kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۲۷۹
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
تکرار یک اتفاق خوب در کشور

92 درصد چک‌ها در مهرماه پاس شد

 
 
 
طبق اعلام بانک مرکزی بیش از ۹۲ درصد چک‌ها در مهرماه وصول شده که این اتفاق خوب برای دومین ماه متوالی در کشور رخ داده است.
بانک مرکزی اعلام کرد: از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله‌شده در 
مهر ماه به ترتیب ۹۲ و چهار دهم درصد و ۸۸ و 9 دهم درصد وصول شده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول‌شده در ماه قبل از آن (شهریورماه) به ترتیب معادل ۹۱ و هشت دهم درصد و 89 و نیم درصد بوده است. همچنین این نسبت در ماه مشابه سال قبل به ترتیب برابر ۹۱ و دو دهم درصد و ۸۶ و 9 دهم درصد بوده است.
شاخص نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله‌ای در مهرماه ۱۴۰۱ به لحاظ تعدادی، هفت و شش دهم درصد بوده که این شاخص در ماه قبل عدد هشت و دو دهم درصد را نشان می‌دهد. همچنین این شاخص به لحاظ مبلغی ۱۱ و یک دهم درصد بوده و در ماه قبل عدد ۱۰ و نیم درصد را نمایش می‌دهد.
حدود شش میلیون و 400 هزار فقره چک به ارزش حدود ۳۱۸۵ هزار میلیارد ریال طی مهر ماه ۱۴۰۱ در سامانه چکاوک مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب پنج درصد و چهار و 9 دهم درصد کاهش نشان می‌دهد.
بیش از ۴۸۴ هزار فقره چک به ارزش ۳۵۳ هزار میلیارد ریال چک در مهرماه امسال برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد 12 و سه دهم درصد کاهش داشته است. هفت و شش دهم درصد چک‌ها در دوره مذکور از کل تعداد چک‌های مبادله شده وصول نشد و این برابر با ۱۱ و یک دهم درصد مبلغ کل چک‌های مبادله‌ای بود.
گفتنی است، طبق اعلام بانک مرکزی در شهریورماه سال جاری بیش از شش میلیون و 700 هزار فقره چک مبادله‌ شد که نزدیک به ۹۲ درصد این چک‌ها وصول شده است. بنابراین پاس شدن 92 درصد چک‌ها در مهرماه برای دومین ماه متوالی تکرار شده است. در ماه قبل از آن (مرداد ماه) هم ۹۰و 9 دهم درصد چک‌ها وصول شده بود.
لازم به یادآوری است، با کم رنگ شدن اعتبار چک به عنوان ابزار پرداخت در معاملات بحث اصلاح قانون صدور چک مطرح شد و پس از سه سال سرانجام در سال ۱۴۰۰ به طور رسمی اجرا شد. این قانون در مدت کوتاه کمتر از یک سال توانست آمار چک‌های برگشتی را تا حد بسیاری کاهش دهد. در دولت جدید فرآیند اجرای قانون جدید چک سرعت بیشتری گرفت و گزارش بانک مرکزی از آخرین وضعیت چک‌ گواهی بر این ادعا است.