kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۴۲۳
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲

اخبار ویژه

 
 
دست اپوزیسیون رو شد؛ با ایران قوی مشکل دارند
بعد از گذشت حدود هفتاد روز از زمانی که فتنه اغتشاشات کلید خورد، حالا دیگر واقعیت اغتشاش و آشوب برای بی‌اطلاع‌ترین مردم هم آشکار شده است.
جهان‌نیوز در این باره ضمن مرور برخی اخبار و اتفاقات نوشت: موارد بسیاری هست که نشان می‌دهد حامیان این حوادث با ایران قوی مشکل دارند.
برنامه بمب‌گذاری در دو هواپیمای مسافربری که اخیرا افشا شد، ویژه کشتن مدافعان جمهوری اسلامی بود یا آنکه هرکسی مسافر آن هواپیما بود اعم از انقلابی و ضدانقلابی جان خود را از دست می‌داد؟ در جریان اغتشاشات اخیر از اولین اقدام‌ها‌، بارها به پرچم ایران جسارت شد. همچنین در بازی ایران انگلیس عده‌ای در فضای حقیقی و مجازی از باخت ایران خوشحال شدند و برای گل‌های انگلیس سوت و کف زدند. به فرض رویایی‌شان، اگر جمهوری اسلامی در همین ایام سقوط می‌کرد، تیم ایران به جام جهانی نمی‌رفت؟ و آیا بازیکنانی غیر از همین بازیکنان در مقابل حریفان خود قرار می‌گرفت؟ (همین‌ها بعد از پیروزی ایران مقابل ولز که موجب شادی و جشن مردم در خیابان‌ها شد، عزادار شدند!)
نویسنده می‌افزاید: تروریست‌های حرم شاهچراغ و یا ایذه و اصفهان و یا عاملان عملیات ترور در مجلس شورای اسلامی دنبال کشتن مدافعان نظام و بسیجی و سپاهی بودند و یا با ترور کور، جان هرکسی را که توانستند گرفتند؟ برنامه بمب گذاری در دو هواپیمای مسافربری که اخیرا افشا شد، ویژه کشتن مدافعان جمهوری اسلامی بود یا آنکه هرکسی مسافر آن هواپیما بود اعم از انقلابی، ضدانقلاب و بی‌تفاوت جان خود را از دست می‌داد؟
هدف آمران گروه‌های دستگیر شده برای برنامه بمب گذاری در بین اغتشاشگران، حذف بسیجیان بوده و یا اتفاقا مستقیما قصد کشتن همین مثلا معترضان را به نیت نسبت دادن به جمهوری اسلامی داشتند؟
بوش، اوباما، ترامپ و بایدن همه در دوران خود جسورانه از حمله نظامی به ایران و یکسان کردن ایران با خاک گفته‌اند. به فرض وقوع این خیالات خام، فقط حامیان جمهوری اسلامی مورد هدف واقع می‌شدند یا همه ملت ایران با هر نوع تفکر و حتی مخالفت جدی با جمهوری اسلامی؟
تجزیه‌طلبان کرد(کومله و دموکرات) رسما و صریحا حضور خود در عملیات‌های مسلحانه جوانرود، مهاباد، پیرانشهر و بوکان را اعلام کردند.
امثال مصی علینژاد و حامد اسماعیلیون، با شعارهایی از جنس زن، زندگی، آزادی به نشست ناتو رفته و درخواست حمله نظامی به ایران کردند. به فرض تحقق این رویاها، اگر ناتو به ایران حمله کند، چگونه بین کشته شدن مثلا معترضان با حامیان جمهوری اسلامی فاصله ایجاد می‌شود؟ قرار است کدام زیرساخت‌هایی که برای خدمت به مردم آماده شده نابود شود؟
بله همه دعواها سر ایران است. دشمنان با «ایران قوی» مشکل دارند.
 
ابلهان اپوزیسیون را یک دلال صهیونیست به ملاقات ماکرون برد
چند تن از زنان وابسته با اپوزیسیون را کسی به ملاقات ماکرون برد، که یک صهیونیست دوآتشه است و در کارنامه خود، کمک به جنگ داخلی لیبی را دارد.
در این باره، سیدجواد طباطبایی در کانال تلگرامی خود نوشت: خبرگزاری‌ها گزارش کردند که چند تن از بانوان ایرانی به دعوت رئیس‌جمهور فرانسه در کاخ الیزه با او دیدار کرده‌اند. برای کسانی که خبرهای سیاسی را اندکی جدّی‌تر، و کمی بیشتر از ظاهر خبرها، دنبال می‌کنند، به‌ویژه با توجه به شخصیت سخت گمنام بانوان دیدارکننده، این گزارش شگفت می‌نمود. رسانه‌های فارسی عکس‌هایی نیز از این دیدار منتشر کردند که اصل خبر را تأیید می‌کرد. 
