ورود شبکه رشد آموزش و پرورش به ارتقای سواد تنظیمگری صوتو تصویر (اخبار ادبی و هنری)
نشست مشترک مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش و سرپرست اداره کل توسعه شبکه تنظیمگران اجتماعی سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوتو تصویر فراگیر با موضوع بررسی زمینههای همکاری طرفین برگزار شد.
بنابراین گزارش دکتر محمدمهدی مؤمنیها، سرپرست اداره کل توسعه شبکه تنظیمگران اجتماعی در ابتدای نشست به تشریح ساختار سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر، همچنین مسئولیت اداره کل توسعه شبکه تنظیمگران اجتماعی ذیل معاونت کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا پرداخت و بر اهمیت گسترش مباحث سواد تنظیمگری صوت و تصویر فراگیر از مقطع ابتدایی و از کلاس اول تحصیلی در نظام آموزشوپرورش تاکید کرد.
وی در ادامه به برنامههای اداره کل توسعه شبکه تنظیمگران اجتماعی در راستای اشاعه سواد رسانهای و سواد تنظیمگری رسانه و اقداماتی ازجمله بررسی انتقادات مردمی در سامانه شکایات مردمی ساپرا، برنامهریزی برای برگزاری نخستین جشنواره ملی سواد رسانهای و همکاری با سازمانهای مردمنهاد در راستای تنظیمگری مردم محور در فضای مجازی پرداخت.
مؤمنیها با تاکید بر ضرورت گفتمانسازی در حوزه تنظیمگری فضای مجازی درخصوص سامانه ساپرا گفت: این بستر فراهم شده تا کاربران در ایجاد یک فضای مجازی پاک در حوزه صوت و تصویر فراگیر مشارکت کنند.
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی وزارت آموزشوپرورش هم ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این دفتر، با تأکید بر اهمیت ویژه سواد رسانهای و آموزش آن در سطوح مختلف و مقاطع مختلف تحصیلی بیان کرد: متأسفانه رویکرد مدارس و خانوادهها بیشتر معطوف به تقویت دروس مرتبط با کنکور برای دانشآموزان است و این امر موجب کمتوجهی به دروس مهارتی از جمله سواد رسانهای شده است.
مذنبی در ادامه به وظایف بخشهای مختلف دفتر انتشارات و فناوری آموزشی از جمله مجموعه مجلات رشد پرداخت و گفت: قبل از شیوع کرونا، شمار این نشریات به چهل میلیون جلد رسید و امروز دوازده میلیون جلد از مجموعه مجلات رشد برای سنین مختلف به فروش میرسد.
وی خاطرنشان کرد: شبکه رشد، معاونت تولید، انتشارات مدرسه، سینما فلسطین و بنیاد آیسیدیال از ظرفیتهای دفتر انتشارات و فناوری آموزشی برای ارتقای سواد تنظیمگری صوتو تصویر فراگیر دانشآموزان و خانوادههای ایشان است.
در ادامه طرفین توافق کردند در راستای ترویج سواد تنظیمگری صوت و تصویر فراگیر از ظرفیت تولید محتوا در کتب درسی و مجلات رشد و سایر مجلات و همچنین همکاری در زمینه جشنوارههای رشد استفاده کنند.