kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۹۲۵
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵

آرزوهای لگدمال شده آمریکا و اروپا در بیانیه مشترک بایدن و ماکرون

رئیس‌جمهوری آمریکا و رئیس‌جمهوری فرانسه در بیانیه مشترکی درباره ایران، حمایت خود را از اغتشاشات و نیز ادعاهای خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کردند.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه روز پنجشنبه به وقت محلی، در بیانیه مشترکی در تداوم ادعاهای ضدایرانی خود اعلام کردند واشنگتن و پاریس مصمم هستند که اطمینان حاصل کنند که ایران نمی‌تواند سلاح هسته‌ای تولید کند یا به آن دست یابد.
رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه در بیانیه خود بدون اشاره به تحریم‌های ظالمانه خود علیه ملت ایران‌، ضمن عصبانیت از مقابله قاطع ملت و نظام جمهوری اسلامی با اغتشاشات سازمان‌یافته اخیر از سوی غرب و دنباله‌رو و مزدورشان ادعا کردند: ما به مردم ایران به ویژه زنان و جوانان که شجاعانه برای به دست آوردن آزادی حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود اعتراض می‌کنند، احترام می‌گذاریم.
در این بیانیه مشترک ادعا شده است: آمریکا و فرانسه مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. فرانسه و آمریکا به همکاری با دیگر شرکای بین‌المللی برای رسیدگی به تشدید تنش‌های هسته‌ای ایران، عدم همکاری کافی تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از جمله در مورد مسائل جدی و باقی‌مانده مربوط به تعهدات قانونی ایران ذیل پادمان‌های معاهده منع اشاعه و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور در خاورمیانه، به ویژه ارسال موشک‌ها و پهپاد، از جمله به عوامل غیردولتی، ادامه خواهند داد.
بایدن و ماکرون ادعا کردند: ارسال این تجهیزات می‌تواند شرکای مهم آمریکا و فرانسه در خلیج‌فارس و همچنین ثبات و امنیت در منطقه را تهدید کند. همچنین این اقدامات می‌تواند قوانین بین‌المللی را نقض کرده و به جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین کمک کند.
آنها در ادامه ادعاهای ضدایرانی خود افزودند: فرانسه و آمریکا با شرکای خود برای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و مقابله با این فعالیت‌های ایران همکاری خواهند کرد. دو کشور تلاش‌های مشترکی را برای تقویت چارچوب بین‌المللی جهت محدود کردن فناوری‌های موشکی و پهپادهای ایران در منطقه و فراتر از آن و تلاش‌ عملی برای مقابله با گسترش این تکنولوژی‌ها انجام خواهند داد.
گفتنی است آمریکا و اروپا که یک روز به دنبال باز کردن پیچ و مهره‌های برنامه هسته‌ای ایران و غنی‌‌سازی صفر بود نه تنها موفق به این کار نشدند، بلکه روند غنی‌‌سازی در ایران به‌ویژه در یک‌سال گذشته شتاب قابل توجهی یافت که مورد اذعان همگان قرار گرفته است.
آلمان، انگلیس، فرانسه و ایالات متحده به عنوان طرف بدهکار برجام با صحنه‌گردانی رژیم صهیونیستی، پیش از این در ادامه سیاست شکست خورده فشارحداکثری قطعنامه‌ای را علیه ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد و با فشار سیاسی تصویب کردند که در آن بر اساس اطلاعات ساختگی کشف ذرات اتمی در مکان‌های اعلام نشده در ایران، خواستار همکاری تهران با آژانس برای حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی شده است.
به گزارش ایرنا ادعای کشف ذرات اتمی سه سال پیش از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح و سپس توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رسانه‌ها دامن ‌زده شد. جمهوری اسلامی ایران که بارها ادعاهای مطرح شده را رد و تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست با افزایش توان هسته‌ای خود به قطعنامه شورای حکام پاسخ داد.
بر اساس گزارش سازمان انرژی اتمی، ایران تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد را برای نخستین بار در تاسیسات هسته‌ای فردو افزایش داد و روند تعویض سانتریفیوژهای نسل اول با ماشین‌های پیشرفته ۶-IR را در نطنز آغاز کرد.
سه کشور اروپایی عضو برجام که با اهمال و بی‌عملی خود توافق هسته‌ای را به پوسته‌ای خالی تبدیل کرده‌اند، با صدور بیانیه‌ای مشترک واکنش ایران را «غیرقابل قبول» دانسته و ادعا کردند که اقدامات صورت گرفته فراتر از محدودیت‌های برجام است و آن را تهی‌تر می‌کند. ادعایی که با واکنش سفیر روسیه مواجه شد و وی با انتشار توئیتی تصریح کرد که وضع کنونی ناشی از بی‌مسئولیتی طرف‌های غربی در اجرای تعهدات برجامی است.