت خام در طول جنگ با اوکراین انجام شده است. علاوه‌بر این، این توافق تضمین می‌کند که سقف قیمت نفت روسیه حداقل ۵ درصد کمتر از قیمت بازار نفت خام تعیین شود و قرار است این قیمت هر ۲ ماه یک بار بازنگری شود. به عنوان بخشی از این توافق، کشورهای گروه هفت شرکت‌های کشتیرانی خود را از تسهیل حمل‌ونقل نفت روسیه در صورت فروش بالای سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه منع خواهند کرد.
واکنش روسیه
اقدام اروپا برای تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه در همان آغاز با واکنش روسیه مواجه شد. رئیس‌مرکز توسعه انرژی روسیه هشدار داد این اقدام بهای جهانی نفت را به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه می‌رساند. دیروز «میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز به تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه از سوی کشورهای غربی این طور واکنش نشان داد: «روسیه عرضه نفت به کشورهای اروپایی را پس از اقدام اتحادیه اروپا برای تعیین سقف قیمتی متوقف خواهد کرد...از امسال اروپا بدون نفت روسیه زندگی خواهد کرد.» به گفته اولیانوف، مسکو قبلاً به صراحت هشدار داده بود که به کشورهایی که از سقف قیمتی ضد بازار حمایت می‌کنند، نفت عرضه نخواهد کرد. «اولیانوف» با طعنه به واکنش‌های اروپا و غرب به اتخاذ سیاست‌های روسیه در قبال آنها، افزود: «اتحادیه اروپا به زودی روسیه را برای استفاده از نفت به عنوان یک سلاح سرزنش خواهد کرد.» سخنگوی کاخ کرملین نیز در واکنش به این تصمیم اعلام کرد که کشورش سقف احتمالی تعیین شده توسط کشورهای غربی برای نفت روسیه را نخواهد پذیرفت. «دیمیتری پسکوف» تاکید کرد: «ما در حال ارزیابی وضعیت هستیم. مقدمات خاصی برای چنین سقفی انجام شده است. ما سقف قیمت را نمی‌پذیریم و به شما اطلاع خواهیم داد که پس از پایان ارزیابی، کار چگونه سازماندهی می‌شود.»
مجارستان طرف روس‌ها را گرفت
«پیتر سیجارتو» وزیر خارجه و روابط اقتصادی مجارستان اما در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه گفت که این امر بیشترین ضربه را به اقتصاد اروپا می‌زند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، «پیتر سیجارتو» گفت: زمان آن فرا رسیده تا اتحادیه اروپا درک کند که تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه بیشترین آسیب را به اقتصاد اروپا وارد می‌کند.وی در حساب کاربری خود در فیس بوک نوشت: این دست اقدامات به اقتصاد اروپا آسیب می‌رساند.به جای محدود کردن قیمت نفت روسیه، باید تنوع منابع انرژی افزایش یابد، زیرا این امر منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شود. وی سپس ادامه داد: در طول مذاکرات بر سر سقف قیمت نفت، ما سخت برای منافع مجارستان جنگیدیم و در نهایت به هدف خود رسیدیم؛ مجارستان از سقف قیمت نفتی معاف شد. ما دوباره در حفظ امنیت تامین انرژی کشورمان موفق بودیم.
درخواست ماکرون از فرانسوی‌ها
دولت اروپایی این روزها تمهیدات خود را برای مقابله با کمبود انرژی در زمستان افزایش داده‌اند و روزی نیست که سران اروپا دراین باره اظهارنظر نکنند. با این وجود آنها به جای ارائه راه‌حل بیشتر از مردم می‌خواهند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند. رئیس‌جمهور فرانسه نیز ضمن رد خطر خاموشی برق در این کشور، از شهروندان فرانسه خواست که انرژی کمتری در فصل زمستان مصرف کنند. به گزارش فارس، «امانوئل ماکرون» روز شنبه، گفت دلیلی برای نگرانی در مورد قطعی برق در زمستان امسال وجود ندارد. . ماکرون از مردم خواست انرژی کمتری مصرف کنند. وی این موضوع را رد کرد که خطر خاموشی برق به دلیل مدیریت ناکافی برنامه راه‌اندازی مجدد تاسیسات هسته‌ای این کشور است.رئیس‌اپراتور شبکه برق فرانسه روز پنجشنبه گفته بود فرانسه ممکن است در زمستان امسال با «چند روز» قطع برق رو‌به‌رو شود.