آنچه در رسانه‌های فارسی‌زبان بازتاب چندانی پیدا نکرد این بود که طرف دعوت‌کننده در فرانسه، شخصی به نام برنار‌ـ آنری لِوی بود و هم ‌او ترتیب ملاقات با رئیس فرانسه را داده است. خبرنگار روزنامه فرانسوی فیگارو، که در جریان این دیدار بود و گزارشی نیز از آن تهیه کرده بود، اعلام کرد که کاخ ریاست جمهوری مایل نبود برنارـ آنری لوی در عکس حضور داشته باشد. 
گزارش یورونیوز فارسی چنین است: «ژورژ مالبرونو، خبرنگار روزنامه فیگارو، به نقل از منبعی در کاخ الیزه، گزارش داد که دفتر ریاست جمهوری فرانسه مایل نبود برنارـ‌ هانری ‌لوی، نویسنده فرانسوی و چهره رسانه‌ای مشهور در جریان دیدار امانوئل ماکرون با گروهی از زنان مخالف حکومت ایران در عکس‌ها دیده شود.» 
اگر نیازی به‌دلیلی برای مشکوک بودن اصل دیدار وجود داشت، می‌شود گفت از آسمان نازل شد. کسانی مانند من، که در دهه شصت و هفتاد سده گذشته دانشجوی دانشگاه پاریس بوده‌اند، به خوبی می‌دانند که مشکوک‌تر از این شخص، حتی در فرانسه، وجود ندارد.
لوی از یهودیان متولد الجزیره و از دانشجویان دانشسرای عالی پاریس است. او در دوره دانشجویی از شاگردان مائویست لوئی التوسر و شارل بتلهایم بود. او از آن پس از مائویسم به سوسیالیسم گروید و به رهبر حزب سوسیالیست فرانسه، فرانسوا میتران، نزدیک شد و در شمار نزدیکان او درآمد، اما شگفت اینکه سال‌ها پس از آن نیز اعلام کرد که حزب سوسیالیست تمام شد و باید منحل شود!  
در دهه هشتاد، لوی، با گروهی از همفکران خود، از مائویسم به راست، و در مواردی، به راست افراطی گرایش پیدا کرد و گروه دست راستی «نوفیلسوفان» را ایجاد کرد. در جریان انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، در 2014، او از نامزد راست لیبرال، نیکلا سارکوزی، حمایت کرد، اما با شکست او در انتخابات مناسبات حسنه خود را فرانسوا اولاند، نامزد حزب سوسیالیستی که قرار بود منحل شود، حفظ کرد و در 2015 گروهی از کردها را به ملاقات همین اولاند برد. 
در 2107، دانشگاه اسرائیلی بار ایلان برای «سهم مؤثری که او در بیش از چهل سال برای تحقق آرمان مردم و ملت یهود» داشته دکترای افتخاری به او داد. او پیش‌تر نیز همین درجه را از دو دانشگاه تل‌آویو و اورشلیم نیز گرفته بود. 
از شاهکارهای لوی در سیاست عملی تشویق دولت فرانسه برای فراهم کردن مقدمات سقوط قذافی بود و اعلام کرد که در این جنگ «من وفاداری به نامم، به صهیونیسم و اسرائیل را همچون پرچمی به دوش کشیدم.» لوی از آن پس نیز تأکید کرد که با شرکت در بحران لیبی «به فکر منافع اسرائیل بوده است». لوی یکی از میلیونرهای فرانسوی و مالک هفت شرکت مالی و اداره املاک است.  
از لوی کتاب‌های بسیار و نیز چند فیلم و نمایشنامه انتشار یافته که با گذشت زمان اقبال خوانندگان به آنها روزبه‌روز کمتر شده است. شخصیت‌های علمی مهم فرانسه بر آنند که نوشته‌های او انباشته از اشکالات، جعلیات و بدفهمی‌های بسیار است و نباید او را جدی گرفت.
یکی از فاجعه‌بار‌ترین بی‌دانشی او در فلسفه آن بود که با استناد به کتاب فیلسوفی به نام ژان‌ـ باتیست بوتول انتقادهایی را به فلسفه کانت وارد کرده بود، اما نمی‌دانست که چنین فیلسوفی وجود ندارد و ساخته یکی از روزنامه‌نگاران کَنار آنشنه- هفته‌نامه‌ای طنز فرانسوی- است.
