kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۵۳۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱
اعترافات خواندنی رسانه‌های صهیونیستی

جام جهانی، نمایشگاه نفرت ملت‌ها از اسرائیل

جام جهاني قطر براي صهيونيست‌ها به يك «كابوس» بدل شده است. «نفرت» کلمه‌ای است که خبرنگاران صهیونیست برای توصیف شرایط خود پس از مواجه شدن با تماشاچیانی که از سراسر دنیا برای تماشای فوتبال به قطر آمده‌اند، به کار می‌برند. آنها می‌گویند بارها مجبور شده‌اند برای نجات خود بگویند، اهل سرزمین دیگری هستند.

 

سرويس خارجي-

جام جهاني 2022 در دوحه قطر، فقط ركورددار گران‌ترين جام جهاني فوتبال با 220 ميليارد دلار هزينه نيست، بلكه اين جام جهاني تبديل به يكي از سياسي ترين‌های خود شده است. در حالي كه تا قبل از برگزاري اين مسابقات و در روزهاي نخست برگزاري اين جام فشارهاي رسانه‌اي زيادي روي برخي تيم‌هاي ملي كشورها از جمله تيم ملي ايران وارد بود تا اين تيم را منزوي و به حاشيه رانده شده نشان دهند، اما ادامه رقابت‌هاي جهاني در دوحه ورق را به سمت ديگري چرخاند و نام فلسطين بيش از هر رويداد ديگري پرتكرار شد. از بازوبند گرفته تا پرچم‌ها و پوسترها از سوي تماشگران در ورزشگاه‌ها تبديل به ابزار همبستگی با فلسطین در جام جهانی شده و در حالي كه فلسطين تيمي در اين مسابقات ندارد، اما به نظر مي رسد كه بيش از هر كشور ديگري در مسابقات جام جهاني تشويق مي‌شود و حتي تعداد هوادارانش از همه تيم‌هاي فوتبال معروف جهاني بيشتر است.
شاید برای عده‌ای باور کردنی باشد اما تقریبا این روزها هر مسابقه فوتبالي كه در ورزشگاه‌هاي دوحه برگزار مي شود، به صحنه اعلام همبستگي با فلسطين و انزجار از صهیونیست‌ها تبديل شده و در ميانه برگزاري مسابقات، بسیاری از هواداران با چفيه فلسطینی دیده مي‌شوند. برخی از تماشاچيان هنگام بازي‌ها حتی به اجرای رقص دبکه كه یک رقص محلی سنتی فلسطینی است و اغلب در مواقع جشن و عروسی در فلسطين اجرا می‌شود، روی مي آورند تا همبستگي خود را با فلسطيني‌ها نشان دهند. حمایت از فلسطین به صورت آنلاین نیز مشهود است و گردشگران جام جهاني براي انتشار تصاوير خود در فضاي مجازي از هشتگ #RaisePalestineFlag (پرچم فلسطين را بالا ببريد) برای به اشتراک گذاشتن عکس‌ها و ویدیوها استفاده می‌کنند.
آزادي فلسطين، شعار محوري جام جهاني
در همین رابطه ميدل ايست آي گزارش داده بسیاری از کسانی که پرچم فلسطین را در دست دارند این کار را به عنوان نوعی اعتراض عليه حضور گردشگران صهيونيست در مسابقات جام جهانی انجام می‌دهند، هرچند حمایت از فلسطین در طول جام جهانی تاکنون به طرق مختلف آشکار شده است. در یکی از ویدئوها، هواداران مراکشی که در بازی با کرواسی شرکت کرده بودند، پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند. همچنین صدای هوادارانی که پس از مسابقات در نقاط مهم و مقاصد توریستی دوحه قدم می‌زدند و در حمایت از فلسطین شعار آزادي فلسطین را سر مي دهند، در مناطق گردشگري و در مجاورت هتل‌ها و محل تجمع مسافران اروپايي شنيده مي شود. همچنين برخی هواداران قطري در ساعات مختلف روز در حال پخش پرچم فلسطین در بین هواداران هستند.
بايكوت رسانه‌هاي صهيونيستي
به هر ميزان كه حمايت از فلسطين در جام جهاني قطر پررنگ است، نفرت از اشغالگران صهيونيست نيز در اين رويداد موج مي زند. الجزيره در این باره نوشته بسياري از گردشگران از خبرنگاران رسانه‌هاي صهيونيستي دوري كرده و از حضور در مصاحبه با اين خبرنگاران خودداری مي كنند. تعداد ديگري نيز رو‌به‌روي دوربين خبرنگاران صهيونيستي، پرچم فلسطین را به اهتزاز در مي آورند و باعث خشم آنها می‌شوند.
«نفرت از اسرائيل» در جريان مسابقات جام جهاني حتي از نگاه رسانه‌هاي صهيونيستي نيز مغفول نمانده و روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت در شماره روز یکشنبه خود موضوع تنفر از اسرائیلی‌ها در خیابان‌های دوحه در حاشیه جام جهانی قطر را این طور بررسي كرده و گفته است:
