kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۲۵۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸

هفتم آذر؛ یادگار مروارید

 
 
ناخدایکم بازنشسته احمد عابدیان
اقتدار و تسلط بر دریاها علاوه ‌بر این که در تامین صلح و ثبات و برقراری امنیت نقش مهمی ایفا می‌نماید، درتحکیم پایه‌های اساسی نظامی و اقتصادی هرملتی فوق‌العاده اثرگذاراست. در تاریخ پرافتخار ما ایرانی‌ها‌، پارسیان دریانورد و از جان گذشته در ادوار مختلف تاریخی همواره در صیانت و استواری سرزمین اجدادی خود شجاعانه کوشیده‌اند تا نام ایران و ایرانی را با پیروزی‌هایشان جاودان سازند.
نیروی دریایی ایران که درطول ۸ سال جنگ رژیم بعثی عراق علیه ایران، مسئولیت حفاظت و حراست از سواحل، بنادر، جزایر، سکوهای نفتی و تاسیسات دریایی و آب‌های سرزمینی و تامین امنیت خطوط مواصلاتی وهم‌چنین موارد مرتبط با صادرات و واردات کشور را بر عهده داشته و دارد در ۷ آذر ۱۳۵۹ با انجام عملیات غرورآفرین 
« مروارید» توانست آنچنان ضربات مهلکی بر نیروی دریایی عراق و تاسیسات نفتی رژیم متجاوز بعثی در اسکله‌های البکر و العمیه وارد نماید که نه تنها صدور نفت از اسکله‌های مذکور که بیش از دو سوم آنها آسیب دیده بودند مدت‌ها به حالت تعلیق درآید، بلکه عملیات نیروی دریایی عراق تا پایان جنگ، با ناکامی و شکست مواجه شود.
عملیات مروارید که با پشتیبانی و هماهنگی با نیروی هوایی ارتش تحقق یافت از جمله عملیات شاخص جنگ توسط سلحشوران غیرتمند ارتش بود. در انجام این عملیات، متعاقب انهدام تعدادی از ناوچه‌های موشک‌انداز عراقی از نوع « اوزا» توسط خلبانان تیزپرواز و شجاع نیروی هوایی‌، نیروهای ضربتی نیروی دریایی با استفاده از یک فروند‌ بالگرد بر روی اسکله‌های البکر و العمیه فرود آمده و پس از تسخیر این سکوها‌، افراد عراقی مستقر در سکوها را دستگیر و به ناوچه پیکان منتقل نمودند.
دریادلان ازجان گذشته ناو موشک‌انداز پیکان نیز که با ناو خود، ضمن شر‌کت در عملیات مروارید موفق شده بودند چند فروند از ناوچه‌های عراقی را مورد اصابت قرار داده و به قعر دریا بفرستند، بر اساس دستورات صادره از پست فرماندهی و در شرایطی که ظاهرا هیچ‌گونه هدف سطحی در روی صفحه رادار مشاهده نمی‌شد با تنی چند از نیروی عملیات ویژه و شماری از اسرای عراقی مبادرت به ترک منطقه درگیری به مقصد منطقه دوم دریایی بوشهر می‌نماید، دقایقی از حرکت ناوچه نگذشته بود که محدوده ساعت ۱۴۰۰ یک فروند یگان شناور موشک‌انداز عراقی از مخفیگاه خود خارج و بلافاصله با سه فروند موشک که با فاصله کوتاه از هم شلیک شده بودند ناو پیکان را مورد حملات مذبوحانه قرار می‌دهد. اولین و دومین موشک رها شده باعث شد تعدادی از نفرات ناو از روی عرشه به داخل دریا پرتاب شوند.. موشک سوم که به بدنه اصلی ناو برخورد کرده بود موجب غرق شدن ناو پیکان، و شهادت سایر نیروهای قهرمان آن در دل آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس گردید.
اندکی بعد از این عملیات تهاجمی بعثی‌ها‌، بالگردهای ایرانی، با حضور در محل، کلیه نفرات بازمانده را که بر اثر موج انفجار در دریا شناور شده بودند اعم از نیروهای ایرانی یا اسرای عراقی‌، از آب گرفته و به بیمارستان پایگاه دریایی بوشهر منتقل نمودند.
به پاس عملیات قهرمانانه دلاوران ناو پیکان در 
۷ آذر ۱۳۵۹، چنین روزی به نام «روز نیروی دریایی ارتش» نام گرفته شد. یاد و خاطره شهدای دریادل ناو پیکان گرامی باد.