kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۲۸۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴
تعمیق شکاف در غرب بر سر جنگ اوکراین

بلغارستان پیشنهاد روسیه برای دور زدن تحریم‌های اروپا را پذیرفت

 
 
 
همزمان با تشدید بحران اقتصادی و بروز شکاف در اروپا درباره ادامه جنگ اوکراین، بلغارستان که خود از اعضای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود؛ پیشنهاد روسیه را برای دور زدن تحریم‌های اروپا پذیرفت.
نزدیک به 9 ماه از جنگ اوکراین می‌گذرد طی این مدت کشورهای غربی در مجموع بیش از 5 هزار نوع تحریم را علیه روسیه وضع کرده‌اند. اتحادیه اروپا نیز خود به تنهایی 9 بسته تحریمی را بر ضد روسیه وضع کرده است. با تشدید تحریم‌های ضد روسی بحران انرژی نیز در اروپا وارد مرحله تازه‌ای شده است و به گفته کارشناسان رکود اقتصادی در قاره سبز طی سال آینده اجتناب ناپذیر خواهد بود از سوی دیگر با افزایش تورم و شروع اعتراضات گسترده در کشورهای اروپایی تردیدها نیز درباره اثر بخش بودن تحریم‌های ضد روسی در سران اروپا بالا گرفته است و شکاف بین این کشورها درباره ادامه این تحریم‌ها تشدید شده است. در همین راستا منابع خبری اعلام کردند که بلغارستان که خود از اعضای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود پیشنهاد شرکت روسیه‌ای «لوک‌اویل» برای دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا برای صادرات نفت را پذیرفته است. بر اساس این گزارش اگر چه کمیسیون اتحادیه اروپا به بلغارستان درباره نقض رژیم تحریم‌ها علیه روسیه هشدار داده است اما دولت بلغارستان با پذیرفتن پیشنهاد شرکت «لوک اویل»، به درآمدی 350 میلیون یورویی دست خواهد یافت.  این خبر در حالی مطرح می‌شود که روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال روز سه‌شنبه گزارش داد که واشنگتن و همپیمانانش در تلاش برای رسیدن به توافقی برای تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه هستند.بر اساس گزارش این روزنامه، گروه هفت و اتحادیه اروپا در نشست روز چهارشنبه(دیروز) تعیین سقف قیمت 60 دلاری برای هر بشکه نفت روسیه را مورد بحث قرار دادند.چند روز پیش بود که وزیر خزانه‌داری پیشین آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی از طرح گروه هفت (جی 7) برای تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه انتقاد کرد.«منوچین» درباره این اقدام که اوایل ماه آینده اجرایی خواهد شد، گفت: «نه تنها امکان‌پذیر نیست، فکر می‌کنم این مضحک‌ترین ایده‌ای است که تا به حال شنیده‌ام.»
هشدار درباره تعمیق بحران اقتصادی در اروپا
 همزمان «پائولو جنتیلونی» مسئول امور اقتصادی اتحادیه اروپا در گفت‌و‌گو با شبکه یورو نیوز هشدار داد که اگر جنگ روسیه علیه اوکراین تا زمستان ۱۴۰۲ پایان نیابد، مشکلات اروپا در حوزه انرژی به شدت افزایش خواهد یافت. 
به گزارش ایرنا، این مقام ارشد اقتصادی اتحادیه اروپا گفت: «طبق پیش‌بینی ما، بهبود اوضاع اقتصادی از میانه سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد و در نیمه دوم آن سال تورم رو به کاهش خواهد گذاشت. اگر آن هنگام نتوانیم جنگ اوکراین را پایان دهیم، بخش انرژی در فصل زمستان با مخاطرات شدیدتری نسبت به امسال رو‌به‌رو خواهد شد.»وی همچنین از دولت‌های اروپایی خواست تا از سیاست‌های تورم زا پرهیز کرده و در عوض با تداوم سرمایه‌گذاری، اتحادیه اروپا را قادر سازند تا کماکان در سطح جهانی با دیگر غول‌های اقتصادی رقابت کند. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) نیز در جدیدترین گزارش خود با اشاره به تداوم تورم و بحران انرژی که در بیش از ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده، آورده است که در سال آینده میلادی اروپا بیشترین لطمه را از این شرایط می‌بیند. در گزارش این سازمان آمده است رکود جهانی به طور نابرابر به اقتصادها ضربه می‌زند و اروپا بیشترین ضربه را از این رکود می‌خورد، زیرا جنگ در اوکراین از یک سو به فعالیت‌های تجاری ضربه زده و از سوی دیگر قیمت انرژی را به شدت افزایش داده است.