kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۹۴۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶

دستگیری و شکنجه عالم بزرگ شیعه در عربستان به همراه تمام اعضای خانواده

 
 
منابع خبری از بازداشت یک روحانی برجسته عربستانی و دو پسرش توسط رژیم سعودی در شهر مدینه منوره پرده برداشتند و از شکنجه روحی و جسمی او و خانواده‌اش گفتند.
رژیم آل‌سعود در سال‌های اخیر به ویژه پس از برآمدن «سلمان بن عبدالعزیز» و همه‌کاره شدن پسر سودایی‌اش «محمد بن سلمان» سعی در ایجاد اصلاحات گسترده و پیشروی به سمت یک به اصطلاح توسعه غربی دارد؛ اما باید توجه داشت که آل‌سعود همچنان رژیمی خودکامه و سرکوبگر است و بنیان‌هایِ عصبیتیْ قبیله‌ای در آن همچنان زنده است. شیعیان از اقلیت‌هایی بوده‌اند که همواره در این جزیره و در تحت حاکمیت این رژیم سرکوبگر قبیله‌ای در معرض تبعیض و آزار بوده‌اند. پایگاه اینترنتی «مرآهًْ الجزیره» در همین مورد فاش کرد که مقامات ریاض شیخ «کاظم العمری»، از روحانیون برجسته شیعه در شهر مدینه منوره را برای دومین بار طی یک سال بازداشت کرده‌اند. این رسانه نوشت: «امسال برای خانواده شیخ کاظم العمری یک سال دشوار و سخت است؛ چراکه مقامات سعودی از ماه ژانویه بر شکنجه روحی و جسمی او و خانواده‌اش اصرار دارند.» آن‌طور که ایسنا از مرآهًْ‌الجزیره آورده است: «این نماد شیعه در مدینه و دو پسرش با نام‌های «محمد» و «رجائی» در زندان‌های عربستان به سر می‌برند.»
گفتنی است، شیخ کاظم العمری را که وارث پدرش در رهبری جامعه شیعه مدینه می‌دانند، درحالی بازداشت کرده‌اند که آل‌سعود سعی در بهبود وجهه خود دارد، اما نمی‌تواند سریال بازداشت‌های خود را متوقف کند و همچنان مخالفان و حتی روحانیونی که خیلی هم مخالف محسوب نمی‌شوند ولی از مقبولیت و محبوبیت مردمی برخوردار هستند را دستگیر می‌کند. جالب توجه است که شیخ کاظم العمری هیچ‌گونه فعالیت سیاسی ندارد و صرفاً بر کار و فعالیت مذهبی و دینی خود متمرکز است، از این رو می‌توان انگیزه بازداشت او را جایگاه دینی و مذهبی‌اش در میان شیعیان شهر مدینه منوره دانست. در واقع در کشوری چون عربستان لازم نیست که مخالفت کنید تا دستگیر و شکنجه و اذیت شوید!