اعتصاب بزرگ در فرانسه
همزمان با درخواست ماکرون برای صرفه‌جویی در مصرف انرژیاعتصاب کارکنان بخش حمل‌ونقل ریلی فرانسه سبب لغو ۶۰ درصد برنامه حرکت قطار‌ها در این کشور شد. شبکه تلویزیونی یورو نیوز در این زمینه گزارش داد: کارکنان این شرکت خواهان بهبود دستمزد‌ها و شرایط کاری هستند. مسافران هم اکنون نگران لغو بیشتر مسافرت‌ها هستند.قرار است مذاکرات بر سر دستمزد‌ها در روز چهارشنبه هفته جاری آغاز شود و اعتصاب ممکن است بیشتر طول بکشد. این اعتصاب در آستانه کریسمس روی می‌دهد.
آلمانی‌هایی که امسال کریسمس ندارند
در آلمان نیز بر اساس نتایج یک نظرسنجی که توسط موسسه پاسخ‌های اجتماعی جدید (INSA) انجام شده است، نزدیک به یک چهارم آلمانی‌ها به دلیل تورم افسارگسیخته امسال در کشورشان قادر به تهیه هدایای کریسمس نیستند. آنها در این نطرسنجی اعلام کردند که تصمیمی برای خریدهای کریسمس  ندارند. به گزارش تسنیم این نظرسنجی که به سفارش روزنامه آلمانی بیلد انجام شد و اسپوتنیک درباره آن گزارش تهیه کرده، نشان داد که 23 درصد از پاسخ دهندگان به هیچ وجه هیچ هدایایی برای کریسمس نمی‌خرند، در حالی که کمتر از نیمی از افراد نشان دادند که می‌توانند خریدهای مربوط به فصل جشن را در درآمد عادی خود قرار دهند. 22 درصد دیگر گفتند که از پس‌انداز خود برای خریدهای کریسمس استفاده خواهند کرد و 3 درصد نیز گفتند که ممکن است حتی بدهی داشته باشند و  نتوانند هیچ  خریدی انجام دهند.
اداره آمار اروپا نرخ تورم مواد غذایی در منطقه یورو طی ماه نوامبر (آبان) را 13.6 درصد اعلام کرد. این رقم نسبت به ماه قبل از آن 0.5 درصد افزایش داشته است. تورم مواد غذایی در این منطقه طی یک سال گذشته جهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. در نوامبر سال قبل(آبان 1400) نرخ تورم مواد غذایی در منطقه یورو فقط 2.2 درصد بوده است که نرخ تورم 13.6 درصدی مواد غذایی در نوامبر امسال بیش از 6 برابر نرخ تورم نوامبر سال قبل است.
دانش‌آموزان گرسنه در انگلیس
در انگلیس هم تحقیقات یک مؤسسه خیریه آموزشی نشان می‌دهد که تعداد دانش‌آموزانی که در انگلیس واجد شرایط دریافت ناهار رایگان مدرسه هستند و قادر به تهیه یک وعده غذایی نیستند، در حال افزایش است. به گزارش تسنیم به نقل از راشاتودی، بر اساس تحقیقات مؤسسه خیریه آموزشی «ساتون تراست»‌، بیش از نیمی از معلمان در انگلیس می‌گویند که تعداد دانش‌آموزانی که واجد شرایط دریافت ناهار رایگان مدرسه هستند و قادر به تهیه یک وعده غذایی نیستند، در حال افزایش است. نظرسنجی انجام‌شده توسط این سازمان نشان می‌دهد که 52 درصد از مدیران ارشد مدارس دولتی شاهد افزایش تعداد این دانش‌آموزان در ترم پاییز بوده‌اند که نسبت آن به 59 درصد از دانش‌آموزان در محروم‌ترین مدارس رسیده است. بیش از نیمی (54درصد) از معلمان مدارس دولتی که در نظرسنجی «ساتون تراست» شرکت کرده‌اند، گفته‌اند که نسبت به گذشته، تعداد بیشتری از کودکان بدون لباس کافی به مدرسه می‌آیند.
گدا در خیابان‌های انگلیس!
عبدالباری عطوان تحلیلگر مطرح جهان عرب نیز که ساکن لندن است درباره اوضاع اسف بار این روزهای مردم این شهر گفت: «آمریکا، اروپا و اوکراین را در جنگ گرفتار کرده است، این جنگ باعث شده قیمت‌ها سر به فلک بکشد و فقر و تورم بی‌سابقه ایجاد شود؛ در هر کوچه و خیابان لندن تعداد زیادی گدا وجود دارد در حالی که قبلا گداها را در خیابان‌ها نمی‌دیدیم»