این سازمان از جمله کشورهای منطقه یورو که بیشترین لطمه را از رکود می‌بینند، آلمان دانسته که به عنوان یک وزنه سنگین اقتصادی در اروپا به شدت به گاز روسیه وابسته است. در آلمان بحران انرژی جدای از این که صنایع این کشور را تحت تاثیر قرار داده اکنون دانشگاه‌های این کشور را نیز در برگرفته و مسئولان دانشگاه‌ها مجبور شده‌اند راهکارهایی را برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی اتخاذ کنند. به گزارش ایرنا، تارنمای دانشگاه فرایبورگ آلمان به تازگی گزارش داد به منظور اجرای درخواست دولت آلمان برای صرفه‌جویی ۱۵ درصدی در مصرف انرژی، دانشگاه‌های بیشتری در این کشور به اقداماتی برای کاهش هزینه‌ها متوسل شده‌اند. در انگلیس نیز منابع خبری از سلسه اعتصاب کارکنان راه آهن این کشور در دو ماه دسامبر و ژانویه(دی و بهمن) که اوج مسافرت‌ مردم در این دوماه خواهد بود، خبر می‌دهند. پیش از آن نیز اتحادیه‌پرستاران انگلیس اعلام کرده بود که ده‌ها هزار‌پرستار این کشور برای اولین بار  از زمان  تاسیس این اتحادیه در  صد و شش ساله گذشته  تاکنون برای  تقاضای دستمزد بالاتر اعتصاب خواهند کرد.انگلیس در سال جاری شاهد موجی از اعتصاب‌ها در طیفی از مشاغل بوده زیرا افزایش دستمزدها نتوانسته با تورم ۱۰ درصدی همراه شود. 
زیان 80 درصدی شرکت‌های ژاپنی
کشورهای آسیایی نیز از تاثیرات جنگ اوکراین در امان نمانده‌اند.یک نظرسنجی نشان می‌دهد که نزدیک به ۸۰ درصد شرکت‌های ژاپنی در اروپا شاهد تاثیر جنگ اوکراین از طریق افزایش قیمت سوخت، انرژی و مواد غذایی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از از پایگاه خبری «کیودو»، براساس یک نظرسنجی آنلاین که در میان هزار و ۴۴۵ شرکت در شهریور سال جاری میلادی توسط سازمان تجارت خارجی ژاپن انجام شد حدود ۸۰ درصد شرکت‌های ژاپنی در اروپا تأیید کردند که تحت تاثیر جنگ اوکراین قرار گرفتند. 
اخراج خبرنگار آسوشیتدپرس 
خبر دیگر از جنگ اوکراین این که خبرنگار «آسوشیتدپرس» به دلیل گزارش دروغ درباره سقوط موشک در لهستان اخراج شد. به گزارش فارس، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه یکی از خبرنگاران تحقیقی خود را به دلیل گزارش اطلاعات غلط درباره  سقوط موشکی در هفته گذشته در شرق لهستان در جریان جنگ روسیه و اوکراین اخراج کرد.به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، «جیمز لاپورتا»، خبرنگار 32 ساله خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته بود، دو تن به دلیل ورود «موشکهای روسیه» به خاک لهستان، از اعضای ائتلاف نظامی ناتو، و برخورد آنها به منطقه‌ای در نزدیکی مرز با اوکراین کشته شده‌اند. روزنامه «دیلی بیست» گزارش کرد خبرگزاری آسوشیتدپرس بعد از انتشار این گزارش «لاپورتا »را اخراج کرده است.
تهدید گاز پروم
غول گازی روسیه نیز با متهم کردن اوکراین به برداشت گاز مولداوی، تهدید کرد که در روزهای آتی صادرات گاز به غرب اروپا را کاهش می‌دهد. تارنمای روزنامه «فایننشال تایمز» گزارش داد که شرکت دولتی گازپروم که انحصار صادرات گاز روسیه را در اختیار دارد، اوکراین را متهم کرده که از گاز اختصاص یافته به مولداوی که از طریق این کشور عبور می‌کند، برداشت می‌کند. این شرکت هشدار داد که از ۲۸ نوامبر (۷ آذر) گاز عبوری از این کشور را کاهش خواهد داد.در حالی‌که صادرات گاز روسیه به مولداوی تنها بخش کوچکی از گاز ترانزیت شده از طریق اوکراین را تشکیل می‌دهد، هر گونه تهدید به قطع باقی مانده گاز در حال صدور به اروپای غربی می‌تواند بازارهای انرژی را در آستانه دچار تلاطم کند.