kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۷۳۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۹

بودجه 700 میلیون دلاری بن سلمان برای تغییر هویت عربی اسلامی یک جزیره شیعه‌نشین

 
 
به دنبال انتشار اخباری مبنی بر سرمایه‌گذاری ۷۰۲ میلیون دلاری آل‌سعود در پروژه گردشگری جزیره شیعه‌نشین «تاروت»، مخالفان نسبت به تلاش ریاض برای تغییر هویت عربی و اسلامی این جزیره هشدار دادند.
ولی‌عهد سودایی سعودی که درک درستی از توسعه دارد، گویا پیشرفت را در نابودی تمام میراث تاریخی می‌بیند. درحالی که حکومت رژیم سعودی در تلاش است تا موقعیت تاریخی جزیره «تاروت» و ویژگی‌های باستانی آن را از بین ببرد، «انجمن مخالفان شبه جزیره عربستان» نسبت به تلاش «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی برای تغییر کلی هویت این جزیره شیعه‌نشین مانند دیگر آثار و بناهای تاریخی و اسلامی در مناطق مختلف، از جمله مراکز دیدنی اسلامی در مکه مکرمه و مدینه منوره، محله‌های تاریخی در شهر جده و مناطق دیگر هشدار داده است.
در بیانیه‌این انجمن آمده است: «آنچه محمد بن‌سلمان تحت عنوان «راهنمای توسعه جزیره دارین و تاروت و طرح‌های وسوسه‌انگیز» اعلام کرده در چارچوب پروژه‌های گمراه‌کننده قرار می‌گیرند که نیازهای مردم را برآورده نمی‌کند بلکه هدفش در وهله نخست ایجاد هویتی جدید و تضعیف تنوع فرهنگی مناطق شبه جزیره عربستان است.»
انجمن مخالفان شبه جزیره عربستان در ادامه تأکید کرده است: «این تنها پوششی برای پنهان کردن فساد اداری و غفلت عمدی است که در بدنه نهادهای سعودی نفوذ کرده است. این طرح درحالی مطرح شده است که حکومت سعودی نسبت به مطالبات مردم این جزیره برای ساخت یک بیمارستان عمومی بی‌توجه بوده است و افزون بر این بسیاری از پروژه‌های عمرانی و توسعه زیرساخت‌ها در این جزیره تعطیل شده‌اند. این مسائل ثابت می‌کند که هدف؛ تغییر موقعیت تاریخی فرهنگی است.»