«اسرائیلی‌ها که طی سال‌های اخیر روابط خود را با 4 کشور عربی عادی‌‌سازی کردند، گمان می‌کردند که توانسته‌اند در میان ملت‌های اسلامی و عربی جایی برای خود بازکنند، اما جام جهانی قطر ثابت کرد که با وجود عادی‌‌سازی روابط برخی نظام‌های رسمی عربی، مردم این کشورها تحت هیچ شرایطی حاضر به دوستی و عادی‌‌سازی روابط با اسرائیلی‌ها نیستند.» یدیعوت آحارونوت در صفحه اصلی خود در مطلبی تحت عنوان «جام تنفر» نوشته «خیابان‌های دوحه برای اسرائیلی‌ها بسیار خطرناک است و آنها این‌جا از هر طرف در معرض دشمنی قرار دارند و تهدید می‌شوند.»
ما منفوریم
همچنين «راز ششنیک»، خبرنگار تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به نگاه منفي گسترده و جو ضد‌اسرائيلي غالب در جام جهاني قطر در توئيتر خود نوشت: «من همیشه فکر می‌کردم که مشکل از دولت‌هاست. اما در قطر فهمیدم که نفرت مردم در خیابان از ما چقدر است. پس از 10 روز اقامت در دوحه، نمی‌شود از آنچه در این‌جا بر ما می‌گذرد حرف زد. ما این‌جا محصور شده‌ایم. ما با احساس بسیار بد این‌جا را ترک خواهیم کرد. ما این‌جا در کنار ایرانی‌ها، لبنانی‌ها، قطری‌ها، سوری‌ها راه می‌رویم و همه آنها نگاه‌های غضبناکی به ما می‌کنند. تنها نگاه عربستانی‌ها کمی متفاوت است. ما تصمیم گرفتیم این‌جا خودمان را اکوادوری جا بزنیم».
اين خبرنگار در ادامه نوشت: «بعد بازی برزیل بدترین تجربه را داشتیم. ما می‌خواستیم با هواداران برزیل عکس بگیریم اما مسلمان‌ها مدام می‌آمدند و پرچم فلسطین را کنار ما بلند می‌کردند و عکس را برهم می‌زدند. به‌عنوان یک اسرائیلی لیبرال همیشه فکر می‌کردم مشکل ما با اعراب و مسلمان‌ها با دولت‌های آنهاست. اما من این‌جا از مستی پریدم و فهمیدم که چقدر مسلمان‌ها از ما متنفرند و این ربطی به دولت‌ها ندارد.»
همچنين زمانی که خبرنگار شبکه کان ۱۱ اسرائیل تلاش مي كند كه با طرفدار عربستانی گفت‌وگو کند، شهروند عربستاني با عصبانیت این درخواست را رد می‌کند و می‌گوید اسرائیلی در کار نیست و اسم آن سرزمین، فلسطین است. این‌جا کسی از تو استقبال نخواهد کرد. این خبرنگار صهيونيستي پیشتر، در بازی ایران و ولز با شعار مرگ بر اسرائیل طرفداران فوتبال بدرقه شده بود.
شكست عادي سازي در قطر
به گفته كارشناسان، يكي از كار ويژه‌ها و اهداف رسانه‌هاي صهيونيستي از حضور در جام جهاني قطر، سنجش میزان عادي سازي روابط با ملت‌هاي عرب بود كه واكنش‌هاي منفي گسترده در دوحه حكايت از آن دارد كه اين هدف با شكست کامل مواجه شده است. خبرنگار « کانال عبری 12» در قطر نيز اين مسئله را تائيد مي كند و با اشاره به وجود امضای چهار توافقنامه عادی ‌سازی، مي گويد: «اکثریت مردم عرب، حضور ما در این‌جا را دوست ندارند.»
خبرنگار شبکه 13 تلویزیون رژيم اسرائيل حتي صحنه‌هايي بدتر را براي صهيونيست‌ها در قطر روايت مي كند و مي گويد خبرنگاران رسانه‌هاي عبري زبان حتی جرات ندارند میکروفون‌هايشان را بیرون آورده و مثلا در کنفرانس مطبوعاتی تیم‌ها از کادر فنی سؤال كنند. تصاویر متعددی هم منتشر شده که مردم به محض مطلع شدن از صهیونیست بودن خبرنگار، مثل برق از آنها دوری کرده و تحقیرشان می‌کنند.
گفتنی است این گزارش‌های مستند و خواندنی همچنین فاصله آنچه در رسانه‌ها درباره رژیم صهیونیستی گفته می‌شد با آنچه در واقع هست را به خوبی نشان داد.
 تشديد تدابير حفاظتى از مقامات صهيونيستي در خارج
همزمان با شرايط نامساعدي كه براي صهيونيست‌ها در جام جهاني قطر ايجاد شده، مقامات اين رژيم نيز نسبت به سفر به خارج ترس و واهمه دارند. در اين ارتباط گفته شده كه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی قصد دارند در سایه افزایش تهدیدات علیه مقامات و مسئولین این رژیم سطح حفاظت و مراقبت از این افراد را در سراسر کشورهای جهان ارتقا دهند. همچنين قرار است حفاظت از مسئولین اسرائیلی ساکن در خارج از سرزمین‌های اشغالی به ویژه افسران سابق موساد که در انجام اقدامات تروریستی و خرابکارانه علیه جمهوری اسلامی ایران نقش داشته‌اند تقویت شود. به نظر مي رسد كه  ترس از اقدام متقابل ایران به منظور مجازات عاملین ترورها و عملیات‌های خرابکارانه سبب تشدید نگرانی‌ها نزد مقامات امنیتی و اطلاعاتی تل آويو شده است.