kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۳۵۱
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
آمریکا میدان نبرد- 67

مردم زیر ذرهّ‌بین دولت تروریستی آمریکا

 
 
 
مترجم: دکتر احمد دوست‌محمدی
نویسنده: دکتر جان‌دبلیو. وایتهد
شما می‌توانید براساس خریدهایی که می‌کنید، جاهایی که می‌روید، آنچه در انظار عمومی انجام می‌دهید و چگونگی انجام کاری مورد ردگیری قرار بگیرید. نرم‌افزار بازشناسی چهره، نویدبخش ایجاد جامعه‌ای است که در آن هر فردی، به محض اینکه در انظار عمومی ظاهر می‌شود و در حالی که دنبال کارهای روزمره خود است، مورد ردگیری و ثبت و ضبط قرار می‌گیرد. هدف این است که عوامل حکومت قادر باشند از جمعی مردمی تصویربرداری کنند و همزمان تک‌تک افراد حاضر در جمع را مورد شناسایی قرار دهند. برنامه‌های بازشناسی چهره، در دسترس همه ایالت‌ها در سراسر کشور قرار دارند. در واقع، همان‌طور که خواهیم دید، اف‌بی‌آی در حال توسعه یک برنامه یک میلیارد دلاری، تحت عنوان تشخیص هویت نسل آینده1 است که شامل ایجاد یک پایگاه داده‌های کلان از تصاویر سر و صورت 
برای پلیس در سراسر کشور است. یک شرکت نشانه‌گذاری روسی، سینکرا،2 «از فناوری چهره‌نگاری، به منظور طراحی پیام‌های بازاریابی برای مشتریانش براساس جنس، سن و خلق و خوی آنها، استفاده می‌کند.» همان‌طور که نماینده یک کمپانی خاطر نشان کرد، «چنانچه شما یک مرد عصبانی 30 ساله باشید، و جمعه شب باشد، [نرم‌افزار سینکرا] می‌تواند یک بطری ویسکی به شما پیشنهاد کند.»
همان‌طور که مشاهده کرده‌ایم، مراکز تلفیق، همکاری‌های اجرایی فدرال ایالتی هستند که تلاش می‌کنند مجموعه‌ای از داده‌ها را درباره به اصطلاح «اشخاص مظنون»، جمع‌آوری کنند. آن‌ها، در عمل، گزارش‌هایی را درباره آدم‌های در حال خرید وذخیره‌‌سازی بسته‌های بطری‌های آب، عکس‌برداری از ساختمان‌های حکومتی و تقاضا برای پروانه خلبانی، تحت عنوان «کنش شک‌ برانگیز»، جمع‌آوری کردند.
به‌علاوه، خرده‌فروش‌ها هم دارند وارد بازی دیده‌بانی می‌شوند. شرکت‌های بزرگی چون تارگت،3 سال‌ها در حال ردگیری و ارزیابی رفتار مشتریان خود، به ویژه، الگوهای خرید آنها، بوده‌اند. غول‌های صنعت غذا، برنامه دارند تجهیزات قفسه‌بندی با فناوری بالا، به همراه دوربین، به منظور ردگیری رفتار خرید مشتریان، و نیز اطلاعاتی همچون سن و جنس، در دسترس قرار دهند.
شرکت‌های خصوصی که این صنعت شکوفا را احساس کرده‌اند، فرصت دیده‌بانی دولتی را غنیمت شمرده، در حال مذاکره درباره قراردادهای پرسود با ادارات پلیس در سراسر کشور، به منظور ایجاد شبکه‌ای از دیده‌بانی شامل همه مراکز بزرگ شهری، هستند. شرکت‌هایی چون ان‌آی‌سی‌ای4 و برایت پلنت5 در حال فروش تجهیزات و خدمات به ادارات پلیس همراه با وعده نظارت بر گروه‌های بزرگی از مردم، همچون اعتراضات و تظاهرات به طور نامحسوس هستند. آنها همچنین به دیده‌بانی گستردة برخط اشتغال داشته، دنبال هر نوع نشانه‌ای از «رویدادهای بزرگ عمومی، ناآرامی‌های اجتماعی، ارتباطات باند تبهکاران و افراد محکوم به جرائم»، هستند. پیمانکاران دفاعی هم در تلاش هستند سهمی از این بازار پرسود را به خود اختصاص دهند. ریتون6 یک بستة نرم‌افزاری معروف به رایوت7 توسعه داده است و وعده پیش‌بینی رفتار آینده فرد، براساس پست‌های رسانه اجتماعی او را می‌دهد.استفاده حداکثری شرکت‌های خصوصی از این فناوری، افق پیش‌رو را هم آشکارا تیره و تار و ترسناک کرده است. اکنون انبارهای آجر و سیمان، در تلاش به منظور تقلید از ظرفیت‌های خرده‌فروشان بر خط، از شبکه بی‌سیم8 - به مثابه ابزارهای تقویت‌شده برای ردگیری حرکات مشتریان خود در انبارها از طریق ردگیری تلفن‌های آنها- استفاده می‌کنند. داده‌های جمع‌آوری شده توسط این ابزارها، «میزان موفقیت ویترین‌ها در جلب مردم به داخل انبار؛ شمار مشتریان داخل انبار؛ آدم‌هایی که از کنار انبار عبور می‌کنند، بی‌آن که وارد آن شوند و میزان آمد و شد پیاده در اطراف انبار» را شامل می‌شود.
اشتغال ذهنی به رسانه اجتماعی به عنوان ابزاری برای دیده‌بانی، پاره‌ای پیامدهای وحشتناک برای سال‌های آینده در پی خواهد داشت. همان‌طور که هلن ای.اس.پاپکین،9 نویسنده ان‌بی‌سی نیوز،10 هوشمندانه اظهار داشته است: چه‌بسا ممکن است با آینده‌ای مواجه شویم که در آن الگوریتم‌ها، مردم را به طور دسته‌جمعی به خاطر رجوع به بارگذاری‌های غیرقانونی «بازی تاج و تخت»11 مورد بازرسی قرار دهند. یا آشغال‌های غیرسیگاری‌هایی که اعتراف می‌کنند، گاهی و از روی غفلت سیگار کشیده‌اند، برای شرکت‌های بیمه مورد کاوش قرار دهند. نرم‌افزارهای جدید این توان بالقوه را دارند که به جای اینکه یک نفر را به خاطر شوخی بی‌مزه‌ای که به غلط یک تهدید تعبیر می‌شود، مورد بازرسی قرار دهند؛ هر کاربر رسانه اجتماعی را به خاطر یک اعتراف شرم‌آور یا یک شوخ‌طبعی مشکوک به سبک ترمیناتور12 [مورد سوءظن قرار دهند].
پانوشت‌ها:
1- Next Generation Identification
2- Synqera
3- Target
4- NICE
5- Bright Planet
6- Raytheon
7- Riot
8- WIFi
9- Helen A. S. Popkin
10- NBC News
11- بازی تاج و تخت (Game of Throne)، یک مجموعه داستانی تخیلی تلویزیونی در آمریکا است که در آن جنگ بین خانواده‌های اشرافی را برای به دست آوردن تخت پادشاهی، به تصویر می‌کشد.
12- Terminator (تمام‌کننده- نابودگر)