معجزات برنار‌ـ آنری لوی اندک نیست؛ آنچه گفتم یک از هزار بود. لوی مردی هزارچهره است، اگرچه در سال‌های اخیر اهمیت خود را از دست داده و، به نوشته یکی از روشنفکران فرانسوی، ذکر خیر او «مایه انبساط خاطر در محافل» دوستان است! این لوی برای ما اهمیتی ندارد، اما بسیاری از ایرانیان- مانند این بانوان هموطن- که از فرط جاه‌طلبی در سیاست با بلاهت پهلو می‌زنند، نمی‌دانند که آدم مجانی با ماکرون- و پیش‌تر با پمپئو و بسیاران دیگر- دست نمی‌دهد و عکس نمی‌گیرد.
من می‌دانم که جاه‌‌طلبی برخی از این بانوان مانند طاعون است که- به تعبیر زیبای یک رجل سیاسی ایتالیایی- تنها می‌توان از آن فرار کرد. این یادداشت ناچیز را برای جوانان وطن می‌نویسم که بدانند کسانی که «آدم‌های خنده‌دار» دست آنان را می‌گیرند و در دست ماکرون می‌گذارند، شاید، هدف‌هایی را دنبال کنند که جوان ایرانی را از چاله درآورد و در چاه بیفکند!
یادآور می‌شود دو هفته قبل مصی علی‌نژاد به همراه چند زن دیگر با ماکرون ملاقات کرده بودند.
 
غافلگیری سرویس امنیتی اسرائیل از «بمب‌گذاری با کیفیت بالا»
پلیس رژیم صهیونیستی می‌گوید: بمب‌های منفجر شده در اورشلیم (بیت‌المقدس) کیفیت بالایی داشته و سلول‌های سازمان‌یافته، آنها را کار گذاشتند.
روزنامه تایمز اسرائیل در این‌باره نوشت: یک افسر ارشد گفت پلیس در جست‌وجوی سلول‌های سازمان‌یافته‌‌ای است که صبح چهارشنبه دو دستگاه انفجاری «کیفیت بالا» در دو ایستگاه اتوبوس نزدیک ورودی اورشلیم منفجر کرد و یک تن را کشت و بیش از ۲۰ تن دیگر را مجروح کرد.
پلیس با توجه به عملیات تعقیب تروریست‌هایی که با کار گذاشتن بمب در ایستگاه اتوبوس یک نفر را کشتند و بیش از ۲۰ تن را مجروح کردند، سطح آماده‌باش را بالا برد؛ یک افسر ارشد پلیس گفت هیچ هشدار مشخصی پیش از حمله داده نشد.
یک افسر ارشد گفت: پلیس در جست‌وجوی سلول‌های سازمان‌یافته تروریستی است که دو دستگاه انفجاری «کیفیت بالا» در دو ایستگاه اتوبوس نزدیک ورودی اورشلیم منفجر کرد و یک تن را کشت و بیش از ۲۰ تن دیگر را مجروح کرد.
رئیس ‌شاخه عملیاتی پلیس در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت «دو دستگاه انفجاری قوی با سطح بالای تخریب» را در علفزار پشت ایستگاه اتوبوس مخفی کرده بودند.
اولین انفجار در نزدیکی ورودی اصلی شهر در «گیوات شائول»، ‌اندکی بعد از ۷ صبح، در اوج ترافیک صبح منفجر شد. دومین انفجار ‌اندکی بعد از ۷:۳۰ صبح در تقاطع «رمات»، ورودی دیگر شهر منفجر شد.
طبق گفته مقامات درمانی، در این دو انفجار، یک نفر کشته و ۲۲ تن مجروح شدند که یکی از آنها جراحات وخیم دارد و سه تن در وضعیت‌های وخیم تا متوسط قرار دارند. بنا به اظهار سفیر کانادا در اسرائیل، فردی که در اولین انفجار کشته شد، دوتابعیتی، و شهروند کانادا و اسرائیل هر دو بود. بنا به گفته مقامات پلیس، دو بمب که از راه دور منفجر شدند، با میخ پر شده بودند تا تلفات را به حداکثر برسانند.
«سیگال بار زیوی» معاون کمیسر گفت: بنا به نوع حمله، و دو انفجار تقریبا مشابه در فاصله یک و نیم ساعت در دو ایستگاه اتوبوس، پلیس گمان دارد این حمله کار یک فرد نیست، بلکه دست یک شبکه سازمان‌یافته در کار است.
او افزود: هیچ هشدار مشخصی از حمله چهارشنبه داده نشده بود اما اطلاعات محرمانه‌ای بوده که به شکلی کلی به احتمال حمله‌های برنامه‌ریزی شده اشاره داشته است.
«بار زیوی» گفت در پی این حمله پلیس سطح آماده‌باش خود را بالا برد.
