kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۳۱۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴
رئیسی در جلسه هیئت دولت:

دولت برای شنیدن حرف معترض و مخالف گوش شنوا دارد/ اغتشاش هم مانع گفت‌وگو و هم مانع هر نوع توسعه‌یافتگی است

 رئیس‌جمهور اظهار داشت: دولت برای شنیدن حرف معترض و مخالف گوش شنوا دارد، اما اعتراض با آشوب و اغتشاش تفاوت دارد. اغتشاش هم مانع گفت‌وگو و هم مانع هر نوع توسعه یافتگی است و مردم انتظار دارند با آن برخورد قاطع شود.
 
 
 
 
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه دیروز چهارشنبه هیئت دولت با گرامیداشت هفته بسیج و یاد و خاطره شهدای بسیجی، روحیه بسیجی را برخورداری از اخلاص، تدبیر، عقلانیت، انگیزه، روحیه خدمت و مقاومت و اتکا به خداوند در برابر شدائد، مشکلات و موانع دانست و بر حفظ و ارتقای روحیه انقلابی و بسیجی در همکاران دولت تاکید کرد.
رئیسی گفت: بسیج حرکت سازمان‌یافته، منظم و با ‌اندیشه و انگیزه انقلابی و عمل صالح برای پیشبرد اهداف انقلاب و گره‌گشایی از زندگی مردم است و دولت باید در تمام عرصه‌های خدمت بسیجی عمل کند.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز که دشمن به صورت هدفمند به جنگ ترکیبی با داشته‌های انقلاب اسلامی آمده و نشاط، امید و اعتماد جامعه و سرمایه اجتماعی ما را هدف گرفته، راه مقابله با شیطنت‌ها، فتنه‌ها و توطئه‌های او پرهیز از هرگونه تاخیر در انجام امور مربوط به رفاه و آسایش مردم و کار و تلاش مضاعف برای حل مشکلات است.
«لزوم حرکت مسئله‌محور دستگاه‌های اجرایی» و «تامین نیازهای مردم به ویژه توجه به معیشت آنها» از دیگر تاکیدات آیت‌الله رئیسی به همکاران دولت بود.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش ناامنی را خط قرمز دولت دانست و گفت: امنیت و آرامش زیربنای رشد و پیشرفت کشور و فعالیت‌های علمی، اقتصادی و کسب و کارهای مردم است که دستگاه‌های مسئول باید به آن توجه ویژه داشته باشند.
رئیسی افزود: دولت برای شنیدن حرف معترض و مخالف گوش شنوا دارد، اما اعتراض با آشوب و اغتشاش تفاوت دارد. اغتشاش هم مانع گفت‌وگو و هم مانع هر نوع توسعه یافتگی است و مردم انتظار دارند با آن برخورد قاطع شود.
رئیس‌جمهور با اشاره به دست‌های پنهان برای اخلال در بازار ارز، از دستگاه‌های مرتبط خواست تدابیر اتخاذ شده در این زمینه را با سرعت و دقت اجرایی کنند.
تقویت روابط کشورهای مستقل از راهکارهای موثر
در برون‌رفت از تحریم‌ها است
آیت‌الله رئیسی همچنین در دیدار «رومن گلاوچنکو» نخست‌وزیر بلاروس با بیان اینکه روابط دو کشور همواره دوستانه بوده و در ملاقات‌های اخیر سران دو کشور بر گسترش همکاری‌های فیمابین تاکید شده است، گفت: توسعه و تقویت ارتباط کشورهایی که به دلیل تلاش برای حفظ استقلال خود تحت تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته‌اند، از راهکارهای موثر خنثی کردن و برون‌رفت از تحریم‌ها است.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه و بی‌سابقه پیشرفت‌های چشمگیری در همه عرصه‌ها از جمله در زمینه اقتصادی داشته است، افزود: امروز ایران و بلاروس ظرفیت‌های متنوع و چشمگیری برای توسعه تعاملات با یکدیگر دارند. رئیسی اظهار داشت: اراده جدی سران دو کشور برای ارتقای سطح روابط فیمابین می‌تواند موانع احتمالی بر سر راه گسترش تعاملات را برطرف کند.
«رومن گلاوچنکو» نخست‌وزیر بلاروس نیز در این دیدار با بیان اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران برای تقویت تعاملات منطقه‌ای، چشم‌انداز جدیدی پیش‌روی ارتقای سطح روابط دو کشور ایجاد کرده است، تصریح کرد: سفر بنده به ایران پیرو تاکیدات رئیس‌جمهور بلاروس برای تسریع در اجرای توافقات صورت گرفته در دو دیدار ایشان با جناب‌عالی انجام شده است.
نخست‌وزیر بلاروس با اشاره به اینکه روابط دو کشور همواره دوستانه بوده است و تهران و مینسک در عرصه بین‌المللی نیز همکاری‌های سازنده‌ای داشته‌اند، افزود: امروز هماهنگی سیاسی میان دو کشور در بالاترین سطح بوده و زمان گسترش روابط اقتصادی فرارسیده است.
گلاوچنکو همچنین با اشاره به رشد سه برابری تجارت میان دو کشور در یک‌سال گذشته خاطرنشان کرد: به دستور رئیس‌جمهور بلاروس سابقه روابط دو کشور را به دقت بررسی کرده و نقشه راه گسترش همکاری‌ها و سرفصل‌های ارتقای سطح روابط فی‌مابین را به شکل دقیق تعیین کرده‌ایم تا بتوانیم با سرعت آنها را اجرایی و عملیاتی کنیم.
افزایش اعطای تسهیلات به بخش‌های تولیدی و خانوارها توسط بانک‌های دولتی
در جلسه سه‌شنبه شب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، موضوع افزایش سرمایه بانک‌های دولتی مطرح و مقرر شد به منظور افزایش اعطای تسهیلات به بخش‌های تولیدی و خانوارها تمهیدات لازم برای تقویت سرمایه و بنیه مالی این بانک‌ها با اولویت بانک‌های ملی و سپه صورت گیرد.
در این جلسه همچنین گزارشی از عملکرد و دستاوردهای طرح هوشمند‌سازی یارانه آرد و نان مطرح و بر ضرورت ادامه اجرای آن بدون هیچ‌گونه افزایش قیمت تاکید شد.
مصوبه ممنوعیت برگزاری دوره‌های آموزشی
در دستگاه‌های اجرایی با قوت دنبال شود
رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی اداری نیز با اشاره به مصوبه قبلی این شورا برای ممنوعیت برگزاری دوره‌های آموزشی در دستگاه‌های اجرایی گفت: اجرای این مصوبه را با قوت دنبال کرده و اجازه ندهید روند اجرایی آن با پذیرش استثنائات و درخواست‌های برخی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی سست و مختل شود.
رئیسی با تاکید بر اینکه عدالت آموزشی یکی از زمینه‌های اجرای عدالت است، اظهار داشت: با حذف دوره‌های آموزش عالی در دستگاه‌های اجرایی، هر دانشجو می‌تواند این اطمینان را داشته باشد که وقتی توانمندی‌های آموزشی را خوب فرا گرفت، می‌تواند در مسیر تحصیلی و شغلی خود رشد کند.