وبسایت خبری وای-نت با استناد به مقامات دفاعی بینام نوشت؛ عاملان بمب‌گذاری، مسیر را به خوبی می‌شناخته‌اند و حمله را از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی کرده بودند. ارزیابی فوق حاکی است مهاجمان مستقلا عمل کرده‌اند و رابط و راهبری در گروهی بزرگ‌تر نداشته‌اند. هنوز کسی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است اما گروه‌‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطینیان از این حمله استقبال کردند.
 
وضعیت ارّه‌نشینی محافل آمریکایی درباره پهپاد‌های ایران
نیویورک‌تایمز با ادعای این که برخی قطعات به کار رفته در پهپادهای جنگی ایرانی، آمریکایی هستند، از دور خوردن تحریم‌ها در این حد ابراز تعجب کرد.
البته همین تحلیل هم نشانه پیشرفت محافل رسانه‌ای آمریکا محسوب می‌شود؛ چرا که همان‌ها تا چندی قبل، اصل خبر تولید پهپاد‌ها و موشک‌های فوق مدرن را انکار و ادعا می‌کردند تصاویر منتشره، فتوشاپ است(!) اما حالا گویا برای اینکه خود را از تک‌وتا نیندازند، مدعی شده‌اند که برخی قطعات پهپاد‌های ایرانی، از آمریکا وارد شده‌اند.
روزنامه نیویورک‌تایمز در این زمینه نوشت: تحقیقات نشان می‌دهد که پهپادهای ایرانی که روسیه در حمله به اهداف نظامی و غیرنظامی اوکراین استفاده کرده، به‌رغم تحریم‌ها، با قطعات تولیدی در شرکت‌های آمریکایی و سایر کشورهای اروپایی ساخته شده‌اند. این شرکت‌ها به‌طور عمده در آمریکا اروپا و آسیا مستقر هستند. تحقیقات انجام‌شده در کی‌یف نشان می‌دهد که برخی قطعات پهپادهای انفجاری و دیگر مهمات هدایت‌شده که در اختیار روسیه قرار گرفته‌اند به‌طور عمده از سال ۲۰۲۰ در آمریکا ساخته شده‌اند. این قطعات، شامل نیمه‌رسانا‌ها و دیگر ترکیبات پیشرفته الکترونیکی، مارک‌هایی دارند که نشان می‌دهد در سال‌های اخیر و در شرایطی که ایران تحت تحریم بوده ساخته شده‌اند. یکی از موشک‌های هدایت‌شده با پهپادها به‌تازگی و در همین ماه مه گذشته ساخته شده است.
نیویورک‌تایمز نوشت: این که این قطعات چگونه با وجود تحریم‌ها به ایران راه یافته‌اند، معلوم نیست. مارک روی قطعات نشان‌دهنده شرکتی است که قطعه را فروخته است، اما الزاما سال یا محل ساخت آن را نشان نمی‌دهد.
این تحقیقات از سوی سازمان تحقیقات تسلیحات درگیری (CAR) انجام شده است. این گروه مستقر در انگلیس، سلاح‌ها و مهمات استفاده‌شده در جنگ‌ها را رهگیری می‌کند. تیم کوچکی از محققان اوایل ماه نوامبر به دعوت خدمات امنیتی اوکراین، از کی‌یف پایتخت این کشور بازدید کردند.
این تیم تحقیقاتی، بقایای سه مدل از هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته ایرانی شامل شاهد-۱۳۱ و شاهد-۱۳۶ را که برای برخورد با هدف و انفجار در هنگام برخورد طراحی شده‌اند و پهپاد مهاجر-۶ را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
اوکراینی‌ها گفته‌اند که نیروهای روسی از شاهد-۱۳۶ برای نابودی هویتزرهای ارائه‌شده توسط آمریکا و همچنین نیروگاه‌های برق استفاده کرده‌اند. در ماه سپتامبر، پس از حمله نیروهای روسی به غیرنظامیان با این سلاح‌ها، دولت بایدن تحریم‌های جدیدی را علیه شرکت ایرانی تولید‌کننده پهپادهای شاهد اعلام کرد. انگلیس و اتحادیه اروپا همین شرکت را در ماه اکتبر تحریم کردند.
دیمین اسپلیتر که هدایت این تیم تحقیقاتی را برعهده داشت، گفت: بسیاری از اجزای این تسلیحات از آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا و حتی با وجود تحریم‌های مختلف علیه ایران، تامین شده که این امر، بی‌اثر بودن چنین اقدامی را نشان می‌دهد.
این گروه می‌گوید: تحلیل پهپادهای ایرانی که از سال ۲۰۱۷ در خاورمیانه دیده می‌شود، نشان می‌دهد که این تسلیحات از نظر پیچیدگی و قابلیت، تقویت شده‌اند.